Sv: Stel häst!
JAG hade saktat av till skritt om han gör så. Min gör ju så ibland, och då är det ALLTID när jag slarvat med uppvärmningen. Han måste bli ordentligt genomarbetad.
Såhär brukar jag värma upp:
Skritt på lång tygel några minuter (om det är på banan så gärna från marken)
Korta tyglarna lite och gör halter, flytta lite för skänkeln, ställa några steg åt varje håll och växla med rakriktning. Böjda spår, lite serpentiner, slalom och stora volter.
Sen ökar jag intensiteten lite, växlar mellan lång och kort skritt, går in på lite mer böjda spår, lite mer och snabbare växling mellan olika övningar. Mycket skolor, gärna på böjt spår. Öka och minska volter osv.
När han känns riktigt mjuk och fin i skritten och trampar på ordentligt, det behöver inte gå så fort i de svårare övningarna, men han ska lyfta på fötterna och inte dra de efter sig, först då börjar jag trava. Och då brukar jag få länga lite på tygeln eftersom vi inte har kommit så långt i traven att han kan samla sig så mycket som i skritten.
Då låter jag honom bara trava på nåt varv först på en jättestor volt eller fyrkantspåret. Jag gör lite övergångar till skritt och efter ett par varv så brukar jag korta tyglarna lite och jobba mer med övergångarna.
Efter varje trav brukar jag sakta av och jobba med skritten så att han kommer tillbaka i en bra form igen innan nästa travfattning, som jag gör på så kort tygel som han klarar av, försöker få in lite ställning och bärighet i traven också.
Jag glaopperar inte så mycket på banan, det gör vi mest när vi rider ute. Men jag brukar träna lite på fattningar och så på banan också, för att galoppen inte ska glömmas bort helt.
Du får känna vad som funkar för dig. En del hästar funkar ju bättre med att ta galoppen innan traven, om de har lättare för den.
Min häst har ju lite fler gångarter, så därför jobbar vi mest trav på banan, för det är den han har svårt för. Jag vill att han ska trava innan galoppen och inte springa in från grispass. Så därför blir det ingen galopp innan han travar ordentligt.
På ett ungefär så brukar jag göra, det är ju olika varje gång beroende på vad vi ska öva på. Du får prova dig fram till vad som funkar för dig. Det kanske inte ens beror på att han inte är varm, men så är det för min häst iaf.