statistik på nedärvning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Iglatjarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 657
I

Iglatjarn

Spinoff på ämne ifrån welshtråd.
Ponera att man skulle starta en typ av statistik på welshhingstarnas nedärvning, sett till andra raser, hur skulle den se ut då?
Hur gör new forest och connemara tex? hur är den statistiken uppbyggd? Är det bara tävling och prestation eller finns det statistik för exteriör?

*utifallomatt man nu skulle få för sig att bygga upp någonting baserat på resultat ifrån avelsvärderingsgrundande evenemang*

Sv: statistik på nedärvning

Jag var in på deras hemsidor och tittade, det verkar som om de slår ihop poängen för typ tex säg att hingsten har 10 visade avkommer så slås alla deras typpoäng ihop till en summa, likadant med de andra poängen, ash det blev rörigt,hoppas du förstår vad jag menar, annars får du gå in på deras hemsidor, det var lätt att hitta.

Sv: statistik på nedärvning

För New foresthingstar finns ett exteriörindex, baserat på visade avkommor från 1 års ålder (utställning), samt ett kvalitetsbedömningsindex. Exempel från 2006: http://www.newforest.se/hingststatistik_2006.asp

New foresthingtarnas prestationsnedärvning beräknas på det antal poängtagande tävlingsavkommor/tävlingsavkommor i högre klass som hingsten lämnat på antal födda föl.

Hlsn Helena

Liknande trådar

Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 955
Senast: sandrafors
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 208
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka