stegrar sig

A

anniea

Mitt halvblod, en dam med mycket humör och vilja började för några veckorsen att vägra gå in i transporten. bara sådär liksom, efter att bara ha traskat rakt in förut... hon tar ett steg upp på rampen- sedan stegrar hon sig eller kastar sig åt sidan och jag flyger efter! Så har många rekommenderat mig att sätta en kedja under hakan på henne för att få kontroll. En tjej i stallet använder dessutom kedja ofta på sin valack och då blir han snäll som ett litet lamm! Så visst varför inte prova tänkte jag när jag hade försökt en stund. hon stegrar sig och blir förvånad över kedjan såklart... Då stegrar hon sig JÄTTE HÖGT en gång och då gjorde det ju antagligen ont eftersom jag inte släppte grimskaftet... Efter det gick hon in hur snällt som helst!Men hon blev väldigt rädd. Men i alla fall så använde jag kedjan idag igen.... Då stegrar hon sig några gånger ganska högt och när jag precis tror att hon ska gå in- hon hade kommit en bit upp på rampen, då stegrar hon sig jääättehögt igen och står och balanserar och mitt hjärta bara stannade-.. hon ramlade såklart rätt bakåt. usch vad rädd jag blev!! Som TUR var så skadade hon sig inte det minsta (men skärrad var hon ju såklart..) och lugnade sig snabbt och gick bara rakt in i transporten. min kompis tyckte de var bra att hon ramla så hon lär sig att inte stegra sig mot mig... men jag vet inte riktigt vad jag tycker. Vet bara att jag blev JÄTTERÄDD.. och tänkt då vad hästen blev...
Vill inte använda kedjan igen nu eftersom hon verkar bli så rädd för den!
hon är jättefin och snäll att hantera annars det har bara kommit nu det senaste med att hon stegrar sig mot en när man lastar vilket inte är så trevligt!
hur gör ni med era stegrande hästar????

Sv: stegrar sig

Du ska inte ha kedjan under hakan.

Trä den så att den går ÖVER näsan och sen upp i den höga sidoringen på höger sida (sen brukar jag ha den igenom ringen under hakan också men det är smaksak om man vill ha grepp direkt från låga sidoringen på vänster sida).

Min stegrande donna skippade vi allt tryck i grimman på och lastade med lina istället. Vi behövde dra in henne två ggr och sedan en gång till dagen efter. Sedan dess går hon alltid på och jag kan lasta själv. Vi tränar dock i stort sett varje dag för att göra lastningen lika normal som att gå in i en box.

Du ska inte ha kedjan under hakan.

Trä den så att den går ÖVER näsan och sen upp i den höga sidoringen på höger sida (sen brukar jag ha den igenom ringen under hakan också men det är smaksak om man vill ha grepp direkt från låga sidoringen på vänster sida).

Min stegrande donna skippade vi allt tryck i grimman på och lastade med lina istället. Vi behövde dra in henne två ggr och sedan en gång till dagen efter. Sedan dess går hon alltid på och jag kan lasta själv. Vi tränar dock i stort sett varje dag för att göra lastningen lika normal som att gå in i en box.

Tack för svar!
Jag har alltid lina också. vet inte varför hon har börjat med dessa dumheter just nu... men jag är mycket tacksam för tips!

Missnöjd med något vid sista åkturen t ex.

Min gick in som en klocka. Sen tog matte nästan 80 mil på samma dygn. Det var INTE poppis. Och sen nästa gång försökte matte lasta själv. Mkt klantigt.

Men det gick att lösa ganska fort. Det är bara tre veckor sedan det tog en timme att lasta med hjälp och nu kan jag lasta själv, har väl övat kanske tio gånger.

En häst som har tendens att stegra sätter man inte grimskaftet under hakan på, det ger mest upphov till att verkligen ställa sig på bakbenen.

Ge hästen tid! Den har väl varit med om något på senate åkturen som den tyckte var jobbigt, börja lastträna, som om att det var en häst som är ovan för lastning.

Jag tycker du ska hoppa över kedjan helt jag..
Ta på henne en reprimma, ett långt grimskaft/leadrop och ställ dig utan för transporten och skicka in henne ist, dels så kan du då lägga trycket så de kommer på henne bakifrån, du driver in henne i transporten då sliper du lägga allt tryck runt hennes huvud, i nacken och sånt som du gör när du drar i grimman, och sedan så blir det rymligare för henne inne i transporten eftersom att du inte står där inne längre det kan underlätta om hon har några dåliga minnen av lasting och transporter efter som alla hästar har klaustrofobi så kan de underlätta lite för hästen.
I värsta fall kan kedjan skapa ännu mer problem, och göra så hon förknippar lasting och transporter med smärta och då komer de bli ännu svårare att få in henne i en transport sedan..
Och kom ihåg att nöj dig med dom små framstegen till en början och beröm henne jätte mycket så fort hon gör rätt:laugh:

Lycka till:bump:

Ja jag kommer inte vilja använda kedjan något mer efter detta... tack för era svar! Jag får väl träna o lasta henne redan imorgon igen nu då så hon inte- precis som du sa- förknippar transporten med ont och tråkigheter!

Ja jag kommer inte vilja använda kedjan något mer efter detta... tack för era svar! Jag får väl träna o lasta henne redan imorgon igen nu då så hon inte- precis som du sa- förknippar transporten med ont och tråkigheter!

:bow::bow: låter jätte bra.. ta de bara lugnt och försiktigt med henne, ge henne massa beröm ( host* och godis? host*) och låt de ta den tid de tar så kommer det gå jätte bra ska du se:idea::bump:
och lycka till igen!:banana:

:bow::bow: låter jätte bra.. ta de bara lugnt och försiktigt med henne, ge henne massa beröm ( host* och godis? host*) och låt de ta den tid de tar så kommer det gå jätte bra ska du se:idea::bump:
och lycka till igen!:banana:

aaabsolut. och tack igen:D

varsegod:) de va så lite så.. alltid kul att kunna hjälpa till lite grann:D

Ett tips kan vara att inte börja med en hel inlastning direkt.

Vår pålle hade kommit på att man kunde komma undan genom att kasta sig bakåt så grimman gick sönder. :( Han ville inte ens sätta fötterna på lämmen när vi köpte honom, så vi började med att gå tvärs över lämmen; i en cirkel runt transporten och en cirkel bakom den, fram och tillbaka. Jag var inte så noga med hur han gick i början, mer att han inte skulle tvärnita när han kom i närheten av lämmen utan bara "överlämna sig" till mig och följa med. Muntligt beröm med glad röst när han satte fötterna på lämmen (själv fick jag ju gå längst upp och med kort grimskaft för att han inte skulle göra en lov och gå helt vid sidan av). Sedan bad jag honom att gå upp med framfötterna, stannade honom och backade ner igen (tänk på hur han håller huvudet - är halsen böjd backar hästen snett och kan trampa utanför lämmen, böj därför gärna halsen lite mot ytterväggen så hamnar rumpan mer in på lämmen). Till sist fick jag upp även bakfötterna innan han slog i bromsen. Då berömde jag mycket och övningen var slut.

Detta gjorde jag vid ett par tillfällen (tills han inte gjorde någon större affär av att gå på rampen) innan vi gick vidare, och då tog vi steg för steg. Ett steg fram - slack i repet och muntligt beröm. Vänta några sekunder och så ett steg till. Godbit och översvallande beröm när han var helt inne. Vänta några sekunder (mer "orkade" han inte i början) och så backa ut, preciiis innan han var på väg själv. Lite ledövningar eller ut och beta i kanten så han fick annat att tänka på ett tag och så upp igen, stanna halvvägs och ett steg i taget. Kanske två - tre lastningar per tillfälle. När han inte var jättestressad över att vara inne i transporten satte jag fast honom och fick hjälp att stänga bakom honom. Sedan öppnade vi direkt igen och efter ett par gånger åkte vi en sväng runt gården.

Det låter som att jag beskrivit ett evighetsprojekt, men om jag minns rätt blev det en vecka med dagliga övningar - gärna både före och efter ridningen - och sedan lite drygt en månad med en övning per vecka. Sedan blev han halt och åkte till veterinären varannan vecka, då övade vi inte längre - men då var det inte heller något problem längre.

Lycka till!

Tack för era svar!
Idag när jag skulle prova att lasta henne så gick jag bara med henne så hon tog ett steg upp på rampen och så stog vi där en liten stund och jag pratade med henne lite... då helt plötsligt går hon bara rätt in i transporten och ställer sig där! så då fick hon massa massa beröm och äpple och sen släppte jag ut henne i hagen... Det kändes mkt bra!! :D hade verkligen väntat mig att det skulle ta en evighet innan hon ville in där igen...

Tycker att Flaekja tips låter som ett trevligt sätt att lära hästen lasta.

Men jag måste ändå höja ett varningens finger mot att du tror att hästen inte slog sig när den gick runt, du har nämligen ingen aning om kotorna inte fått sig en knäck. Det behöver inte märkas på en gång, men när en häst går runt sådär så är det många kilo som drar i backen med en enorm kraft.

Jag skulle vara extremt uppmärksam på hästen en lång tid framöver, för det kan komma ett bakslag när du minst anar det.

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 285
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama