Stegring, fast motsatsen! Longeringshjälp...

J

_Jezzie_

Hur får man sin häst att INTE stegra, han blir helt rabiat när man longerar med träns och delta plus longeringslina, provade med gjord och tömmar idag, gick mycket bättre men han ställde sig på bakbenen där med en sväng, visserligen är han pigg nu plus att han aldrig riktigt har fattat det där med longering. Tips hur man kan få han att arbeta bra och säkert med mig på marken?

Sv: Stegring, fast motsatsen! Longeringshjälp...

Nu vet jag inte hur bra du är på att longera men förarens position är jätteviktig. En del hästar reagerar direkt om föraren kommer "framför" samtidigt som dom driver på. Det slår ofta slint i hästens huvud för dessa dubbeltydiga signaler och en stegring följer.
Se till så att du alltid är bakom skänkelläget och driv alltid framåt. Bromsa gör du med röstkommando, ej med töm/lina.

Jag har longerat mycket och vet min position, det som händer är att min häst skenar iväg så fort vi ska fatta galopp. Han tur det är ur kul, och när jag longerar med deltat lyssnar han inte alls jag hänger efter som en vante, man vill ju inte släppa och ha ett antal meter lina hängandes efter hästen i fullsken, och när jag håller honom bockar han och sen avslutar med en stegring. Han lyssnar rätt bra så länge vi kör övergångar från skritt och till trav och viseversa. Men så fort det blir galopp på schemat ballar han ur totalt! :crazy:

Jag longerar aldrig med enkeltöm utan alltid dubbelt, alltså tömkör, tycker att man kan jobba bättre då, då kan han inte lika lätt dra. Kanske ska testa det?
Annars kan det vara bra att använda kapsong

Det var så jag gjorde idag, tömkörde fast stod i mitten och longerade (du fattar nog... :p) Det gick kalas mycket bättre än på bara en lina, men som sagt ... jag får väl erkänna att jag har slarvat med arbetet från marken, och nu när han har någon muskulärt problem, sträckning eller muskelinflammation och jag väntar på ny sadel tänkte jag röra på han med mig på marken. Han bjuder framår riktigt bra i traven och tuggar på bettet så hela munnen skummar! men så fort vi kommer till galopp blir han lite för ivrig, slänget gärna upp huvudet och ökar och tycker livet är lite för kul! =) där är mitt dilemma. Jobbade mycket med de gångarter jag har koll på, skritt och trav. Försökte befästa övergångarna med hjälp av rösten. Hade inte ens med mig en pisk ut faktiskt då jag vet att han e så pass pigg så hade jag det skulle han antagligen blir mer "sken-benägen" i galopp.

Ett alternativ vid snabblongning - när man kanske inte känner för att hänga på grejorna (för tömkörningslong är ju det ultimata) är att fästa tömmen genom den inre bettringen upp över nacken och ner i den yttre. Bättre kontakt än med delta.
Om hästen har koll på benen i den snabba galoppen hade jag låtit honom springa några varv innan jag försökt bromsa tempot.

joo jag var oxå inne på den "kopplingen" av longeringslina, har även köpt ett longeringssystemt (Pessoas) som jag tänkte använda lite längre fram när har blivit mer lyhörd på mig från marken. Han har gått i en "Pessoa-sele" förut hos min tränare och det va kanon nyttigt för han, då får han liksom göra upp med sig själv på ett annat sätt. O ja jag vet:angel:... dessa ska användas med försiktighet.

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 676
Senast: prallan
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 445
Senast: Cornelia
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 225
Senast: LuckyMe
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel