Stel häst

Sv: Stel häst

Precis !
Jag tycker det är konstigt att ge tips på olika böjningar etc om hästen är i så dåligt skick att den bara får skrittas i resten av sitt liv !
Hej från Hambo

Joo.. det kan jag hålla med om. Har inte gjort några böjningar elr liknande på henne eftersom att jag inte tyckte att det kändes riktigt bra..
Har nöjt mig med att ge henne ordentlig genomgång med ryktborsten så att hon får lite mysig massage.
 
Sv: Stel häst

Hoppas verkligen att hon har råd att köpa hö i alla fall!
Kan inte du som rider hästen kosta på skor då? Skolös gör ju inte saken bättre
 
Sv: Stel häst

Precis !
Jag tycker det är konstigt att ge tips på olika böjningar etc om hästen är i så dåligt skick att den bara får skrittas i resten av sitt liv !
Hej från Hambo

du riktade på mig antagligen?
Nu läste jag aldrig att hästen inte fick ridas mer än bara skritt å några minuter per dag i hela sitt liv utan att hon skulle sättas igång efter ett tag, därmed gav jag tips på böjningar osv eftersom det är en mkt bra övning vid stela hästar, jag kan inget om skador vid ex bäckenbenet, hur skulle böjning skada detta?

Vad för övning kan man då göra med hästen om man tänker på skadan i bäckenbenet? Tycker att det mesta övningar borde vara allvar i så fall.
 
Sv: Stel häst

Vad jag egentligen ville var att göra haannna uppmärksam på att ej
träna hästen på det sätt som du föreslog ( som är alldeles utmärkt för en frisk häst !!) eftersom hästen har en skada som ej verkar vara ok.
Frågan är har ägaren haft veterinär för att titta på hästen ??
Det hela verkar lite skumt:cool: .
Hej från Hambo
 
Sv: Stel häst

Hm ok, men då kanske man inte ska gör någon övning alls innan hästen är undersökt.

Om ägaren är så mysko ska man kanske inte ta hennes förslag att skritta hästen ens eller har jag helt fel? Kan inte detta vara skadligt för det skadade bäckenbenet också?

Som sagt kan jag INGET om såna skador.

Hoppas det löser sig..
 
Sv: Stel häst

Jag vet ju inte heller vad det är för skada !!
Jag har dock en häst som gick omkull i hagen för ett antal
år sedan, hon blev lite stel och konstig av det.
Men veterinären kunde så klart inte se att nåt var fel, så tack och lov fick jag tag på en kiropraktor som fixade henne.
Han rättade helt sonika till hennes bäcken eller nåt sånt...
kommer faktiskt inte i håg.
Men han var hos mig några år senare och rättade då till 7 !!! Kotor på henne !!
Nu tittar han till henne nästan varje gång han är i Sverige !!
Hej från hambo
 
Sv: Stel häst

Vad jag egentligen ville var att göra haannna uppmärksam på att ej
träna hästen på det sätt som du föreslog ( som är alldeles utmärkt för en frisk häst !!) eftersom hästen har en skada som ej verkar vara ok.
Frågan är har ägaren haft veterinär för att titta på hästen ??
Det hela verkar lite skumt:cool: .
Hej från Hambo


Detta hände alltså för flera år sen och hästen mår bra av att gå i hagen och skrittas lite då och då. Har även föl varje år och har INTE ont utav detta.
 
Sv: Stel häst

Hm ok, men då kanske man inte ska gör någon övning alls innan hästen är undersökt.

Om ägaren är så mysko ska man kanske inte ta hennes förslag att skritta hästen ens eller har jag helt fel? Kan inte detta vara skadligt för det skadade bäckenbenet också?

Som sagt kan jag INGET om såna skador.

Hoppas det löser sig..

NI KOMMER INTE OCH SÄGER ATT ÄGAREN ÄR MYSKO.
 
Sv: Stel häst

NI KOMMER INTE OCH SÄGER ATT ÄGAREN ÄR MYSKO.

Coola ner dig..jag menade inte att hon var det utan (verkar) efter
jag läste bara något inlägg som inte syntes att vara så posetivt mot ägaren.
Trodde jag läst mer om henne men då kanske jag blandade ihop trådar så ursäkta..
Men hur kan det då vara bättre för en häst med skadat bäckenben att föla än att böja sig?
Är bara så fundersam över det hela..
 

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästvård För ett år sedan köpte vi vår 15-åriga d-ponny, som hopponny åt dottern. Hon var lite "bökig" redan från början, lite svårt i ridningen...
Svar
7
· Visningar
1 883
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp