STC skrotar avelsvärderingen

dimmansstuteri

Trådstartare
Saxat ur artikel ur Travronden nr 43 (1/6), av Claes Friedenvall:
"STC kovänder när det gäller sin syn på avelsvärderingar och förändrar reglerna. Konsekvensen av beslutet, fattat av STC's årsstämma i fredags blir att den nuvarande formen av avelsvärdering går i graven och att gränserna öppnas för hingstar godkända i annat EU-land."
...
"STC vågar inte ta matchen mot EU och det betyder alltså i framtiden att hingstar som är godkända i Estland, Polen och Bulgarien får användas fritt i Sverige. Däremot gäller det inte för hingstar godkända i Norge, som ju står utanför EU."

Nu när STC tagit detta beslut, hur tror ni att de andra avelsorganistationerna kommer att göra? Vad tror ni att det kommer att få för konsekvenser för svensk avel på kort och lång sikt? Vilka kommer att bli de stora förändringarna? Kommer avelsvärderingarna för hingstar att bestå, isåfall i vilken form (tex krav för stambokföring i huvudstambok)? Hur går "snacket" ute i de olika avelsföreingarna?

Hlsn Helena
 
Varje avelsförening kommer att själva kunna sätta sina regler för godkännande, beroende på var "huvudstamboken" hör hemma. För nordsvenskar, gotlandsruss och svenskt hbl kan de fortfarande vägra godkänna hingstar även om de skulle vara godkända utomlands.
 
Jo, det vet jag. Likaså att de raser som har som moderförening i annat EU-land måste följa denna.
Men jag tror att rasföreningarna kommer att lösa detta på olika sätt beroende på vilka bestämmelser moderlandet har, och var jag har förstått kan rasföreingarna fortfarande sätta upp krav för införande i huvudstamboken här i Sverige?
Tror ni att det kommer att bli någon större skillnad egentligen?

Hlsn Helena
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp