Stearin på katt

Megs

Trådstartare
Hur tokigt detta än må låta så har det hänt…

Satt igår i godan ro och tittade på tv, duk på soffbordet och x antal värmeljus i små hållare på det, även div. glas och fjärrisar på bordet osv…
Bestämde mig för att det var sovatid och blåste ut ljus o stängde tv:n, samtidigt så förvandlades den lilla sovande kattungen till en :devil: och gick till attack mot duken så att ett av värmeljusen for i golvet. Detta var ju tack gode gud nu släckt men stearinet som var kvar i ”formen” hamnade på både duk och matta… och kattunge!:eek:
Ingen bränd, ingen skadad men vi har stearin i pälsen.
Inte mycket men lite stänk på ena sidan, armhålan och ena tassen.
Pillade med fingrar och även fram med kam och borste och lite rakapparat, den lilla skrek i högan sky över behandlingen och kämpade emot med näbbar och klor (tack för massa rivmärken på händerna idag).
Vi fick bort det mesta men tror att vi missat ett par små ställen. Det lilla kräket sitter ju inte direkt still när man försöker fixa till honom…:grin:
Tips på hur man får bort stearin från katt? Fortsätta pilla med fingrarna / kamma / raka?

Andra som haft katter som hittat på liknande hyss?

Senast ändrad:
Sv: Stearin på katt

Man brukar väl tipsa om att kasta in det i frysen så är det lätt att pilla bort sen, men jag vet inte om du vill prova det... :D

Tja, kanske ingen hit i detta fallet...
Fast han hade nog varit tyst och suttit still efter ett par timmar i frysen i alla fall... :devil::angel::idea:

Usch.... så får man inte säga! :o

Ok, var inte säker på om det var giftigt eller ej så ville vara på säkra sidan och se till att han inte skulle få det i sig.
Nu vet jag... låter resten vara i så fall.

tack :)

Jag utgick ifrån att det var en långhårig katt som skulle få trassel och tovor av stearinet, men är den korthårig så är det ju ingen panik. Som peter säger, det lossnar till slut.

Varför slåss med katten med en rakapparat? :crazy: Låt han sköta sin egen tvätt. Det dröjer inte många dar innan han gjort sig av med stearinet själv. Om det nu är så att man tycker att det gör ngt att katten har lite stearinstänk här och var.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka