Stel häst

M

mat

Hej.

Jag har en häst som är väldigt stel, det känns nästan som han haltar ibland. Men jag har haft flera vetrinärer ute vid olika tillfällen och de säger att han inte haltar utan bara är stel. Nu undrar jag om någon har några tips på hur jag kan mjuka upp honom? Han är nästan enbart stel i höger varv och han har väldigt svårt att fatta höger galopp. Jag skulle vara mycket tacksam för svar.

// Mat.

Sv: Stel häst

Prova att ge hästen Glucosamin i fodret. Det ökar ledvätskan och gör hästen lite smidigare eller vad man ska säga. Äldre hästar brukar må bättre av det t.ex.

Min häst som alltid varit stel (är lite nu med) blev markant bättre av Glucosamin.

Sedan är det mycket övningar för att få hästen smidig. Rid volter, serpentiner, zic-zac mellan koner och träd i skogen osv. Klättra, hoppa studs med mera.

Okej. Min häst är bara 8 år, men trots det ändå väldigt stel.
Vart kan man få tag på det där och hur mycket ska man ge de av det?

Är det vettigt att jag tränar mycket i höger varv, eftersom han har svårast för det?

Hej!

Det är viktigt att du tränar hästen lika mycket i båda varven, annars blir hästen inte liksidigt musklad.
Jag hade nog "tagit ut" en massör eller equiterapeut som kan gå igenom hästen på ett sätt som inte en veterinär kan göra. :angel:
Har själv haft lite strul med min häst och vet hittade ju inget men det gjorde equiteraputen och massören! ;)
Det är väl värt att testa, lycka till! :)

Jag hade ute en equiterapeut för ett tag sen, hon sa att min häst var halt på båda frambenen och sa att vi skulle åka till en vetrinär, så det gjorde vi. Men vetrinären kunde inte se någonting. De testade honom på en massa vis och röntgade honom, men såg som sagt ingenting. Lite märkligt med det hela.

Vi har även haft ute en hel del olika massörer, och de har sagt att han känns bra osv.

Senast ändrad av en moderator:

Hej - vad är problemet då? Stela leder, stela muskler, ovilja till arbete, kan inte böja sig i sidan, går emot handen, går inte fram..? Problemet kan ju sitta någon annanstans än i benen. I ryggen, i munnen, i utrustningen eller (förlåt) hos ryttaren..
mvh
Lejonelle

mat skrev:
Hej.

Jag har en häst som är väldigt stel, det känns nästan som han haltar ibland. Men jag har haft flera vetrinärer ute vid olika tillfällen och de säger att han inte haltar utan bara är stel. Nu undrar jag om någon har några tips på hur jag kan mjuka upp honom? Han är nästan enbart stel i höger varv och han har väldigt svårt att fatta höger galopp. Jag skulle vara mycket tacksam för svar.

// Mat.

Som du beskriver det låter det som att din häst inte har problem med höger sidan utan vänster..Den slutsatsen drar jag pga.. att höger galopp börjar i vänster bak.. och det verkar som om hästen har svårt att forma sig runt inner skänkel.. alltså svårt att bära upp sin yttersida..Kan jag har rätt tror du?

Åk in på klinik och kolla. Det kan mycket väl vara kotledsinflammation på hästen. Min fd pålle var också mycket stel samt hade börjat bli svår att fatta höger galopp. På kliniken konstaterades: kotledsinflammation på båda fram samt knäledsinflammation. Hade haft veterinären ute som böjt, men han fick inte fram någon hälta eller hittade något konstigt. Så lita starkt på din intuition att något inte stämmer, för det gjorde jag och fick mer än rätt att något faktiskt var fel...även om det bara var jag som *kände* det.

Jag har varit på kliniker flera ggr, de har inte hittat något. Och de har undersökt honom mycket noga. Fast jag kanske borde åka in igen. För det känns verkligen som om något är fel.

Jovisst kan du ha rätt. Vad borde jag göra om det nu skulle vara så?

Först skulle jag se över mig själv.. så att jag eller utrustningen inte hindrar hästen från att utföra det jag ber den om..

Jag skulle rida mycket galoppfattningar på en sådan häst från skritt..(om häste klarar av det) och svaga sidvärtsrörelser i korta repriser och sedan rakt fram..Och sedan sugsesivt öka tvärningen vart efter hästen mjuknar..Och även motställa hästen på volt för att få med yttersidan..En häst som är stel i en sida har ofta oxå problem att gå rakt därför skulle jag lägga extra vikt vid om hästen verkligen spårar på rakt spår..och tänka efter just på detta..för att ev känna vart stelheten har sin grund..Vilket ben flyter ut tex och hur ter sig hästen i de olika rörelserna.

.Jag skulle även arbeta hästen från marken..då jag själv kan ha mer koll på vad den pysslar med..

om du bestämmer dig för att åka till klinik.. tänk på att det inte behöver sitta i benen för att hästen känns halt.. det kan komma uppifrån.. ländrygg/bogblad/ mm

Senast ändrad:

Hej
Om hästen är svår att böja till höger så kan det bero på att den är stel i ryggen eller nacken på vänster sida (kan inte länga ut musklerna tillräckligt). Den kan också vara svagare i vänster bak så att den inte orkar ta längre steg med vä bak som den behöver göra för att spåra i höger varv. Det första problemet kan du komma åt genom att stretcha rygg och sida, anlita hästmassör eller massera själv. Om ni har hamnat i en ond cirkel så hjälper det inte mycket att försöka rida serpentiner och lösgöra hästen på voltspår, bättre att ta hjälp. Det andra problemet kommer du åt genom att rakrikta hästen och stärka vänster bak. Kanske något hindrar din häst att jobba bra med vänster bak, så att det finns ett skäl till att den inte orkar. Berätta gärna mer om vad det är för problem ni har, jag hjälper gärna till om jag kan.
mvh
Lejonelle

Vad är det för ras på din häst???
Vad har den gjort innan???
Hur mycket riden är den??
Funkar ställning och galopp när du tömkör eller longerar???

//Elisabeth i GBG

Heej!

Har haft samma problem med min häst. Stel i vä.varv men stelheten sitter nästan alltid i motsatt sida. Det gäller att tänja ut i den sidan. Ngt jag alltid gör efter varje ridpass är att stretcha och jag masserar 3-4gg/v. Då med Arnika linement. Jag har varit hos Kotknakare samt har massören hemma emellanåt.

Diagnsen hos kotknackaren var att han fått en muskelbristning i hö.bak säkerligen från en vurpa i hagen. Var då stl i hö.bak och vä.frambog.

Är nu mkt bättre..

Allt är en kombination av allt, så som ridning m.m som jag tycker är otroligt viktigt. Framförallt hur man själv sitter o.s.v. för även vi människor har en sk. sned sida och det är ju natta om man har samma sida....

Sen är det som andra här säger, det kan med stor sannolikhet sitta högre upp. Sen kolla om sadeln ligger rätt!!! Det är A & O.

Sen detta nedan är min åsikt.

En tanläkare skall kolla tänder (inga hovslagre eller vetrinärer)
En vetrinär till skelett o.s.v.
En kotknackare/massör/equit till det muskelära.
Hovslagare till hovarna.

Jag önskar dig lycka till!!

Glucosamin tycker inte jag att du ska ge, det har ingen verkan (iaf inte för mig) och sen är det väldigt dyrt!! :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Redfox
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: mamman
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar