stegringar i ridning när ni jobbar

I

Islandstjej

hej,

Jag och min islandshäst Hekla har börjat jobba lite mer ordentligt nu, form i alla gångarter,skänkelvikningar,böjda spår,mkt lösgörande jobbiga övningar,
men det värsta är att när vi gör det så stegrar hon och inte lite heller :(
sen när man jobbar så kan hon bli så förbanad att när jag äns inte rör henne med skänkel eller tygeln så kan hon stegra konstant,
vad ska jag gör? några ideer?

tack på förhand kram emma :rofl:;):D:banana:

Sv: stegringar i ridning när ni jobbar

Har hon musklerna som behövs för det arbetet du kräver ?
Har du någon bild att lägga in ?

hej

För mig låter det som att du kräver för mycket av henne antingen orkar hon inte hålla uppe sig rent fysikt,( hon har inte dom musklerna som krävs) eller så förstår hon inte vad du vill.. det kan också vara att hon har ont någonstans sen är islandshästar väldigt egna och inte så lätta att rubba ( rider en själv som vet var han har sina fyra hovar :D) tips ta hjälp av en tränare och fråga vad som är fel om det är du som kräver förmycket om hon har ont eller om det är något annat det kan vara värt att kanske lägga 300-500 kr på en lektion eller om du har någon du känner som kan hjälpa dig det är de bästa det är alltid svårt att ge tips på lösningar när man inte kan se häste framför sej själv..

Hoppas det löser sej :bump:

*Ont
*Förstår inte
*Vill inte.

Jag har en häst som helt enkelt tycker att vissa saker är helt onödiga. Hon gör enorma luftsprång alt. står på bakbenen. Ont har hon inte, det är jag helt säker på.

Alternativ:
*"Gå på" hästen
*Ta hjälp av en tränare (rekomenderas!)

antingen så testar hästen bara pga dom ökade kraven, vilket inte är direkt ovanligt, eller så har den ont någonstans eller är kanske bara väldigt stel.

vet inte vad du menar med lösgörande jobbiga övningar?
enligt mig så måste hästen vara lösgjord för att klara av jobbigare rörelser/övningar.

lösgörande övningar ska inte vara jobbiga på de sättet och de är sånt som hästar som accepterar ryttaren ska klara av oavsett om dom är musklade eller inte.

men om de är en väldigt stel häst så tar de ju emot att göra lösgörande övningar, men styrka behövs inte på de sättet.

men de är nog bara att stå på sej mot hästen och vara lika envis som den är, men de är mycket lättare med en bra tränare som man litar på och som kan hjälpa till.

Senast ändrad av en moderator:

Min häst småstegrar när man ger för många signaler sanmtidigt och han inte förstår.

Men ta ut en tränare eller någon duktig person som kan se vad det är som utlöser stegingarna.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 023
Senast: cassiopeja
·
T
Ridning Jag har nyligen börjat rida ett varmblodssto och behöver hjälp med upplägg för att börja utbilda. Det är just det att hon står mitt...
Svar
12
· Visningar
1 436
Senast: Thundra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?