Stel häst på morgonen?!

I

IrishCobTinker

En av mina hästar när jag tar ut henne på morgonen så är hon jätte stel i bakbenen, vet inte hur jag ska förklara men tänk när hästen går och bakbenen går ryckigt. Sen efter några minuter är hon som vanligt igen. Vad kan detta vara?

Sv: Stel häst på morgonen?!

Min ponny är också så i bland men går över efter några steg. Säkert att dem stått inne i boxen så länge och stelnat till.

Jag har själv börjat få problem med min häst tyvärr :( och jag tror det beror på alla de stillastående timmarna i boxen.

Då kan man ändå tycka att han är ute mycket (mellan kl 7 ca och 20.00 ca)Det blir ju ca 13 timmar men räknar man timmarna i boxen så är det ändå ganska mycket - 11 timmar!

Jag märker också att han är lite stel på morgonen så egentligen skulle jag vilja ha möjlighet till att han kunde gå ut och in i stallet som han ville men det är tyvärr inte möjligt.

Hade boxen varit mycket större så hade det säkert underlättat lite men idealet hade varit någon form av lösdriftsanordning.

Ja, man kan ju hoppas att det bara är det som är felet. Min häst har 4*4 meters box så litenm är den inte och hon är bara 5 år. Hon brukar stå inne mellan 22-07 så det blir ju en del timmar. JAg har ett vindskydd med använder inte det så 3 hästar inte får plats i det, men när min inacordering flyttar in ska jag genast släppa ut henne på lösdriften!

Om hästen bara är 5 år och så stel på morgonen så låter det ju som om du borde ta hästen till en veterinär och kolla upp den.

Vissa hästar blir stela under natten, mkt beroende på hur mkt dom ligger ned. Det kan man ju känna själv även som människa att om man tex sitter i en fåtölj med ena benet vikt under sig, kanske bara en liten stund, så känns det ju lite stelt och obekvämt precis efter, tänk då hur det är att ligga så flera timmar per natt?! Något som hjälper litegrann är att ha lite mer strö så att det blir mjukare för hästen!

Om hästen bara är 5 år och så stel på morgonen så låter det ju som om du borde ta hästen till en veterinär och kolla upp den.

Hmm, det tycker nog jag också.
Även en ung häst kan få spatt t ex. Och ju tidigare man upptäcker det desto större chans är det att behandla det så det går att få "ihopläkt" och hästen kan bli smärtfri och fortfarande ridbar.

de är en häst i mitt stall, en 6 åring som har spatt och den är exakt så på morronen, så du bör nog kolla upp den hos vet. iallafall, man vet ju aldri, men så unga hästar borde inte vara så stela..även om de finns undantag o så..

Så var min Islänning när hon fick spatt, har dock inte läst övriga svaren men det kan ju vara annat oxå. Skulle nog be en vet. titta på hästen

Spatt är det jag också dt första jag tänkte på... och tycker som sagt att hästen bör udnersökas.

Tycker som någr andra; Om hästsen bara är fem år så bör du garanterat kolla upp det.

När de är äldre är det inte så konstigt att de kan bli stela efter att ha stått på stall, men en femåring BÖR vara fräsch ändå..

Är spatt ärftligt?

Ja det kan vara ärftligt. Särskilt vanlig är den hos islänningar.
Spatt är ofta behandlingsbart om man upptäcker den i tid och dessutom på en så ung häst men min egna fick jag ta bort pga LÅNGTGÅNGEN spatt (hon visade inga tecken på det förrän det var för sent - dock var hon redan 22år så det var ingen katastrof, sånt som man får räkna med att en äldre häst kan råka ut för).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 048
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: AbCdE
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka