STC Regler osv..

Skogstroll

Trådstartare
Min kusin har en häst på foder (travare). fick erb om att köpa den, men förra ägaren (alltså inte nuvarande) står som ägare på STC och denne har kvar passet. Alltså fås deta inte med hästen. Äger nuvarande ägare verkligen rent lagligt hästen då? Finns ju säkert ett köpekontrakt, men kan man få ut tex ett nytt pass och bli reggad som ägare på STC enbart på detta?

Sv: STC Regler osv..

Passet ska följa hästen oavsett vem som står som ägare, passet är inte ett avgörande dokument för ett ägandeskap iofs men passtvånget kvarstår.

Jo det vet jag ju, jag har ju själv ett ägarbevis till mina hästar (av annan ras) och inte heller detta finns ju till hästen, tycker det känns oseriöst!Hur 17 ska man kunna få ut ett nytt pass när man inte står som ägare på STC?

Man får inte ut ett nytt pass om man inte kan bevisa med kvitton eller andra dokument som styrker att man övertagit ägandeskapet på hästen. Då ska det klart framgår i dessa dokument.

Om nuvarande ägare har kontrakt/kvitto på att h*n har köpt hästen så är h*n ägare på hästen rent juridiskt sett. Det spelar ingen roll vem som står som ägare i STCs register eller på passet.

Det är ju inte helt ovanligt att travare byter ägare lite då och då efter travkarriären, utan att det görs ägarbyte hos STC och jag är rätt säker på att det går att göra ett ägarbyte utan att den som står som reggad ägare skriver under, om man skickar med kopia på köpehandling och skriver att man inte kunnat få kontakt med den reggade ägaren. (Så var det iaf för tio-tolv år sedan, när jag hade min travare).

För att kunna ansöka om ett nytt pass till hästen måste din kompis stå som reggad ägare på STC, men som sagt rent juridiskt så är h*n ägare om h*n har kvitto, så för den sakens skull behövs det inte göras något ägarbyte. (Om inte hästen ska startas på travet igen, för då måste det förstås vara rätt ägare som är reggad, men jag antar att det är en pensionerad häst).

Jo det vet jag ju, jag har ju själv ett ägarbevis till mina hästar (av annan ras) och inte heller detta finns ju till hästen, tycker det känns oseriöst!Hur 17 ska man kunna få ut ett nytt pass när man inte står som ägare på STC?

Nja, att passet inte har följt med hästen är ju helt fel, men att inte ägarbyte gjorts hos STC är som sagt inte så konstigt/ovanligt, många tycker det är en onödig kostnad eftersom det ändå inte spelar någon roll vem som står som ägare där, om man nu inte tänkt sig att starta hästen på trav.

När jag köpte min häst var det tom så att säljaren uttryckligen sa att han inte ville att det skulle göras ägarbyte. Hästen var bara fyra år, men såldes som ridhäst då han inte höll för travträningen och säljaren ville vara säker på att jag inte plötsligt fick för mig att starta den igen, eller sälja den till någon annan som "startklar travare". Så länge han stod kvar som ägare hos STC så var det ju omöjligt för någon annan att starta hästen.

För er blir det ju dock nödvändigt att göra ägarbyte eftersom ni inte kommer få med något pass och måste ansöka om ett nytt, och det kan bara den reggade ägaren göra.

Tack för svar! Det känns som att det inte kommer att bli något köp om inte nuvarande ägare pratar med förra ägaren och fixar tillbaka passet alt fixar ett nytt. Vad kostar det att få ut ett nytt pass? Och vad kostar ägarskiftet hos STC?

Vet faktiskt inte vad det kostar nu, har för mig att ägarbyte kostade 3-400:- för tio år sedan och pass tror jag kostade 800:- då. Sedan fick man ju även betala för att någon skulle komma och göra en beskrivning av hästen med alla virvlar och allt utritad, men eftersom ni nu bara behöver en kopia så borde ju inte det behövas igen.

Tja, om det är en trevlig häst som din kusin vill ha, så är det ju bara att säga att antingen köper hon den på villkor att nuvarande ägare ordnar passet först eller så prutar hon 2 000:- för kostnaden och besväret med att själv skaffa passet.

Jag hade absolut kontaktat ägaren som har passet innan köp. Det kan ju vara något problem med den tidigare affären, det är ju i så fall inte den första hästen som säljs av sin fodervärd. Eller där säljaren inte fått betalt för hästen och därför inte lämnat pappren.

Det KAN vara oskyldigt, men ofta ligger det strul bakom att hästens papper inte följer med hästen.

Så tänker jag med, Jag är helt övertygad om att hästen är betald osv, tror snarare på att det inte finns hos första ägaren (dvs borttappat ELLER helt enkelt inte finns något) Som sagt, orkar inte med krångel med papper osv, så inget pass- inget köp.

Jag tycker det är rätt inställning. Dels för att jag personligen inte orkar med strul, men också i det större perspektivet att det faktiskt inte är tillåtet att sälja hästar utan pass.

Tack för svar! Det känns som att det inte kommer att bli något köp om inte nuvarande ägare pratar med förra ägaren och fixar tillbaka passet alt fixar ett nytt. Vad kostar det att få ut ett nytt pass? Och vad kostar ägarskiftet hos STC?

520 kr kostar ett ägarbyte nu.

//Elsa:)

Jag hade jättestrul med en travare jag köpte pga att hon slarvat bort passet (fast till mig sa hon att hon skickat det på posten och det kommit bort där... lång historia) det var samma sak där att förra ägaren stod kvar som ägare på STC, jag fick då först skicka in kopia på köpeavtalet till STC samt i ett brev förklara varför jag skulle stå som ägare på hästen utan ett "riktigt intyg" från hon som stod reggad på hästen.
Då var detta en 20 årig valack, fanns alltså inga pengar att tjäna på den, annars kan det vara ännu svårare har jag hört.
sen fick jag först betala 520 för ägarbyte och ytterligare nästan 2000 för en kopia av passet...för en häst jag köpt för symboliska 1000..man lär sig så länge man lever att inte lite på någon i hästaffärer. :grin:
Så jag avråder starkt din kompis från att köpa UTAN ett pass i handen innan hästen lämnar gården.

Senast ändrad:

Nytt pass som då blir dublett kostar runt 1800 kr.
Ägarbyte på STC kostar 525 kr.

Edit: Grena var snabbare ^^

Senast ändrad:

Hon tackade nej till affären och ägaren blev då sur och skulle hämta hem hästen snarast och sälja den..Hoppas han får det bra:crazy: Men man kan inte rädda alla..

Man kan ju börja undra varför förra ägaren inte skickat med passet, vart krånglet ligger i allt.
Spelar ingen roll om hon säljer till någon annan, passet måste ju ändå med hästen.
Men din kompis gjorde helt rätt.

Ja det undrar jag med, varför ringer hon inte bara förra ägaren och ber att få passet? Varför fick hon det inte från början? Det är något lurigt med detta..

Ny vändning i fallet.. Ägaren blev ju sur när hon tackade nej till köpet och skulle hämta hästen och sälja den, vilket vi ser som att hon brutit fodervärdskontraktet och tar hem hästen. Nu ångrar hon sig igen och säger att hon inte kan hämta hästen, då vill vi ha betalt för foder och stallplats tills hon kan hämta den, och hon vägrar. Kan tillägga att ägaren till hästen lämnade båda kopiorna på kontraktet här och alltså inte har något själv. Vad kan man göra.Känns inte alls kul att ha kvar hästen när hon beter sig såhär.

kontakta den som ar agare pa papper till hasten och fa reda pa vad som sker egentligen. da kanske ni ocksa kan fa passet och fa reda pa omstandigheter om allt.
ang, kontraktet, ar det paskrivet av personen som "hyrde" ut hasten eller bara blankt? Ni kan fa namn fran STG tror jag.. eller de kan vidarebefodra brev om inget annat..
lycka till

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863
N
Hästmänniskan Hej jag skulle bara vilja dubbelkolla lite vad för regler som gäller vid hästhållning. Känner mig rätt uppdaterad men vill ha det säkra...
Svar
1
· Visningar
1 079
Trav Håller ej själv på med trav men har ett kallblod som är reggad i STC. Köpte henne Januari -98,var endast 11 år och min första... 2
Svar
35
· Visningar
3 082
Senast: Zandrah
·
  • Låst
Hästhantering Begreppet Horsemanship - God hästhållning/Gott hästmannaskap, grundar sig på de regler och lagar som styrs enligt Djurskyddslagen...
Svar
0
· Visningar
23 676
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka