status i brukshundsklubben?

A

anonymouspersoninsweden

Måste få ventilera mina tankar lite ...
Skriver under anonymt nick då jag inte vill att det ska komma ut vilken klubb detta gäller.

Jag var på årsmöte på "min" klubb för ett tag sedan och kände mig ganska missmodig när jag gick därifrån.

Jag är alldeles ny i klubben och känner bara ett fåtal varav inga av dem var med på mötet. Jag tänkte ändå att jag skulle gå, sagt och gjort så tog jag mig i kragen och gick på mötet. Jag har tidigare inte känt mig så välkommen i klubben men tänkt att det nog är tillfälligheter och att jag är överkänslig.

Nåväl, ganska snabbt märkte jag att det var vissa som "räknades" och vissa som det var ok att driva med. Till exempel var det en äldre man som skämtsamt frågade om agilitysektorn skulle ordna någon freestyle i år för han ville gärna vara med (han har hund av bruksras). Många skrattade och tyckte han var rolig, men det fanns också andra som inte uppskattade skämtet. Det var tydligt att agility och freestyle inte hade så hög status i klubben som bruksgrenarna och lydnaden.

Jag tycker det är väldigt tråkigt att det är så här. Jag har tidigare hört rykten om att i den klubben är det bara Schäfer och Malle som räknas och det verkar (tyvärr) stämma. Själv sysslar jag mest med lydnad så jag kände mig inte personligt påhoppad men jag tror det fanns andra som kände sig nedtryckta.

Min fråga är nu: hur fungerart det i era klubbar? Har vissa grenar högre status än andra? Och tror ni att det är vanligt att det är såhär?

Sv: status i brukshundsklubben?

Det är väl samma som inom hästsporten, att vissa grenar anses som 'mer vettiga' att hålla på med än andra grenar. Jämför dressyr, hoppning t.ex. med distansritt och western. Det blir alltid olika grupperingar när folk håller på med hundar och hästar, men det är ju tråkigt att det 'ska' behöva vara så.

Ja det är sant. Har själv hållt på en del med hästar men har faktiskt inte upplevt detta så tydligt förut.

Höll själv på med hoppning och dressyr men det var aldrig någon som på årsmötet öppet bland alla medlemmar klankade ner på någon annan gren. Tvärtom, i min ridklubb var det många av hopp och dressyr-ryttarna som provade på voltige ett tag, och de var faktiskt riktigt duktiga! Ingen som såg ner på dem för det...

Ja det är kanske värre bland hundfolk :crazy: jag vet inte. Men det är ju hemskt att vara den där som pysslar med det de andra ogillar/ser ner på. Det är ju svårt o göra något med för det är ju oftast de som 'har mest makt' som håller på.

Ja för mig är det likadant.. Fast det beror på att jag har en blandras.

När jag gick valpkursen så ägnades inte en sekund åt min vovve och sista kurstillfället när alla skulle visa 2 saker vi lärt oss under kursen så stog min tränare med ryggen emot oss och pratade med dom andra kursdeltagarna. Fruktansvärt nonchalant.

Tycker det är extremt tris. Jag förstår att man tar avstånd från blandras aveln, men jag vill ju oxå lära min hund lydnad och betalar lika mkt som alla andra..

Tyvärr finns det en del klubbar med tråkig ton. Dels när det kommer till nya medlemmar, men också ungdomar, andra grenar, träningsmetoder, ja allt. Man får väl helt enkelt inse att de där haggorna som bara sitter inne i fikarummet och pratar om gamla tider med otroooliga framgångar inte är så mycket att bry sig om.

Jag har också mötts av trista attityder som ny på en klubb. Det är svårt att komma in i gemenskapen i en ny klubb och om man inte har en hund av bästa material så blir man ganska lätt klassad som okunnig bara för att man inte tävlar. Attityden släppte dock snabbt när jag vann en lydnadstävling på klubben med min foderhund...

Sen är det ju såklart inte så på alla klubbar. Det finns massor av trevliga klubbar med bra stämning också.

Men vilken trist attityd! Förstår att du blev ledsen, det skulle jag också blivit...

När jag gick valpkurs mm så gick jag inte på klubben utan hos en privat tränare och där var stämningen skitbra. Alla raser och blandraser var välkomna. Kursledaren såg vad varje ekipage behövde träna på och favorierade ingen.

Okej, ska debutera i LK1 nu i vår så om det går bra då så kanske jag också blir "accepterad", fast om det ska vara på det viset är jag inte säkert att jag vill bli en i gänget...

Ja jag ger inte upp. Fortsätter gå kurs med huvudet högt och hoppas vi kan vinna lite respekt på att Wilma gör framsteg och att hon är duktigt.

Det är trots allt inte oss det är fel på :)

På en teori lektion diskuterades o att dom har så dåligt med funktionärer vid tävlingar och dyl. Jag föreslog att jag kunde vara med och visste fler blandras ägare som kunde vara intresserad. Det låtsades hon inte om :angel:

Det får mig att tänka på en lustig incident som hände för några år sedan. Jag gick på agilitykurs med min cavalier på en bk där stämningen påminner om det du berättar. "Det riktiga bruksfolket" hade schäfer och vi andra hade tillåtelse att leka på baksidan av klubben, typ.

Såg på håll en dag hur gubbarna försökte få över sina schäfrar på stegen. Rätt hög sak, kanske 1,5m med brädor ca 30cm isär. Ingen lyckades, schäfrarna darrade och hoppade ner, vägrade försöka igen.

Bara på pin kiv, när de var färdiga och jag var på väg förbi hemåt, skickade jag upp min cavalier där. Han fick sträcka sig duktigt för att klättra upp och nästan hoppa ner steg för steg på nervägen. Men helt orädd och bara tuffade på... :p Naturligtvis var jag beredd utifall att han skulle hoppa/ramla.

Men det var lite kul faktiskt. :cool:

Haha! Ja, ibland är de de minsta hundarna som är de tuffaste!

Kul att du nämner det här med att agilityn fick hålla till på baksidan. Precis så är det på denna klubben, agilityn får hålla till lite i utkanten på planen, bakom en stor träddunge...

Okej, ska debutera i LK1 nu i vår så om det går bra då så kanske jag också blir "accepterad", fast om det ska vara på det viset är jag inte säkert att jag vill bli en i gänget...

Nej, det förstår jag! För mig räckte det också med det. Jag hade visat att jag kan, men jag hade ingen direkt lust att fortsätta träna där...

Ish vad tråkigt att det ska vara sådär.
När nästa möte är - kan du inte ställa dig upp och prata med dem om just det? Kanske det skulle leda någonstans i rätt riktning.

Jag har själv ingen som helst erfarenhet av brukshundsklubbar, men jag har gått förbi en då och då med saluki. De blänger ganska duktigt...
Bara för att jävlas så "måste" jag ju då träna lite lydnad med salukidamen uppe på grusvägen. :angel:
Sitta, gå fot, lite platsliggning... En gång var det t.o.m. någon som sa till sin kompis (de stod en bit ifrån, men jag hörde dem) "Men, är inte det där en vinthund? De kan man ju inte lära någonting!" :p

vadå "jag måste ju, bara för att jävlas" är inte det mer omoget då?
Dessutom så hårdgranskar bruksfolk så mycket så de blir nog ändå inte "imponerade" eller vad du är ute efter??

Jisses vad du verkade bli grinig då. :confused:
Jag har gjort så som en kul grej någon gång ibland - that's it.

Ja nog för att "brukshundsfolk" kan va bra griniga, och de kan jag hålla med om...men att hålla på sådär tycker jag är dumt, vore väl bättre om du var där på någon sort av friträning och visa dem på riktigt hur duktiga ni är, de är säkert nyfikna på er eftersom du har en sådan speciell ras.

Edit: var inte meningen att låta så sur, blir bara irriterad när de klagas som fan ^^

Har haft många raser genom åren, men mest schäfrar. Gick på bruks varje vecka och upptäckte snart att "schäferfolket" var utmärkande, på ett negativt sätt. Även på utställningar. Pratade skit om andra schäfrar och deras matte/husse, när dom var en bit ifrån. Ingen hund var ju bättre än deras minsann. Hade blivit varnad för detta, men trodde inte på det. Men nog 17 var det så. Nu var detta på 80-talet, kanske är det annorlunda idag. Hoppas jag i alla fall.
Nån mer som råkat ut för detta?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka