Stegrar och bockar

_linsved_

Trådstartare
Jag har precis börjat rida en travare som är hur härlig som helst att rida ut på och det är inga problem alls MEN när vi rider i paddock eller i hagen så börjar han direkt att krångla och vill inte gå framåt och så fort jag börjar kräva något av honom så lägger han öronen bakåt och antingen stegrar eller sparkar bakut, det går lite bättre när man har sporrar och man kan få honom att skritta och jobba i skritten men så fort jag börjar kräva något mer så reser han sig eller bara går i sidled. Vad kan jag göra? Behöver verkligen hjälp..

Sv: Stegrar och bockar

Antar att du är medryttare. Be ägaren ta ut en veterinär och kolla hästen. Att hästen börjar krångla när du börjar kräva saker av den, t.ex. kräver samling, kan tyda på att den har ont någonstans och smärtan ökar när du kräver att den ska jobba och samla sig.

Hur länge har du ridit honom? Du skriver att du precis börjat, så kan inte vara många veckor. Kan vara så att hästen helt enkelt testar dig för att se vad du går för. Det är inte ovanligt och i princip alla hästar testar nya ryttare på ett eller annat sätt i början.

Prio ett är iaf att vara säker på att hästen inte har ont och att utrustningen sitter som den ska. Om allt är OK där så börja jobba på beteendet.
När han krånglar, fortsätt att driva framåt. Det är speciellt viktigt när han reser sig, vilket är ett livsfarligt beteende hos en häst.

Några förslag som kan vara felet,

Förstår han vad du vill? har du kugskapen att förmedla vad du vill?
Har han styrkan att utföra det du vill?
Har han extriören för att göra det du begär av han?
Kan det vara någonting i utrustningen som hindrar han?
Kan han ha ont i muskler, leder mm

Kram och lycka till.

Jag har ridit honom i ca 3 månader och ska eventullt köpa honom efter sommaren, ägaren hade en massör ute igår som sa att var han jättemjuk och fin i musklerna och inte hade några spänningar eller så nånstans.. Han blev kollad av vet för ca 2 månader sen och dom såg ingenting. Men grejen är att han troligtvis blev vanvårdad av den som hade honom förut och har blivit livrädd för att göra fel och kan få för sig att han helt plötsligt bara ska gå rätt över en när man gör något han inte gillar som t.ex ska ta på benskydd eller sadel.. Så kanske är det som ligger bakom att han beter sig som han gör men vet inte riktigt vad jag ska göra för att han ska sluta.

Jaa, han förstår för det går jättebra när man rider ut och kräver samma sak men inte i paddock. Och han är väldigt välmusklad så det tror jag inte är det som ligger bakom heller. Det enda som jag kan komma på så som det kan vara är att hans balans är inte 100% så när man rider honom i form i traven och han tappar balansen så tar han alltid ett extra steg med höger bak.. Men ägaren har diskuterat detta med tränare och hon tror att det är något som är medfött som han har i huvet att han tar det steget när han tappar balansen eller blir stressad för det var detta som gjorde att han inte kunde gå på travet då han blev diskad på grund av det flera gånger.

Han blir väldigt sur när man kommer med sadeln men när den väl ligger på så är det inga problem och inte heller när man ska sitta upp. dra åt sadelgjorden är inte heller problem utan det är bara precis innan man ska lägga upp sadeln.. Vet inte riktigt om det räknas som sadeltvång? :)

Njä det gör det nog inte. Sadeltvång är mer som en sjukdom där hästen ofta upplever oerhört obehag/ångest i samband med sadling, uppsittning osv, det blir lite som en fobi för dem och sadeltvång är något som i många fall inte går att få bort helt och hållet även om det kan lindras med tålamod och försiktighet.

Gör hästen likadant med ägaren eller är det bara dig?

Han kanske blir uttråkad över att bara arbeta i en paddock/ridhus/ridbana? Hästar jobbar bättre när dom har roligt.
Jag vet hästar som bla börjar bocka och försöker smita när dom rids på tex en ridbana för att dom tycker det blir långtråkigt att rida runt där.
Om jag skulle vara en häst skulle jag tycka det var mycket roligare att "utforska" skogen än att rida runt på en bana.
Hästar brukar ofta få mer bjudning då man rider ut på riktigt.

Varför rida på banan? Tänker ni tävla?
Om inte, så kan ni ju "bara jobba" i skogen eftersom det verkar som om h*n gillar det bäst.
Lycka till! :)

iNHALE: Okeej. Ja, han gör så med alla som försöker sadla.
Home: så kan det kanske vara. Nja än sålänge har vi inte så stora ambitoner till att tävla än det är mest för att ägaren har även en 3-åring som hon håller på att rida in så då blir det mest att vi är i hagen. :)

Passar sadeln blir min lilla undran? Det är ju också så att man kanske står ut med mer när man har kul.... Dvs får man komma ut en sväng i skogen så står man kanske ut med en "kass" sadel, men om man dessutom ska behöva jobba o dessutom kanske i en form som gör sadeln ännu mer obekväm? Att han surar vid sadling betyder ju att han vill säga något, tänker jag. Sedan kan det ju bero på gamla erfarenheter...eller inte? Lycka till med att hitta lösningen!

Den sadeln han har nu ligger perfekt men hans förra ägare hade en för liten sadel på honom så det kan nog vara av gammal erfarenhet som han gör så då.. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
4 151
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka