status i brukshundsklubben?

Sv: status i brukshundsklubben?

Ja. Umgicks en tid med en bekant som tränade schäfer på bruks regelbundet. Brukade följa med och fick höra just det snacket. Så sent som förra året..

Hundar var bara välkomna om de kom från "rätt kennel" m.m.

Jajamän - klubben för inbördes beundran - en samling människor med noll eget liv och liten ödmjukhet o kunskap, det där känner jag igen! Det är likadant inom ridklubbar o andra föreningar för den delen - de klagar på brist på engagemang, medlemmar och hjälp på tävlingar, det KAN ju bero på att de aldrig annars ens så mycket som hälsar på sina medlemmar ( som inte tillhör den innersta kretsen då alltså ).

Mycket vanligt fenomen och den enda boten torde vara att styrelser, ledare, instruktörer borde vara tvungna att rotera efter en viss tid.

Så är det i brukshundsklubben i min stad. Där ses inte agilitysektorn som något av stort värde :crazy:

Knapplån:

Vad tråkigt att detta tänk verkar vara vanligt bland klubbarna ute i landet. Hur kan det ha blivit så?

Brukshundsklubben skall väl vara en plats där alla är välkomna oavsett vilken gren man tränar på? Varför är det högre status att träna skydd än att träna agility? Har det med rasen på hundarna att göra tror ni?

Många frågor blev det visst...

knapp

Är det bara jag som inte tycker att gubbens kommentar var så jättehemsk? Jag kanske är väl tålig. Men folk får gärna skämta om lillens pyjamas, mitt pratade med hundarna & mitt agilityintresse mm utan att jag tror de går runt & föraktar mig stenhårt. Man kan le snett åt att de tycker det verkar lite komiskt & skratta med dem. Livet blir så mkt lättare då :idea:

(Tycker äldre ofta har såna kommentarer.. får jämt höra att jag inte borde läsa så mkt, jag blir för klok.. oavsett om det är mina läroböcker eller danielle steel :D )

(Tycker äldre ofta har såna kommentarer.. får jämt höra att jag inte borde läsa så mkt, jag blir för klok.. oavsett om det är mina läroböcker eller danielle steel :D )

Waaah...?!? Vilket kvinnoförakt?? Vore ju hiskeligt om kjoltyget slösade tid på utbildning, hon borde ju iaf bara ägna sig åt sin familj..? *fnys*

;) (skojar lite)

Ja typ :D Och jag kan inte med att bli arg på gubbarna, de är från en annan tid, jag bara skrattar åt dem.

Jag håller med om att kommentaren i sig inte var speciellt allvarlig, och själv ville han nog bara vara rolig och skämta lite.

Men grejen är den att maktstrukturen blev så tydlig på detta mötet (det var andra, mer subtula signaler som också bidrog till detta) och det var det som gjorde mig förvånad. Jag trodde faktiskt att de flesta grenar var på en lika nivå och den "klappa på huvudet"-mentalitet som jag upplevde på mötet bara var en myt.

Men som sagt, jag kanske också var överkänslig eftersom jag var själv på mötet och därför kände mig lite utsatt. Å andra sidan kunde jag också i och med detta se på saker och ting utifrån och med ett annat perspektiv än de inblandade personerna.

Av just den anledning som du beskriver brukar jag bara vara på brukshundsklubben i den utsträckning jag måste för min och hundens träning. Jag märker dock av hierarkin inte mellan grenarna utan inom grenarna... Man är inte så mycket värd som 23-åring i lydnad I, med egna åsikter om hur man själv ska träna sin hund...

Det är mycket mer som ska till än bara vad han sa, du som var där upplevde ju även hur han sa det och hur stämningen blev i rummet. Tyvärr ligger det mycket prestige i just hund hantering liksom i hästhantering, alla medlemar i klubben är ledartyper med tävlingsambitioner... Tänk vilken soppa av människor på ett årsmöte... Det är ju egentligen inte konstigt om det blir dålig stämning, men lik förb***** så är det ju inte kul...

Jag skiter totalt i det. Brukshundsklubben gör mig oftast bara sur och deppig, men min hund gör mig glad och jag kämpar på för att han ska ha något roligt och för att vi tillsammans ska komma någonstans, men som sagt: Jag håller mig långt borta från årsmöten, städdagar, fikat på allmänträningarna osv... :crazy:

Dock vill jag tillägga att ridklubben jag är med i faktiskt består av trevliga människor! Dom städdagarna kommer jag på om jag är i närheten eftersom kllubben ligger 30 mil bort... Så det är inte klubbar över lag... Men den här brukshundsklubben har jag inte haft någon tur med, funderar allavrligt på att byta till hösten när kursen är klar...

Senast ändrad av en moderator:

Vad tråkigt att detta tänk verkar vara vanligt bland klubbarna ute i landet. Hur kan det ha blivit så?

Jag tycker att hela hundvärlden är förpestad med någon inskränkt gammalmodig mobbingmentalitet... Och det fortsätter spridas av bla SKK. Jag får tidningen Hundsport och har läst några nummer med förfäran, för en mer negativ och gnällig tidning har jag sällan läst. Har hört intervjuer med Hans Rosenberg (pressansvarig för SKK) där han har spridit en i mina ögon väldigt inskränkt attityd. Snacka om att SKK jobbar på att sprida den hätska stämningen i hundvärlden. Det jag reagerar på är att det förekommer så oerhört starka och fördömande åsikter - dels vilken ras man har (eller om man gud förbjude har en blandras), dels vilken träningsgren man väljer att ägna sig åt, dels över om en människa ens anses lämplig att vara hundägare, dels om HUR man väljer att hålla hund, dels vilket syfte man har med sitt hundägande, dels med vilken metod/filosofi man tränar... mm, mm, mm....

Jag har inte någonstans mött UPPMUNTRAN, eller en gemenskap inom intresset - typ "å gud vad kul att du också gillar hundar!", eller en öppen attityd mot hundägarnas olikheter, eller generöst spridande av information....

Jag tycker det är så enormt synd att vi inte kan stötta och uppmuntra varandra i vårt gemensamma intresse istället för att bara hacka på varann, dela upp oss i ras- och aktivitets-hierarki och leta fel.

knalla in på planen med en pitbull, sen så djävlar. :cool:Sen kan vi snacka diskrimenering. :D

*lol off topic, men klubbarna har rangordning sins-emellan och är ena jäkla elakingar. *

KL

Till alla! Jag tycker ni borde ta en tiit in på Kopparbergs Brukshundsklubb för där har iaf inte ras betydlese :bump: vi har alla sorter på våra kurser och har aldrig märkt av några snea-blickar!

Gud vad roligt det skulle vara! Då kanske det skulle bli roligt med bruks igen!

Jag var med i en klubb en gång där tränarna tyckte att min dobermann var dum eller ful eller något så de kastade nycklar på honom på träningen :crazy:

MEN HERRE GUD:eek:

Har väl aldrig hört på maken till satyg! Nä du här har vi haft en del fula hundar men nå extra skäll och stryk (som typ vi vore hitler och dem judar) har vi väl då aldrig tagit till :p

Hej! Jag upplevde precis som du när jag var uppe vid min klubb samt att jag hade "fel" ras.. Jättetråkigt! Jag bytte klubb och även jag hade hört rykten innan men tänkte precis du. Nu får jag åka ett par mil istället men känner mig mer trygg och accepterad i nya klubben.
Jennie

I min gamla klubb var det precis så!!! Själv hade jag då en underbar korsning av pittbulltyp. 6 månader gammal. Vi skulle gå valp kurs. Alltid blev vi korrigerade längst bort på fältet. Jag fick aldrig släppa honom då vi övade inkallning. Denna hund viftade på svansen och var glad!!! Frågade våran instruktör om spår kurser då jag visste att hon var mycket duktig på sådant men hon ville inte ha dit oss. "Det var inte lämpligt för min hund".. Satmara säger jag bara.

Privat tränaren älskade min hund då han hade en sådan enorm arbetslust. På Jägarförbundets eftersöks kurs gjorde han oxå succe.

Denna vovve finns tyvärr inte längre men det gör de eländiga tränarna på "min" klubb. Behöver knappast på peka att jag inte hjälperpersoner ifrån klubben när de kört i diket...:angel:

Knapplån!

En fråga till alla er som har dåliga erfarenheter av stämningar och okamratlighet mm i era föreningar- hund eller häst.
Har ni gjort något själva för att förändra/förbättra? Snackat med ansvariga personer, ledare, funktionärer? Gått på årsmöten? skickat in motioner och påtalat hur ni upplever föreningen och begärt förändringar?

Jag menar som så, att det finns ingen automatik i att en förening ska ha en bra eller dålig stämning bland medlemmarna. Ofta finns ju några tongivande personer som sätter sin prägel på attityder, ibland positiva, ibland negativa, och ofta står dessa personer utanför styrelsen. Det är styrelsens ansvar att stämningen i en förening är god, även om det är andra personer som gör den dålig, men den kan behöva hjälp. Det är också alla medlemmars ansvar att en förening fungerar som den gör, bra eller dåligt.

Så ni som bara beklagar er, gör nåt!!
Ni som gjort nåt, vad gjorde ni och hur blev det?

LIA

Har med varit med om dåliga attityder på två olika bk. På den ena var de mest vilken gren som man höll på med som var viktigt medan på den andra var väldigt viktigt att ha schäfer.

Jag gick en unghundkurs med min samojed på den där det var noga med vilken ras som ägdes. Jag vet att en samojed inte är en bruksras men som någon anna skrev så var jag där för att lära och betalade samma pengar som alla andra. Men jag hoppade av kursen efter ett tag då det inte gav något. Detta på grund av att vi hade en schäfer i gruppen och det var bara den som gällde. Instruktören skulle hjälpa oss när vi skulle utföra olika moment, han hjälpte schäferägaren men när vi andra sedan skulle gå då hade han vänt ryggen till och pratade med schäferägaren ist.
Så jag kan säga att jag har övergett brukshundsklubbarna för att istället träna för olika immi-instruktörer där jag upplever att det inte finns samma uppdelning.

Har ni gjort något själva för att förändra/förbättra? Snackat med ansvariga personer, ledare, funktionärer? Gått på årsmöten? skickat in motioner och påtalat hur ni upplever föreningen och begärt förändringar?
Jag bytte till en klubb som låg lika långt som den andra fast åt andra hållet. Det är ungefär som om jag inte gillar sortimentet i mataffären går jag till en annan.

Tyvärr förekommer "rangordning" inom alla klubbar. Jag har märkt tendenser både från rid - och hundklubbar.
Måste nog tyvärr säga att förmodligen även jag har bidragit med en del (inte inom din klubb nu då), jag har (precis som många andra) förutfattade meningar om vissa saker och kan ibland ha svårt att anpassa sig till ett tillvägagångssätt som känns lite "udda". Jag försöker iofs hålla det mesta inom mig och berätta för familjen istället. Ibland vet jag att jag inte varit så osynlig med mina åsikter, ibland kan det vara bra. Men jag förstår din frustration. Bästa sättet att vädja sig mot detta är att lyfta hakan högt och vara stolt över de egna prestrationerna, goda som dåliga. Och försöka att ignorera mycket om man inte är beredd på att kasta sig in i en diskussion som man förmodligen kommer stå ensam på ena sidan på...

This is the life we have created!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka