Stegring :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jaag

Trådstartare
Hellooo, nu är det så att jag håller på att lära min häst stegring ifrån hästryggen och så småningom gå över till marken när han kan komandot :) Han lär sig extremt fort, så den frågan jag har till er är hur ni lärde eran häst att stegra? :) Jag lärde Tuss att stegra med hjälp av galoppfattning och smatidigt halt, och så klart ett komando... Vill inte höra att den och den har fel metod, för alla har vi olika och de fungerar olika på alla hästar :D

Sv: Stegring :)

kl

Håller med talaren ovan.

Stegring är en farlig ovana och kan vara riktigt svår att bli av med om hästen börjar ställa sig i tid och otid. Och om du dessutom lär hästen att stegra genom någonslags "håll-i-och-driv-på-metod" så kan den mycket väl börja stegra för att komma undan tygeltag i framtiden.

*slår mig för pannan*
Eftersom det är tydligt att du inte vet vad du gett dig in på så hoppas jag du lägger ner detta omgående och hoppas att hästen inte har befäst det ännu.
Då kommer du, och många andra, få problem med denna häst.

Har den en gång lärt sig så kan den använda det till sin fördel, inte bara med dig.
Att lära en häst stegra med ryttare på ryggen är förmodligen bland det dummaste man kan göra...

en tjej som stod i det stall min häst står installad hade en ponny som kunde stegra från ryggen. Hon tyckte det var jättehäftigt och stegrade titt som tätt både med sadel och barbacka. Skitball altså....eller??? Då tjejen inte kunde så mycket samt var en ganska osäker själ så lärde sig hästen snart att när jag inte får som jag vill så ställer jag mig på bakbenen. Barnet blev då en rädd flicka och satt av och gick hem. inte riktigt lika ballt längre va? Resultatet av det hela blev att barnet inte vågade rida sin häst utanför ridbanan den skrämde även mamman till flickan på samma sätt och försökte med mig vilket inte gick riktigt lika bra.
Tänk dig för!
Exakt hur intelligent är det att lära hsäten att stegra när man ger en hjälp för en gångart samtidigt som man gör en förhållning? Det är inte helt otrligt att du kommer behöva använda en lätt förhållning vid galoppfattning i framtiden för att samla upp hästen om den springer in i galoppen och då står den helt plötsligt på bakbenen. Risken är ockås stor att hästen tillslut ställer dig på bakbenen utan förhållningen då den kopplar galopphjälpen till stegrandet.
Stegring är en oerhört stark dominanshanding hos häst och ska endast tränas in av de som verkligen vet vad de gör. De flesta som vet det har kommit så långt så de inte ser vitsen med stegrandet och låter bli för allas säkerhet.

Stegra är väl inte det smartaste "tricket" att börja med.
Börja med lätta saker, där han blir underkastad och får respekt för DIG.
Att börja med trick där han får vara dominant kan leda till det ena och andra.

Min åsikt är att vet man inte hur man ska få hästen att stegra ska man heller inte ge sig in på det.

Cirkushästar behöver kunna stegra. Andra hästar? Nej. Det finns många andra saker man kan pyssla med istället.

Jag instämmer med ovanstående talare och kan bara berätta om en ponnyryttare från mina trakter, på den tiden jag var bomkalle på hoppträningar.

Denne ponnyryttare lärde sin ponny att stegra både från marken och uppsuttet - med kommando. Det slutade med att ponnyn "på eget kommando" sedan öppnade grindar och boxdörrar i stall och hage, så att ponnyn och övriga hagkamrater var på rymmen flera dagar i veckan och sprang på vältrafikerad väg. SAMT att ponnyn sparkade ner hinder på hopptävlingar och träningar om denne tyckte att de var för höga.

Eftersom ekipaget tidigare varit med i division I laget och ponny Elit, så blev ekipaget ganska omgående petat.

Så visst tänker du aldrig ut och tävla med din ponny, eller om du inte har något emot att stå ansvarig om dina kompisars hästar blir påkörda eller skadade när de är utanför hagen och springer, så fortsätt du att testa på det sätt du gör.

Det verkar ju fungera.

Mvh

IngelaH

Förutom att du inte bör lära en icke cirkushäst att stegra så har du börjat i helt fel ände.
Lägg ner innan det händer något riktigt alvarligt.

Har du planer på att börja med cirkus kontakta då adekvata personer för detta syfte.

jag förstår inte varför folk ska lära hästen stegra.. dessutom inte varför de gör det med kommando ihop med framåtdrivande hjälp + halvhalt/förhållning. När man kommer längre i hästens utbildning eller om det stackars djuret hamnar hos en annan ryttare i framtiden så kommer den någon gång råka ut för att någon ber den att vänta när man rider framåt: dvs be den aktivera och lägga vikten på bakkärran istället för att falla fram på bogarna i igångsättningen. Hästen kommer att snällt stegra (2 rätt av 3 brukar leda till att den gör "som man vill" )så som den har lärt sig och antingen skada någon som inte var beredd, få en rejäl tillsägelse för att den stegrade eller både ock.

För att inte tala om att den, som tidigare talare redan sagt, troligtvis kommer använda stegrandet i andra tillfällen.
Tänk på att din stackars häst kanske inte alltid kommer vara hos dig. Därför borde man inte lära den sådant som kan försvåra dens och människors liv i framtiden om man p.g.a. något oförutsett måste göra sig av med den. Det finns t.ex anledningar till att man i hästvärlden i mångt och mycket tränar in och utbildar hästarna efter samma kommandon.

lär hästen sådant som inte kan utsätta den eller andra för skada istället.

Jag har en stilla undran om varför denna typen av trådar får vara kvar?

jag skulle aldrig komma på tanken att skriva ner på internet om hur man går tillväga för att få hästen att lyfta på framtassarna. Om någon annan skulle göra det skulle jag bli arg, man vet inte vilka som läser det sen och konsekvenserna kan bli katastrofala. Det är en helt annan sak att man lär in stegring med hjälp av sin kunniga instruktör efter många års träning från marken (och uppsuttet) och man vet att hästen ser människan som sin självklara ledare, då kan man ev. börja lite smått. Men i det stora hela ser jag personer som lär sina hästar att stegra som naiva dumskallar.

Om du inte ska börja på cirkus förstår jag inte vitsen med att stegra.

Håller med Korven, förstår verkligen inte vitsen med att lära sin häst ställa sig.
Tycker enbart detta är en dumdristig ide.

Haft ett par hästar om ställt sig riktigt rejält och tycker enbart detta är en dum(obehaglig) ovana som jag vill bli av med så fort som möjligt.
Sen läser jag att folk lär sina hästar detta , då blir man nästan upprörd.
Man förstör enbart hästens beteende, anser jag.

Fast det är din häst och du gör vad du vill med denne, men jag anser att du ej ska fortsätta lära din häst rackartyg:)!!

Den hästen som jag kände, som lärde sig av sin ryttare (inte jag, en bekant) att stegra sig på kommando slutade sitt liv 9 år gammal. Hon stegrade sig duktigt på kommando av ryttaren, tappade balansen, slog över. Bröt nacken, dog. Ryttaren klarade sig tack och lov. Men så onödigt. Hästen ville göra sin ryttare tillags och därmed var livet slut:cry:. Det var en fruktansvärd syn för oss åskådare.

Nä, jag fattar inte hur man kan pyssla med såna dumheter.

Hellooo, nu är det så att jag håller på att lära min häst stegring ifrån hästryggen och så småningom gå över till marken när han kan komandot :) Han lär sig extremt fort, så den frågan jag har till er är hur ni lärde eran häst att stegra? :) Jag lärde Tuss att stegra med hjälp av galoppfattning och smatidigt halt, och så klart ett komando... Vill inte höra att den och den har fel metod, för alla har vi olika och de fungerar olika på alla hästar :D

Nu ser jag att du är ny här men använd SÖKFUNKTIONEN!! Det här är väl tråd 188 i ämnet!! Minst!

Som alla andra här sagt. Att lära en häst att stegra när man inte vet vad man håller på med är en oerhört korkad idé. Om man ska ha en häst som kan stegra på kommando måste man också veta hur dessa hästar ska hanteras och man måste kunna kontrollera deras stegrande. Det som började som ett kul trick som ofta ser tufft och coolt ut på bild kan snabbt bli en obehaglig och farlig ovana när hästen börjar använda stegrandet för andra syften.

Vad gör du om det går över styr och du helt plötsligt står där med en häst som går på bakbenen så fort den inte vill göra något? Hästar är ofta smartare än man tror och kan i princip vända allt till en ovana om man inte passar sig. En häst som är van att få galoppera på en viss äng, kan ta det ett steg längre, ta bettet och sticka med ryttaren när de kommer ut på "galopp-ängen".

Fundera på vad som skulle kunna gå snett när du lärt en häst att stegrande är ett önskvärt beteende. Då står du kanske där med en häst som står på bakbenen när den inte vill gå in i transporten, den står på bakbenen när veterinären ska vaccinera, när den ska avmaskas, när den inte vill som du vill. Då är plötsligt det där "coola tuffa tricket" inte så coolt längre och den snälla söta hästen har mer eller mindre blivit en problemhäst som i värsta fall kan vara omöjligt att bli av med, för vem vill köpa en häst som stegrar sig så fort något inte passar?

Stegringsövningar börjar man helst med medan hästen är fölis och man börjar alltid från marken. Tänk på att det är bara muntligt kommando som ska gälla, och för att förstärka det från början så låssas man "stegra" själv från hopkrupen ställning till "händerna i skyn".
En häst man lär stegra på detta sätt använder inte stegring som trotsmetod.

När hästen är säker med balansen kan du utöka med att lära den "give me five" med ena hoven, det lärde jag min och det funkade klockrent. ;)

Sen kan du lära den valla, det är alltid lika kul att be den valla in den hästrädda mamman i stallet. :devil:

*jaa tänk vad tokigheter jag lärt mina hästar, och vad kul vi haft med varann* :p

Nu är vi flera som berättat om egna minnen och upplevelser om hur och varför man bör lära eller inte lära hästen stegra.

Vill man fortfarande lära sin häst stregra, så rekommenderar nog de flesta av oss att ni kontaktar en tränare som kan hjäpa er med och lära er och eran häst när, vad, hur och varför man ska lära sin häst att stegra på ett sätt som är ofarligt, både för en själv och för hästen.

Därmed låser jag nu tråden, innan den spårar ur.

Mvh

moderator

Fast den är ju inte låst :p

(förlåt, jag kunde inte låta bli)

Jag tycker som de andra, det är ingen toppenidé. Jag har själv haft (och sålt eftersom hon blev för mycket för mig) en häst som stregrade. Hon lyfte så fort det var något som inte passade.

Det är ingen höjdare att stå vid vägen och vänta på att det ska bli bilfritt när hästen bestämmer att hon ska gå över vägen. När hon inte fick det började hon stegra och hoppa ut mot bilarna. Det är inte roligt ska jag säga dig. Och livsfarligt.

Det finns många andra trick du kan lära pålle som inte är direkt farliga. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Arabiska fullblod, jag vill veta allt. Ni som har, haft en eller ridit en arab, i vilka områden använde ni eran arab till? Distans...
Svar
4
· Visningar
1 457
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Detta är en något "flummig" tråd:angel:. Jag har alltså inget tydligt mål annat än att det kan vara intressant att höra andras tankar...
Svar
9
· Visningar
1 377
Senast: Preussen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 799
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalister! Jag befinner mig, enligt mig, i en svår situation just nu och jag vet inte riktigt om jag ska ta höger eller...
Svar
17
· Visningar
2 783
Senast: Maoam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hjälp att välja ras