Stel häst!

A

angiiie

Hej.
Jag har ett halvblod på 20 år. Han är väldigt stel när man ska trava och galopera. Så har mest skrittat. Hur skulle du göra för att få honom mjukare? Hur ofta borde han ridas?
Han är dock triangelmärkt, av en gammal hoppskada.
Känner att jag verkligen behöver tips! :laugh:

Sv: Stel häst!

Det kan ju vara så att han är stel pga sin skada. I så fall skulle jag vara försiktig och inte gå för fort fram.

Annars skulle jag jobba mycket lösgörande i skritt. När han är riktigt mjuk i skritt så börja försiktigt i traven och jobba dig uppåt efterhand.
Övergångar med kvalitet är jättebra att börja med. Mjukt böjda spår, gärna kombinerat med halter. Låt hästen få tid är det viktigaste. Om hästen är stel så kan det vara svårt bara att ställa lite, lite, så låt det ta tid. Det kan ta ett helt ridpass att bara få igenom lite ställning om hästen är riktigt stel.

Sen när hästen börjar lossna, eller om hästen är ganska mjuk i skritten så skulle jag jobba vidare med lite svårare dressyrövningar. Skolor tycker jag är bra, framförallt att variera, alltså några steg öppna åt höger, några steg sluta åt höger, några steg sluta åt vänster. Ja, du förstår. Lite skänkelvikning. Och mer övergångar. Både till halt, och till trav. Tempoväxlingar, korta och länga.

Om hästen är väldigt mjuk i skritten men jättestel i trav och galopp, så är den inte stel, då spänner den sig. Och då får man försöka lista ut vad som orsakar det. Inte riktigt svaret på din fråga, men lägger till det som lite halvt OT

Han böjer ju på sig i skritten sist jag red så skrittade jag i en timma. Red massa serpentiner och halter mm. Så lång tid tog det för honom att bli mjuk.

Då fortsätter jag skritta men när ska man lägga in trav?
För när man ska börja trava så spänner han halsen känns det som och efter några steg börjar han hosta och bryter av, vet inte om jag ska fortsätta eller om jag ska bryta av då?

Det där beteendet känner jag igen. Jag tror att det beror på att han inte är tillräckligt varm. Vissa dagar räcker det med 10 min skritt på lång tygel, andra dagar måste jag jobba lite hårdare i 30 min innan jag kan börja trava. Annars börjar han hosta och känns tung.
Jag är inte säker på att det är så, men det är vad jag tror utefter hur han känns.
Bryt av direkt och fortsätt i skritt, se till så hästen skrittar på ordentligt med energi. När du börjar trava så börja lite lugnt. Inga krav utan bara trava på korta sträckor i fri form. Jag säger inte att detta sättet är rätt, men det är så jag gör och det funkar för mig. Min häst spänner sig lätt om man kortar tygeln i trav, då slår han gärna över till pass, och om man kortar honom slår han över till tölt. Vi jobbar på detta :p

Jag har både travat och galopperat när jag har ridit ute. Min hästs stelhet berodde till stor del på övervikt, så han blev mycket mjukare när han blev fin i hullet.

Men när jag rider så travar jag inte förrän han går bra i skritten. Han ska gå i bra form, mjuk och avslappnad, sen kan jag lägga in lite trav. Nu har vi kommit så långt att formen börjar smyga sig in även i traven. Tidigare har jag nöjt mig med att det är trav (jag har en islänning som tidigare nästan bara grisepassade).
Jag jobbar mest på att han ska vara mjuk och lyssna på fina hjälper.

Senast ändrad:

Du skriver att hästen är triangelmärkt. Den är också 20 år gammal.
Kan det vara så att den har ont någonstans, och inte riktigt fixar att bli mjuk i traven pga det.
Jag skulle kolla upp hästen, så att den inte har ont först. Sen skulle jag satsa på att rida mer i skogen, klättra lite och försöka få upp konditionen på hästen.
Dock tror jag inte man kan ha så mycket krav på en triangelmärkt 20 åring.

Håller med lite i det som Anna 37 skriver att det kanske har med skadan att göra. Vad för typ av skada var det? Det är ju lättare att bedömma hästens förmåga om man vet det ;).

Har aldrig fått reda på vad som har hänt, tidigare ägare vet inte heller. Men innan vintern så känndes han mycket bättre. Så han kanske har tappat koditionen?
Är ute i skogen och klätrar och även på banan. Men efter den där timman skritt så gick han jätte fint i skritten men som sagt trav och galopp funkar inte.

Men jag ska bryta av till skritt då han börjar hosta?

Jag har inga större krav på honom heller när jag rider att han ska gå jätte fint men det känns lite sådär när han är såpass stel i början av passen och även i traven. Så vill inte att han ska få ont eller nått, han är ju ändå 20 så ställer inte så höga krav. =)

Hur ofta skulle ni rida och hur ofta tror ni han bör vila?

Jättesvårt att säga när man inte vet vad som är fel.

Hade jag varit du så hade jag kollat igenom hästen, för att få reda på vad som är fel och var felet sitter, och hur det påverkar.

Min häst har en gammal skada i ländryggen, det påverkar honom inte särskilt mycket, men förhoppningsvis kan han bli bättre med hjälp av massage. Jag har precis börjat, så det har inte blivit så jättestora resultat än, men lite bättre har det allt blivit.
Min häst är 21, men väldigt fräsch och fin i kroppen, och jag tycker att det är viktigt att jobba med honom för att han inte ska förfalla. En häst som ställs av förfaller ofta fortare än en häst som hålls igång på en för hästen lagom nivå.

Hur ofta eller hur hårt du ska rida kan ingen säga utan att känna hästen.

Hade jag varit du så hade jag kollat igenom hästen, för att få reda på vad som är fel och var felet sitter, och hur det påverkar.

Japp, jag hade också börjat med en veterinärundersökning för då hade jag vetat vilka förutsättningar hästen har. Jag använder dessutom gärna både equiterapeut och massör som komplement för att hålla hästen i så bra skick som möjligt.

Till TS: Har du prövat att tömköra/longera hästen för att se hur den rör sig i trav och galopp utan att du sitter på?
Som du själv säger kan ju även konditionen och att han inte riktigt har styrkan att bära sig i de snabbare gångarterna också vara bidragande. Då är Elina8´s tips om övergångar ett bra sätt att sakta börja bygga upp styrkan på.

Tack så mycket för alla tips :) Skulle ni komma på nått mer så skriv gära :) Ska ut idag och longera så får vi se hur det går.

Jag personligen gillar inte longering, speciellt inte på en gammal stel häst.
Men det är nog minst lika många som tycker att longering är toppen, så du får skapa dig en egen uppfattning. Men som sagt, det är många som inte tycker att det är någon skonsam träning, speciellt inte för en gammal, stel häst som dessutom är märkt pga en benskada.

Jag hade tömkört istället.

Longering som träningsform är inte jag heller ett fan av men om man bara vill ta en snabb titt på hur hästen rör sig så funkar det bra.

Undrar en sak till bara.
När man har skrittat och värmt upp honom ordentligt och ska börja trava lite smått så kommer man ett varv på banan sen spänner han nacken och drar ner huvudet och hostar, vad ska jag göra då? Ska jag bryta av och skritta eller ska jag fortsätta trava?

Sen undrar jag en sak till, ska jag vänta med galopp tills traven funkar eller tror ni att det kan va bra med galopp??
;)

JAG hade saktat av till skritt om han gör så. Min gör ju så ibland, och då är det ALLTID när jag slarvat med uppvärmningen. Han måste bli ordentligt genomarbetad.
Såhär brukar jag värma upp:
Skritt på lång tygel några minuter (om det är på banan så gärna från marken)
Korta tyglarna lite och gör halter, flytta lite för skänkeln, ställa några steg åt varje håll och växla med rakriktning. Böjda spår, lite serpentiner, slalom och stora volter.
Sen ökar jag intensiteten lite, växlar mellan lång och kort skritt, går in på lite mer böjda spår, lite mer och snabbare växling mellan olika övningar. Mycket skolor, gärna på böjt spår. Öka och minska volter osv.
När han känns riktigt mjuk och fin i skritten och trampar på ordentligt, det behöver inte gå så fort i de svårare övningarna, men han ska lyfta på fötterna och inte dra de efter sig, först då börjar jag trava. Och då brukar jag få länga lite på tygeln eftersom vi inte har kommit så långt i traven att han kan samla sig så mycket som i skritten.
Då låter jag honom bara trava på nåt varv först på en jättestor volt eller fyrkantspåret. Jag gör lite övergångar till skritt och efter ett par varv så brukar jag korta tyglarna lite och jobba mer med övergångarna.
Efter varje trav brukar jag sakta av och jobba med skritten så att han kommer tillbaka i en bra form igen innan nästa travfattning, som jag gör på så kort tygel som han klarar av, försöker få in lite ställning och bärighet i traven också.

Jag glaopperar inte så mycket på banan, det gör vi mest när vi rider ute. Men jag brukar träna lite på fattningar och så på banan också, för att galoppen inte ska glömmas bort helt.:p Du får känna vad som funkar för dig. En del hästar funkar ju bättre med att ta galoppen innan traven, om de har lättare för den.
Min häst har ju lite fler gångarter, så därför jobbar vi mest trav på banan, för det är den han har svårt för. Jag vill att han ska trava innan galoppen och inte springa in från grispass. Så därför blir det ingen galopp innan han travar ordentligt.

På ett ungefär så brukar jag göra, det är ju olika varje gång beroende på vad vi ska öva på. Du får prova dig fram till vad som funkar för dig. Det kanske inte ens beror på att han inte är varm, men så är det för min häst iaf.

Senast ändrad:

Undrar en sak till bara.
När man har skrittat och värmt upp honom ordentligt och ska börja trava lite smått så kommer man ett varv på banan sen spänner han nacken och drar ner huvudet och hostar, vad ska jag göra då? Ska jag bryta av och skritta eller ska jag fortsätta trava?

Sen undrar jag en sak till, ska jag vänta med galopp tills traven funkar eller tror ni att det kan va bra med galopp??
;)

Först och främst hade jag kollat upp varför han hostar!
Sen kan du ju träna övergångar skritt-trav tex, så att du inte travar så länge i taget. Övergångarna kan dessutom hjälpa till att få honom lyhörd.
Galoppen hade jag väntat med till hostan är utredd och att hästen klarar att trava utan att hosta.

;)

Galopp kan vara bra förutsatt att hästen är i god kondition och orkar bära sig. Jag tolkar det inte som att din häst hör till den gruppen just nu.

Min häst däremot värmer jag gärna i galopp ganska tidigt i passet. Han är ganska stor och det är mycket muskler som ska komma igång. Jag skrittar fram på lång tygel en bra stund och sen får han rulla på i en lugn, balanserad galopp i ett par minuter i varje varv och jag står nästan alltid i lätt sits. Sen tar vi en kort pust/sträcka-på- halsen paus innan det riktiga jobbet börjar. Det här upplägget har gjort att min häst blir mer lösgjord men det är som sagt väldigt individuellt.

jag har en 16 åring som var väldigt stel jag köpte ett back on track fleecetäcke och han vart mycket bätte i alla gångarter det är mitt tips :)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama