Stel 15-åring!

M

marie ireholt

Mitt arabsto har väldigt stela framben. Särskilt det högra. I början av ridturen så känns det som det låser sig. Igår när hon gick ner för en liten backe så höll hon till och med på att gå omkull.
När jag sen har ridit henne ca 20 minuter så är hon uppmjukad.
Är det vanligt att hästar blir stela och stappliga på äldre dar?
Ska jag fortsätta och rida henne eller är det dax för pensionering?
OBS! Hon haltar inte. Är även röntgad bak och fram. Behandlades för cystor förra sommaren.

Sv: Stel 15-åring!

15 år är inte gammalt.

Hur länge sen var det den blev röntkad?
Är den vet. kollad nyligen?

Är sadeln väl inpassad? Är hästen stel "i frambenen" är det en stor möjlighet att sadeln sitter väldigt fel så hästen inte kan röra sig ordentligt.
Hur sitter DU? Rider du för en bra tränare ( på din häst) som analyserar din ridning?

Syns det på hästen? Är den likadan om du tömkör eller longerar?

Hon röntkades förra sommaren.
Sadeln sitter bra på henne. Har en till som rider henne i en annan sadel och hon är likadan då.
Jag rider inte för någon just nu.
Hon har alltid varit lite småstel av sig även vid longering.

Det kan hända väldigt mkt på ett år.

Att någon annan rider henne med en annan sadel utesluter inte ryggproblem. Det kommer inte över en dag utan kan ta år av felaktig ridning/felaktig sadel innan det märks på hästen. (Och ofta kommer det gradvis)
Har ni bytt sadel/ar nyligen?

Om hästen är lika stel både vid ridning med två olika människor och två olika sadlar, samt vid longering så skulle åtminstonde jag ställa av hästen och göra en grundlig undersökning.

Men om hon har ont i ryggen borde hon inte vara stel hela ridpasset då?
Har hört att cystor kan komma tillbaka. Hur fort kan dom komma tillbaka? Min tanke va om cystorna har kommit tillbaka bak så lägger hon kanske för mycket tyngd fram.
Araber brukar ju inte visa smärta så tydligt. Min vet trodde att hon haft sina cystor sen hon va unghäst utan att ha lidit så mycket av dom.
Ingen varken tränare eller folk i omgivningen har sett hälta på henne nångång genom åren.
Bytte sadel för två år sen.

Är cystorna bortopererade eller har hon bara sprutats i knälederna bak? Det kan mkt väl vara bakknäna som spökar igen.

Spatt är också en hyfsat vanlig "arabåkomma" som kan värma ur i till viss del under passets gång.

15 år är ingenting på en arab! Jag skulle absolut kolla upp henne ordentligt på klinik.

Inte nödvändigtvis. Är hästen jättehalt visas det ibland bara de första stegen, tex. De lär sig hur de ska avlasta för att kunna ta sig fram utan att det ska bli alltför smärtsamt.
Samma sak med ryggen. Snälla hästar kan gå flera år med ryggont.

Om det var två år sedan du bytte sadel så kan det mkt väl vara detta. Har vet. kollat ryggen?

Har ingen erfarenhet av cystor, men om du misstänker detta borde du inte ha kollat upp det för länge sen då??

Hur går hästen när du rider. Bär den sig ordentligt på bakbenen?

Är cystorna bortopererade eller har hon bara sprutats i knälederna bak? Det kan mkt väl vara bakknäna som spökar igen.

Spatt är också en hyfsat vanlig "arabåkomma" som kan värma ur i till viss del under passets gång.

15 år är ingenting på en arab! Jag skulle absolut kolla upp henne ordentligt på klinik.

Hon sprutades förra året. Cystorna var helt borta när vi var på efterkontrollen.

Tyvärr har jag hört att prognosen på cystor inte är så bra. Dom flesta jag har hört som behandlats för cystor så har de kommit tillbaka.

Hur uppträder en spatthäst?

Jag har faktiskt aldrig hört talas om att cystor ska kunna försvinna om man inte opererar hästen? :confused: Mer än på mkt unga hästar som inte är färdigvuxna i så fall. Att hästen kan ha dem men vara tillfälligt symptomfri däremot är ju inte helt ovanligt.

Spatthästar kan bete sig rätt olika beroende på i vilken glidled det sitter, samt hästens grundpersonlighet och smärttröskel. En del blir stela, andra börjar protestera vid ridning och vissa märks det knappt på.

Förlåt! Jag menade att hältan var borta. Hjärnan börjar bli lite trött vid den här tiden.

Hur god är prognosen för cystor om man opererar?

Det måste man vara veterinär och se den aktuella hästens röntgenplåtar för att kunna uttala sig om skulle jag tro.

Men cystor ställer tyvärr ofta till problem, särskilt om de har gett hälta förut. Jag skulle tro att risken är ganska stor att det är de som spökar igen.

Jag har inte hört nåt positivt om cystor. Alla hästar jag har hört om har fått tas bort pga av dom. Känner mig lite tveksam till operation på henne om oddsen är dåliga. I nu läget upplever jag inte att hon lider på nåt sätt tvärtom hon har alltid öronen framåt, vill jobba och springer gärna fort och mycket.
Hon kanske känner av sina cystor och lägger för mycket vikt fram. Kan det ha blivit pålagingar fram om hon använt sina ben fel?

Jag har inte hört nåt positivt om cystor. Alla hästar jag har hört om har fått tas bort pga av dom. Känner mig lite tveksam till operation på henne om oddsen är dåliga. I nu läget upplever jag inte att hon lider på nåt sätt tvärtom hon har alltid öronen framåt, vill jobba och springer gärna fort och mycket.
Hon kanske känner av sina cystor och lägger för mycket vikt fram. Kan det ha blivit pålagingar fram om hon använt sina ben fel?

Mitt arabsto har väldigt stela framben. Särskilt det högra. I början av ridturen så känns det som det låser sig. Igår när hon gick ner för en liten backe så höll hon till och med på att gå omkull.

Herregud du skriver att hästen inte kunde gå ner för en liten backe för att hon är påväg att gå omkull ?!?

Detta skulle jag ta som att det gjorde _mycket ont_ att hon inte kunde belasta de onda delar hon har så hon inte ens kunde stödja sig i nerförsbacken !??

Kolla upp hästen IGEN på klinik det har gått ett helt år sen sist .

Mia

Jag håller med. Många hästar springer när de har ont och araber är dessutom oftast lite för artiga och snälla för att protestera även om de tom har frakturer.

Som sagt kolla upp hästen med röntgen igen och ta ställning sedan till vad som ska göras/inte göras. Du behöver kanske inte ta bort hästen men det kanske är läge att trappa ner ridningen eller låta henne vara haghäst om hon har ont.

rådgör med en veterinär! jag ger min gamla pålle glycosamin vilket haar hjälpt bra. se dock till att hästen är frisk först!

15 år ingen ålder för en arab (har själv en 28årig arab som rids, inga krämpor alls).
Du behöver konsultera en veterinär/åka in på klinik me henne då hon uppenbarligen har ont och är såpass stel att hon kan gå omkull.

Hoppas att det löser sig, benen är ju (nästan) hela hästen

Jag har inte hört nåt positivt om cystor. Alla hästar jag har hört om har fått tas bort pga av dom. Känner mig lite tveksam till operation på henne om oddsen är dåliga.

Min arab opererades förra året ju. Skriver här eftersom andra också ska få läsa, även om du har fått PM angående det :).
Och nej, jag har inte heller hört något gott om dessa nedrans cystor. Han hade dessutom i bägge bakknäna och det vanligaste är nog att låta hästarna få somna in.
Som sagt, jag lät operera Armani, då vet. sade att hans cystor satt såpass bra, att prognosen vad god och att han skulle bli helt återställd. En helt underbar vet. som jag litar helt och fullt på. Absolut ingen garanti bara för att vet. säger att dte är en god prognos, man kan aldrig veta om han håller för framtida träningar etc.

När vi varpå senaste återbesöket (januari tror jag) röntgade vi första gången sedan operation och plåtarna visade att det så gott som läkt ihop helt. De brukar ju säga att det ska ta ett år för cystorna att läka ut helt på vuxna hästar, men Armani hade tydligen läk-kött som en unghäst, enligt vet., då han läkte ihop ovanligt fort för sin ålder, då 10 år, vilket kändes än mer positivt.

Vi får som sagt helt enkelt se om han håller för framtiden, det återstår och se. Just nu ser det helt ok ut. Väldigt otränad och understimulerad, efter alla oändliga promenader, ridande rakt fram etc. Har dock tömkört några få ggr vilket vet. rekommenderade (har dock inte vågat göra det själv utan måste alltid ha medhjälpare så därför har det inte blivit så ofta som jag skulle vilja..).
Nu har vi dock börjat så smått med de böjda spåren, öppnor, slutor, galoppombyten etc. och han älskar det! Tycker dock det är grymt jobbigt (p.g.a att han är så otränad). Det bästa av allt är väl ändå att han har börjat bocka, vilket han inte gjort en enda gång under alla våra år tillsammans (har haft honom sedan han var 4!) och dessutom, innan när vi galopperade (speciellt på böjt spår) bytte han galopp med bakbenen i varje steg, vilket han faktiskt så gott som lagt av med.

Inget ont som inte har något gott med sig, TS; lycka till med din häst. Du vet var jag finns om du undrar något eller bara behöver prata av dig lite.

Liknande trådar

Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 750
Senast: Madde_padde
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 981
Senast: frittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka