Sv: Stel 15-åring!
Jag har inte hört nåt positivt om cystor. Alla hästar jag har hört om har fått tas bort pga av dom. Känner mig lite tveksam till operation på henne om oddsen är dåliga.
Min arab opererades förra året ju. Skriver här eftersom andra också ska få läsa, även om du har fått PM angående det
.
Och nej, jag har inte heller hört något gott om dessa nedrans cystor. Han hade dessutom i bägge bakknäna och det vanligaste är nog att låta hästarna få somna in.
Som sagt, jag lät operera Armani, då vet. sade att hans cystor satt såpass bra, att prognosen vad god och att han skulle bli helt återställd. En helt underbar vet. som jag litar helt och fullt på. Absolut ingen garanti bara för att vet. säger att dte är en god prognos, man kan aldrig veta om han håller för framtida träningar etc.
När vi varpå senaste återbesöket (januari tror jag) röntgade vi första gången sedan operation och plåtarna visade att det så gott som läkt ihop helt. De brukar ju säga att det ska ta ett år för cystorna att läka ut helt på vuxna hästar, men Armani hade tydligen läk-kött som en unghäst, enligt vet., då han läkte ihop ovanligt fort för sin ålder, då 10 år, vilket kändes än mer positivt.
Vi får som sagt helt enkelt se om han håller för framtiden, det återstår och se. Just nu ser det helt ok ut. Väldigt otränad och understimulerad, efter alla oändliga promenader, ridande rakt fram etc. Har dock tömkört några få ggr vilket vet. rekommenderade (har dock inte vågat göra det själv utan måste alltid ha medhjälpare så därför har det inte blivit så ofta som jag skulle vilja..).
Nu har vi dock börjat så smått med de böjda spåren, öppnor, slutor, galoppombyten etc. och han älskar det! Tycker dock det är grymt jobbigt (p.g.a att han är så otränad). Det bästa av allt är väl ändå att han har börjat bocka, vilket han inte gjort en enda gång under alla våra år tillsammans (har haft honom sedan han var 4!) och dessutom, innan när vi galopperade (speciellt på böjt spår) bytte han galopp med bakbenen i varje steg, vilket han faktiskt så gott som lagt av med.
Inget ont som inte har något gott med sig, TS; lycka till med din häst. Du vet var jag finns om du undrar något eller bara behöver prata av dig lite.