stegrande häst

Sv: stegrande häst

Rid framåt, stegring är bakåtsträvande. Så fort du känner att hästen samlar sig och inte går fram ordentligt mana på, vid behov använd spö.

Kolla först upp så den inte har ont. Ta reda på när i din ridning den gör det. Be om hjälp av en duktg tränare/ryttare.

Jag tycker absolut att du sko kolla upp hästen hos vet innan du börjar gå på den med spö, det är inte så vanligt att en häst blir så isstadig bara av att den inte vill (såtillvida att ej kraven är alltför höga).

hovleder/ryggproblem?

Man tar reda på varför den stegrar.
Det är jobbigt att stegra, så det är knappast något den gör på kul.

Att resa sig är hästen sista utväg, då har den provat allt den kan komma på för att komma undan det som bekymrar den. Ta reda på varför din häst stegrar sig och speciellt när den gör det.

kl*
En häst som kastar sig bakåt och backar i full fart, reser sig, frustar och sparkar med framhovarna. Bara vid uteritt och värst om man har sällskap. Och Det spelar ingen roll om sällskapet går jämte, bakom eller framför (kan tom försvinna flera hundra meter /ur sikt) och hästen fortsätter backa. :crazy:

Någon som har varit med om ett sådant beteende?

Först tar man reda på varför hästen gör det.
Smärta? Utred/åtgärda det innan man börjar med metoder för att få bort beteéndet, som ju bara är ett symptom av nånting annat.

Tidigare erfarenheter? Testar ryttaren?
Ta hjälp av tränare innan det händer en olycka.

Min nordsvensk stegrade när hon var ung och helt enkelt fick muskler och balans nog för att göra det med mig på ryggen. Hon testade mig på det viset.
Jag lutade mig framåt, höll om halsen och drev framåt. Hon gjorde det bara några gånger.

Är det kollat om den har ont någonstans?

Annars skulle jag tippa på att den testar ryttaren eller har något med sig i bagaget.

använd sökfunktionen, det finns en mängd liknande trådar, med bra tips och tankar!

men han stegrar sig oftast när han inte vill gå nånstan te x över ett dike eller bro eller nåt,då protesterar han o stegrar sig nån gång innan han till slut går över. ibland försöker han när vi ska gå från stallplanen oxå:confused:

Som sagt kolla först upp ordentligt (!) att den inte har ont nånstans, inte en gårdsvet utan åk till en klinik. Även en ET, om vet inte hittar nåt, kan se om hästen har låsningar eller spänningar, dålig sadel m.m.. En häst stegrar inte om den bara inte vill lite grann. Antingen har den ont eller så har den som nån sa bagage med sig som spökar eller så har det hänt något som får den att bete sig så här. Oavsett måste ta reda på vilket och gå vidare utifrån det.

Som så många andra redan har skrivit, försök att få reda på orsaken till att hästen reser sig om det handlar om en specifik häst.
Annars om man sitter på en häst som reser sig så ska man givetvis luta sig framåt och samtidigt ta ett ledande tygeltag. När hästens huvud då kommer åt ena sidan kommer den att tappa balansen och gå ner. Om man sitter på en häst som man känner är på väg att att resa sig, samma sak ta ett ledande tygeltag och hästen kommer inte upp eller inte så högt upp innan den kommer ner på marken igen.

Att resa sig är hästen sista utväg, då har den provat allt den kan komma på för att komma undan det som bekymrar den.

Ja om orsaken är att hästen har ont så är stegring en mycket stark protest:crazy:.

Det är inte alltid fallet, en del hästar är "lättare i framdelen" och reser sej lättare än andra. Hingstar har överlag mer tendens att resa sej, min gjorde det i början när han hellre ville åt annat håll, tex, där var spöet i rumpan en bra hjälp så fort han började tänka bakåt, så reste han sej inte mer efter några gånger. :cool: (som ts häst tycks göra) Vi hade även en ponny som lärt sej göra så hos en fodervärd innan vi tog den, och där red jag ut och tog diskussionen vile inte att barnen skulle göra det pga riskerna. Han hade mest lyckats skrämma sin fodervärd och var egentligen sen tidigare en rar och trevlig ponny och blev det igen när han väl insåg att det inte var ok med det beteendet.

Men om en häst som inte rest sej förrut börjar göra det som protest vid ridning ska man absolut kolla upp orsaken, det är en kraftig protest för de flesta hästar.

I ts fall så beror det på hur högt den reser sej och hur duktig och gammal ts är. Jag tycker att en vuxen måste reda ut det med en häst som reser sej, och inte barn och ungdomar. Det är alltid en stor fara om hästen verkligen reser sej, det händer svåra olyckor i samband med sånt.
Jag vet personer som fått hästen över sig vid stegring intill dike tex eller då hästen gått runt :crazy:

Om du vet att den inte har ont och bara gör det för den "gör det", så ta ledande tygeltag, skänkla och skrik NEJ högt (om det nu hörs 1km bort). Det ska inte vara ett fejk nej utan ett :devil: bestämt nej!

Brukar funka på det flesta hästar!

Fast vilken häst gör det bara för att göra det? Antingen är den rädd för något, vill inte lämna stallet, lämna kompisarna, lämna tryggheten, litar inte på ryttaren. Det här är ju proböem man måste ta tag i, man löser det inte genom att skrika så hästen blir rädd!
I alla problem finns en bakomliggande orsak det gäller bara att ha tålamodet att hitta den, och i alla orsaker finns det en lösning. Svårare behöver man inte göra det.

Hur ska man egentligen bära sig åt om en häst stegrar sig ofta när man rider?

* Kolla så den inte har ont någonstans*
*Kolla tänder*
*Fortsätter hästen stegra så skulle jag själv ta ut ET eller kiropraktor efter klinikbesök då*
*Kolla bakgrundsfakta*
*Är det inget fysiskt fel eller phykiskt så luta dig framåt när hästen stegrar. tryck med handen mot halsen och smacka framåt så brukar dem gå ner på backen*
*Sista utvägen brukar vara ,att hästen helt enkelt vill visa vem som bestämmer och då får man träna ledarskap*

Oj Oj
Vilken reaktion!?!
Jag gjorde misstaget att förutsätta att smärta och flykt pga omedelbar fara var utesluten med anledning av Tipsys korta formulering, dumt av mig ett förtydligande är tydligen på sin plats.

Självklart skall smärta uteslutas men tyvärr är det i dagens hästsverige väldigt vanligt med istadiga hästar som vars beteende förstärks av att ryttare som håller igen hästen i hopp om att kontrollera och förhindra att hästen stegrar/bockar.
Olater i form av stegring och bockning kräver att hästen samlar sig, vilket är svårt att göra när den går i frisk skritt, trav eller galopp även när de går i form, inom dressyren talar man mycket om schvung och framåt anda. Det gäller all sorts ridning inte bara de som rider/tävlar dressyr. Därtill är det viktigt att ryttaren tittar på sitt eget beteende, är det möjligt att ryttaren själv skapar situationen genom att spänna sig, rafsa åt sig tyglarna, hålla igen eller motsvarande för att de är rädda för att hästen skall göra ”något” ex stegra sig. Detta känner hästen och framför allt förstärker det också hästens beteende.
Jag skriver detta trots att jag är medveten om att stegring och snurra runt för att fly från fara är hästens ”naturliga sätt ” att reagera, bör strävan vara att hästen skall ha förtroende för sin ryttare och om ryttaren inte säger/visar fara skall hästen inte heller reagera med flykt. Det är inte för inte som det bildas forum för att få ordning på svensk avel, då det har blivit tydligt det finns problem med avelsmålet dvs ridbara hästar för alla nivåer inte bara en ny Flippan.

När jag skriver att använd spö vid behov handlar det inte om att piska upp hästen vare sig innan eller under pågående stegring eller efteråt utan det handlar om förstärka ryttarens framåt drivande hjälper när hästen inte lyssnar, samt att rätta till ett felaktigt beteende innan olyckan är ett faktum, hästen står på bakbenen och kanske slår över.

Grundförutsättning för att bli en god ryttare handlar om ledarskap och förtroende genom att läsa av situationer, hästen är ett flockdjur och de måste komma till att acceptera ryttaren som ledare och ledarskap genom våld ger inte samarbete i någon form, däremot måste någon typ av korrigering av dåligt beteende beivras omgående innan någon blir skadad , där fyller spöet en funktion använt på rätt sätt. Ryttaren måste kunna se/känna skillnad när stegring sker pga av ren rädsla (ex lukt av rovdjur, blod mm)eller dumhet

Blev för ett antal år sedan ombedd att ta hand om en häst som hade fått ”bossa” för länge där ryttarna bromsa/pillade med tyglarna och lät honom inte gå fram. Självklart kom han till läget där han fullständigt ignorerade ryttaren och bara ville tillbaka till flocken, även när han hade sällskap. Han var i praktiken oridbar och rent farlig för sin omgivning. Han stegrade högt, slog över med ryttare och sparkade hej vilt omkring sig. Även om det tog mig ett par veckor att få honom från stallområdet, var det värt det. Han gick från oridbart monster till alla barns älsklingshäst. Han kunde ligga i en lugn galopp på stora fält med långa tyglar utan några ansatser någonsin att vilja skicka av sin ryttare. Jag fick nöjet att rida honom i 11 år innan han tyvärr gick bort.
Det är med fasa och risk för egen hälsa som jag står vid insläpp till framridningsbanan vid ett större tävlingsområde när ryttare kommer med sina rent ut sagt ouppfostrade hästar som okontrollerat får sparka, bocka och stegra sig på tävlingsplats bland folk och andra hästar och där ryttare fnissar, Oj då han är lite hetsig!

Tillbaka till Tipsys fråga om vad göra… Förslag. Börja ridturen med lite lydnadsövningar, försök att göra detta i lite friskare tempo än tidigare, finns det någon häst i stallet som är OK med ex broar ta med den på turen. När ni kommer mot bron, försök att ha lite tempo om underlaget så tillåter, om hästen är rädd/osäker kommer han/hon att följa den som inte är rädd
om inte fortsätt att mana på tills att ni kommer över. Gå sedan fram och tillbaka tills att han/hon inte bryr sig. Var envis och tveka inte genom att spänna dig eller på annat sätt hålla tillbaka honom, se till att du har gott om tid att slutföra övningen. Ta ett steg i taget, försök inte ta allt på en gång.

Långt svar på kort fråga, jag hoppas dock att det har framgått att jag är inte en förespråkare för att piska upp hästar eller på annat sätt använda våld för att få hästar att göra det jag ber dem om.

Hur ska man egentligen bära sig åt om en häst stegrar sig ofta när man rider?

Första man kollar är om hästen har ont. HAr den ej de och bara är oldyig mana stegrar den sig ännu mer ta piskan och smäll mellan öronen. ( EJ HÅRT).! Hästen tror den stegrar på nåt då. Brukar vara effektivt

Även om de inte har ont så är stegringen sista utvägen alt att lägga sig ner. Kommer man över det stadiet så har man ju löst problemet. Förstår du hur jag menar? En stegring är en stark protest oavsett anledning.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 778
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det var i regementets vapen han hittade den symbol som han sökte. I vapnets nedre högra ruta fanns en svart stegrande häst, en symbol...
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 418
Senast: Cs218
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka