stegrar sig!!!!

M

(morgon)Trötter

Jag har en medryttarhäst, ett stort halvblodssto, som tidigare alltid varit jättesnäll, men nu har hon börjat stegra sig.
Förut var hon lite nervös och tittig ibland, men nu har hon blivit riktigt istadig.
När vi kommer till nån väg där hon inte vill gå stannar hon, backar
och försöker vända.Om hon inte får som hon vill reser hon sig.
det är inga små stegringar och jag är rädd att hon ska slå över och skada mig eller sig själv.

Är det nån som vet hur man får henne att sluta stegra sig?
Snälla skriv i så fall!!!!

Sv: stegrar sig!!!!

Finns många knep. Dessa är väl inte så jättesnälla men: dunka till henne mellan öronen med tex spöknoppen eller luta dig framåt och ge henne ett rapp över magen, helst så nära tuttarna du kan. Då brukar de få bråttom ner. Mitt sto stegrade sig inte mer efter jag fått in ett myggbett på tuttarna. Det är så jobbigt just när de stegrar sig tycker jag. Jag har tyvärr inga "snällare" knep...
Viktigt är ju oxå att du aldrig ger dig. Det är DU som är ledare och bestämmer vart ni ska gå. Lycka till!

Kolla upp att hon inte har ont någonstans, passar sadel, osv.
Om de plötsligt ändrar beteende från jättesnäll till jättebesvärlig är det ofta ngt som inte stämmer!

AnnaKarinA skrev:
Finns många knep. Dessa är väl inte så jättesnälla men: dunka till henne mellan öronen med tex spöknoppen eller luta dig framåt och ge henne ett rapp över magen, helst så nära tuttarna du kan. Då brukar de få bråttom ner. Mitt sto stegrade sig inte mer efter jag fått in ett myggbett på tuttarna. Det är så jobbigt just när de stegrar sig tycker jag. Jag har tyvärr inga "snällare" knep...
Viktigt är ju oxå att du aldrig ger dig. Det är DU som är ledare och bestämmer vart ni ska gå. Lycka till!
Ärligt talat? Hur är du funtad? :mad:
Du har inte funderat över varför en häst som förut varit jätte snäll, helt plöstligt börjar vägra olika saker o bli istadig? :crazy:

De råd du ger är dessutom rent livsfarliga, eftersom det händer (ofta) att hästen bli rädd och istället för att gå ner, kastar sig bakåt o/eller slår runt! :idea:

Jag hoppas verkligen inte trådskaparen lyder dina råd, utan lyssnar på någon som inte löser problem med våld och som VET vad de talar om...

Jag tror inte att hon har ont, eftersom hon inte stegrar sig när man
gör nåt jobbigt med henne utan när man typ ska gå in på nån väg som hon inte vill gå in på.
Hon har gjort förut det med en annan medryttare när hon blivit "rädd" för nåt, men aldrig så här mycket och aldrig med mig.
Hon har blivit igångsatt efter att först varit skadad och sen gått med föl så det är kanske hennes kondition som börjar komma tillbaka?
Kanske är hon frustrerad över att bara få skritta och trava lite?
Hon är dräktig, nån som vet om ston kan bli lite egensinniga i början av dräktighetsperioden?

Jag tror inte att hon har ont, eftersom hon inte stegrar sig när man
gör nåt jobbigt med henne utan när man typ ska gå in på nån väg som hon inte vill gå in på.
Hon har gjort förut det med en annan medryttare när hon blivit "rädd" för nåt, men aldrig så här mycket och aldrig med mig.
Hon har blivit igångsatt efter att först varit skadad och sen gått med föl så det är kanske hennes kondition som börjar komma tillbaka?
Kanske är hon frustrerad över att bara få skritta och trava lite?
Hon är dräktig, nån som vet om ston kan bli lite egensinniga i början av dräktighetsperioden?

Jag varken vill eller tänker slå henne varken i huvudet eller på magen.
Våld föder våld!

Prova att böja halsen, då är det svårare att stegra. Gå runt på en liten volt om hästen inte vill gå fram. Till slut brukar de ge upp och välja den minst jobbiga alternativet. Försök även att rida ut med andra hästar så att du får draghjälp. Snälla inga rapp under magen eller slag i huvudet. Snacka om att göra situationen värre.

Humelibumlan skrev:
Ärligt talat? Hur är du funtad? :mad:
Du har inte funderat över varför en häst som förut varit jätte snäll, helt plöstligt börjar vägra olika saker o bli istadig? :crazy:

De råd du ger är dessutom rent livsfarliga, eftersom det händer (ofta) att hästen bli rädd och istället för att gå ner, kastar sig bakåt o/eller slår runt! :idea:

Jag hoppas verkligen inte trådskaparen lyder dina råd, utan lyssnar på någon som inte löser problem med våld och som VET vad de talar om...

Jo, självklart måste man ju försöka ta reda på varför hästen beter sig som den gör. Jag har bara erfarenhet av en häst som rest sig och det var mitt sto, fick råd att peta henne under magen och efter det gjorde hon aldrig det mer. Ber om ursäkt för väldigt idiotiska råd och jag förespråkar absolut inte våld, använder inte ens spö själv längre. Sorry sorry, fingrarna var snabbare än huvudet. :crazy:

AnnaKarinA skrev:
Jo, självklart måste man ju försöka ta reda på varför hästen beter sig som den gör. Jag har bara erfarenhet av en häst som rest sig och det var mitt sto, fick råd att peta henne under magen och efter det gjorde hon aldrig det mer. Ber om ursäkt för väldigt idiotiska råd och jag förespråkar absolut inte våld, använder inte ens spö själv längre. Sorry sorry, fingrarna var snabbare än huvudet. :crazy:
Men åh! :eek: vad härligt me en så ödmjuk människa som kan "erkänna" att man inte riktigt tänkte innan man skrev! :bow: :bow: :bow:

*försöker förtvivlat förklara sig* :o
Ska jag vara ärlig stod det några tomma ciderburkar här bredvid, allt tyder på att det var jag som drack dem innan jag läste denna tråden. Är för tf lite miljöskadad dessutom; jag o min sambo bor på toppen av ett berg, nu har sambon fått för sig att han ska "korrigera" tomten lite och fylla ut mot ett stup. För att göra en lång historia kort: min baksida består av ett hål som är 6 m djupt (ner till berget som sluttar), ca 8 m brett fram till en "mur" av icke helt godkända stolpar som ligger vågrätt upp till marknivå, dessa stolpar hålls uppe med stag och öglor borrade i berg. Sen ska det fyllas ut där med massor, allt för att få några kvadratm tomt till. Jag är 163 kort, lönnfet o i dåkig kondis, och av mig kräver min sambo att jag ska tänka som en ingenjör och bygga landskap,samt klättra runtsom nån bergsget här, bärandes på spett och svetsar och jag vet inte allt. Har kört en större grävmaskin kallad H7 hela dagen ( :confused: ) och kan normalt sett annars knappt köra bil framåt. Allt detta utan nån som helst övertidsersättning :p Så ja, jag är nog lite smått förvirrad. Brukar normalt sett inget våld mot mina hästar och respekterar dem högt, så det lät värre än vad jag menade och var grymt oigenomtänkt.

Sådär!!! (nu låter jag mycket mindre förvirrad, eller hur? :D )

(Önskar jag kunde sätta ut ett kort. Det ser ut som vi tillverkar kärnvapen här och alla råkade explodera samtidigt, lånad grävmaskin, hjullastare o grejer... fast det som gör mig mest trögtänkt är lukten av min sambo som inte HUNNIT (påstår han) duscha på 3 dar, hans rygg på den oerhört sexiga overallen är SVART av blöt svett...det svider när han är i närheten) ;)

en medryttarhäst jag hade betedde sig lite på samma sätt. hon vägrade gå in när man skulle svänga in på en ny väg och så. hon reste sig däremot aldrig utan bara backade. Hon var också dräktig. Det var mycket bättre efter fölningen (menar givetvis inte precis efter).
Men tror mest det berodde på att hon testade mig, då var jag inte så hästvan och hon hade nog ingen vidare respekt för vilket håll jag tyckte vi skulle gå åt..=)

Nu när jag tänker litegrann så kanske du har rätt i att det kan ha med dräktigheten att göra, om hon inte brukar vara sån normalt; mitt sto var ju dräktigt innan jag köpte henne, och hon som aldrig brukar göra något överilat sprang rakt genom staketet när förra ägaren gav henne krafft ur hink vid sadelkammaren... hon är normalt sett grymt cool och otroligt fin i huvudet, men hon var väldigt nervös, försökte vända tillbaka till hagen när man red osv. Detta är helt borta nu när hon är "odräktig".

Tack för svaren.
Att böja halsen funkade!Hon bråkade lite sist jag red henne, men gav sig rätt snabbt.

Jag hade ett sto som stegrade sig.
Hon gjorde det när hon blev upprörd eller förvirrad.
Att bara lägga spöet mellan öronen. (inte slå, utan lägga) fungerade på henne.
Men man märker alltid när hästen börjar trampa runt och resa sig, sno runt hästen i en snäv volt och driv bestämt framåt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Har precis fått hem en ponny som mest varit riden av små barn och alltså inte så komplicerat. Nu är hon hos mig och jag har börjat...
Svar
2
· Visningar
967
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 214
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama