Sv: stegrande häst
Oj Oj
Vilken reaktion!?!
Jag gjorde misstaget att förutsätta att smärta och flykt pga omedelbar fara var utesluten med anledning av Tipsys korta formulering, dumt av mig ett förtydligande är tydligen på sin plats.
Självklart skall smärta uteslutas men tyvärr är det i dagens hästsverige väldigt vanligt med istadiga hästar som vars beteende förstärks av att ryttare som håller igen hästen i hopp om att kontrollera och förhindra att hästen stegrar/bockar.
Olater i form av stegring och bockning kräver att hästen samlar sig, vilket är svårt att göra när den går i frisk skritt, trav eller galopp även när de går i form, inom dressyren talar man mycket om schvung och framåt anda. Det gäller all sorts ridning inte bara de som rider/tävlar dressyr. Därtill är det viktigt att ryttaren tittar på sitt eget beteende, är det möjligt att ryttaren själv skapar situationen genom att spänna sig, rafsa åt sig tyglarna, hålla igen eller motsvarande för att de är rädda för att hästen skall göra ”något” ex stegra sig. Detta känner hästen och framför allt förstärker det också hästens beteende.
Jag skriver detta trots att jag är medveten om att stegring och snurra runt för att fly från fara är hästens ”naturliga sätt ” att reagera, bör strävan vara att hästen skall ha förtroende för sin ryttare och om ryttaren inte säger/visar fara skall hästen inte heller reagera med flykt. Det är inte för inte som det bildas forum för att få ordning på svensk avel, då det har blivit tydligt det finns problem med avelsmålet dvs ridbara hästar för alla nivåer inte bara en ny Flippan.
När jag skriver att använd spö vid behov handlar det inte om att piska upp hästen vare sig innan eller under pågående stegring eller efteråt utan det handlar om förstärka ryttarens framåt drivande hjälper när hästen inte lyssnar, samt att rätta till ett felaktigt beteende innan olyckan är ett faktum, hästen står på bakbenen och kanske slår över.
Grundförutsättning för att bli en god ryttare handlar om ledarskap och förtroende genom att läsa av situationer, hästen är ett flockdjur och de måste komma till att acceptera ryttaren som ledare och ledarskap genom våld ger inte samarbete i någon form, däremot måste någon typ av korrigering av dåligt beteende beivras omgående innan någon blir skadad , där fyller spöet en funktion använt på rätt sätt. Ryttaren måste kunna se/känna skillnad när stegring sker pga av ren rädsla (ex lukt av rovdjur, blod mm)eller dumhet
Blev för ett antal år sedan ombedd att ta hand om en häst som hade fått ”bossa” för länge där ryttarna bromsa/pillade med tyglarna och lät honom inte gå fram. Självklart kom han till läget där han fullständigt ignorerade ryttaren och bara ville tillbaka till flocken, även när han hade sällskap. Han var i praktiken oridbar och rent farlig för sin omgivning. Han stegrade högt, slog över med ryttare och sparkade hej vilt omkring sig. Även om det tog mig ett par veckor att få honom från stallområdet, var det värt det. Han gick från oridbart monster till alla barns älsklingshäst. Han kunde ligga i en lugn galopp på stora fält med långa tyglar utan några ansatser någonsin att vilja skicka av sin ryttare. Jag fick nöjet att rida honom i 11 år innan han tyvärr gick bort.
Det är med fasa och risk för egen hälsa som jag står vid insläpp till framridningsbanan vid ett större tävlingsområde när ryttare kommer med sina rent ut sagt ouppfostrade hästar som okontrollerat får sparka, bocka och stegra sig på tävlingsplats bland folk och andra hästar och där ryttare fnissar, Oj då han är lite hetsig!
Tillbaka till Tipsys fråga om vad göra… Förslag. Börja ridturen med lite lydnadsövningar, försök att göra detta i lite friskare tempo än tidigare, finns det någon häst i stallet som är OK med ex broar ta med den på turen. När ni kommer mot bron, försök att ha lite tempo om underlaget så tillåter, om hästen är rädd/osäker kommer han/hon att följa den som inte är rädd
om inte fortsätt att mana på tills att ni kommer över. Gå sedan fram och tillbaka tills att han/hon inte bryr sig. Var envis och tveka inte genom att spänna dig eller på annat sätt hålla tillbaka honom, se till att du har gott om tid att slutföra övningen. Ta ett steg i taget, försök inte ta allt på en gång.
Långt svar på kort fråga, jag hoppas dock att det har framgått att jag är inte en förespråkare för att piska upp hästar eller på annat sätt använda våld för att få hästar att göra det jag ber dem om.