MissFideli
Trådstartare
Jag kommer ev gå över gränsen för statlig skatt i år. Sköts det automatiskt då, eller måste jag själv se till att det dras? Syns det som egen ruta på deklarationen sen, så jag ser att det blivit rätt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Din uppgift är att informera SKV om vilka inkomster du haft genom att leverera en deklaration med korrekt ifyllda uppgifter. Sedan är det SKVs uppgift att räkna ut skatten och redovisa vad som ska betalas in, ifall det inte redan är gjort genom preliminära inbetalningar av arbetsgivaren.Jag kommer ev gå över gränsen för statlig skatt i år. Sköts det automatiskt då, eller måste jag själv se till att det dras? Syns det som egen ruta på deklarationen sen, så jag ser att det blivit rätt?
Din uppgift är att informera SKV om vilka inkomster du haft genom att leverera en deklaration med korrekt ifyllda uppgifter. Sedan är det SKVs uppgift att räkna ut skatten och redovisa vad som ska betalas in, ifall det inte redan är gjort genom preliminära inbetalningar av arbetsgivaren.
Jag har aldrig betalat statlig skatt men antar att det dyker upp som en rad bland de andra som redan finns i skatteuträkningen...
Slutlig skatt bestäms när du har deklarerat. Har arbetsgivaren betalat in för lite skatt drabbas du av restskatt.Fast skatten dras ju innan deklarationen kommit? Jag går ju över den gränsen i december troligen. Eller menar du att statlig skatt vanligtvis betalas in efter deklarationen?
Skatt baseras på årsinkomsten, inte den enskilda månadens inkomst. Din arbetsgivare drar preliminär skatt vid löneutbetalningen varje månad och så justeras det exakta beloppet efter att du deklarerat (och då kan du få tillbaka på skatten respektive behöva betala restskatt). Hur skatten betalas in eller deklareras skiljer sig inte mellan statlig och kommunal skatt - jag har betalat statlig skatt i många år och har aldrig haft koll på vad som är vad. Det sker "automatiskt" på samma sätt som när man betalar enbart kommunal skatt.Fast skatten dras ju innan deklarationen kommit? Jag går ju över den gränsen i december troligen. Eller menar du att statlig skatt vanligtvis betalas in efter deklarationen?
Menar du AGs förhandsinbetalningar? De görs väl enligt tabell om inte du själv har bett dem att dra på något annat sätt?Fast skatten dras ju innan deklarationen kommit? Jag går ju över den gränsen i december troligen. Eller menar du att statlig skatt vanligtvis betalas in efter deklarationen?
Har du fast månadslön utan större skillnader mellan månaderna så kommer det lösa sig via din arbetsgivares månatliga inbetalningar.Jag kommer ev gå över gränsen för statlig skatt i år. Sköts det automatiskt då, eller måste jag själv se till att det dras? Syns det som egen ruta på deklarationen sen, så jag ser att det blivit rätt?
Fast skatten dras ju innan deklarationen kommit? Jag går ju över den gränsen i december troligen. Eller menar du att statlig skatt vanligtvis betalas in efter deklarationen?
Kommer du över gränsen även när du räknar på årsinkomsten? Iom att du skrev att du går över i december.Fast skatten dras ju innan deklarationen kommit? Jag går ju över den gränsen i december troligen. Eller menar du att statlig skatt vanligtvis betalas in efter deklarationen?
Har du fast månadslön utan större skillnader mellan månaderna så kommer det lösa sig via din arbetsgivares månatliga inbetalningar.
Har du sidoinkomster från annat ställe måste du meddela dem om att dra mer än standard 30%.
Skatten dras enligt tabell varje månad. Är din skattetabell nr 33 så kommer din arbetsgivare dra skatt enligt den tabellen efter varje månads bruttolön. Det gör att är du sjuk/tjänstledig kan du halka under gränsen den enstaka månaden och få restskatt i deklarationen om du totalt ligger nära gränsen och inte gör andra avdrag.
Men det blir ju inga större summor om du till majoriteten arbetar.
Kommer du över gränsen även när du räknar på årsinkomsten? Iom att du skrev att du går över i december.
Skatt baseras på årsinkomsten, inte den enskilda månadens inkomst. Din arbetsgivare drar preliminär skatt vid löneutbetalningen varje månad och så justeras det exakta beloppet efter att du deklarerat (och då kan du få tillbaka på skatten respektive behöva betala restskatt). Hur skatten betalas in eller deklareras skiljer sig inte mellan statlig och kommunal skatt - jag har betalat statlig skatt i många år och har aldrig haft koll på vad som är vad. Det sker "automatiskt" på samma sätt som när man betalar enbart kommunal skatt.
Du kan ju betala in på ditt skattekonto i förtid om du är orolig att få stor restskatt.Grejen är den att varken jag eller arbetsgivaren vet om jag kommer gå över eller ej. Så då kan de alltså inte betala in nått och jag åker på restskatt oavsett?
Jag betalar inte statlig skatt, men som jag fattat det så betalar man bara den högre procentsumman på den överskjutande delen. Det borde inte bli några enorma summor restskatt även om det skulle missas. Vill du säkra upp kan du ju alltid göra en extra inbetalning till ditt skattekonto.Grejen är den att varken jag eller arbetsgivaren vet om jag kommer gå över eller ej. Så då kan de alltså inte betala in nått och jag åker på restskatt oavsett?
Jag betalar inte statlig skatt, men som jag fattat det så betalar man bara den högre procentsumman på den överskjutande delen. Det borde inte bli några enorma summor restskatt även om det skulle missas. Vill du säkra upp kan du ju alltid göra en extra inbetalning till ditt skattekonto.
AG vet aldrig vad du ska betala i skatt, de gör bara avdragen efter den skattetabell de fått info om ska gälla för dig.Grejen är den att varken jag eller arbetsgivaren vet om jag kommer gå över eller ej. Så då kan de alltså inte betala in nått och jag åker på restskatt oavsett?
Men alltså..Grejen är den att varken jag eller arbetsgivaren vet om jag kommer gå över eller ej. Så då kan de alltså inte betala in nått och jag åker på restskatt oavsett?
AG vet aldrig vad du ska betala i skatt, de gör bara avdragen efter den skattetabell de fått info om ska gälla för dig.
Men alltså..
När lönen sammanställs vid brytdatum innan den betalas ut så må väl den som gör det jobbet vara kapabel att se om du går över lönegränsen eller inte och sen följa korrekt skattetabell som vanligt.
Finns väl ingen ag som gör skatteinbetalningen långt innan lönen för månaden är fastställd.