Steel Joint + Chevinal

C

Candela

Jag har en fyraårig häst som jag har blivit rekommenderad av hovslagern att köpa steel joint till då hon har väldigt spröda hovar. Idagsläget går hon på bete och får ett kilo havre, betfor, chevinal och kalk en gång om dagen. Går det att kombinera steel joint och chevinal? Vad bör man tänka på när man utfodrar med steel joint?

Sv: Steel Joint + Chevinal

Kan bara säja att jag ger dito o har fått bra ordning snabbt på min ena med pappersfötter.
Den andra få även pga att den hade lösa benbitar.

Har sett snabb upphämtning på föl som har haft för veka kotor/ haser o även för upprätade.

Ca/P - kvoten är väl det du bör vara mest uppmärksam på, den är helt åt skogen i SJ. Även jag ger det till min 4-åring (i kombination med chevinal) trots att jag spontant inte förstår varför det ska vara så mkt bättre än alla andra mineralfoder. Min häst har däremot aldrig varit bättre/fräschare i ben och hovar än hon är nu. Varför kan jag inte svara på eftersom hon alltid haft uträknad foderstat, men jag är glad att någonting verkar fungera.

Om du endast behöver ett tillskott för hovarna skulle jag annars rekommendera kiselgur som jag tycker är outstanding till trasiga/spröda hovar.

Noa

Jag ger ngt mindre än rekommendationen iom att de kissar ut väldigt mkt- ser det iom att de kissar i hink:cool: Det funkar lika bra.

Kolla upp CaP/kvoten (förhållandet mellan kalcium och fosfor i foderstaten), för det känns som att den kan vara ute och segla lite i ditt fall.

Visst innehåller havren en del P och ganska lite Ca, men frågan är om det inte blir mycket Ca ändå, med både betfor och extra kalk. Lägger du dessutom SJ på alltihopa så bör det absolut kollas upp.

Som jag har fattat det är Dolomitkalken i komb. med kiseln att upptaget blir mkt bättre. De flesta andra kalksorterna kissas rätt ut.
Jag resonerade som så- att om hovarna blir så mkt bättre- vad gör den inte för skelettet.

Vet att hovisar använder detta till sig själv- på filmjölken.
Kanske vore ngt för oss kvinnor.

Ska testa.

Jag äter oxå SJ, blandar det tillsammans med MSM och glucosamin i ett glas juice. Började med det i våras efter en komplicerad handledsfraktur med ledpåverkan. Varken ortoped, sjukgymnast eller arbetsterapeut förstår hur det har kunnat läka så bra som det gjort. De hade beräknat en rehabiliteringstid på ca 1 år men jag går tillbaka till jobbet nu i slutet av juli, efter ca 10 veckors sjukskrivning.

Noa

PS. Min morgondrink är inte god.... DS.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 086
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 512
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka