Statistik 2010?

draken

Trådstartare
Jag som är nybörjare i gemet undrar när man kan läsa statistiken om hur årets hingstar har haft det?
Det som är intressant är ju hur många ston resp. hingst har haft och så kanske det finns andra roliga uppgifter.
När kommer sånt ut och vart kan man se det?

Sv: Statistik 2010?

Ja, nu har den kommit och lite överraskningar finns det ju.
Bland annat att Warsteiner blev så otroligt populär. Hoppas att han inte fick "slaskston", då lär ju avkommorna bli svårsålda.
Många hingstar som jag trodde skulle bli populära fick bara ett par ston.

Att Warsteiner fick så många ston är ju inte konstigt med avseende på det förmånliga priset.
Sen är det inte säkert att alla passar honom perfekt.

Warsteiners popularitet var årets minsta överraskning med tanke på att han bara kostade 2.000:- vid 16 dygn. Hoppas att fler hingstägare tar efter!

Plot Blue hade uppenbarligen urkass dräktighet 54%, men inte lika dålig som Cashmir 49%. Insterburg som de gick ut med hade tjall med simmarna landade ändå på 69%! Sämst var dock krack C på 31%-man undrar om de bara skickat spädningsvätska??

Men kalla mig skeptisk till Highcruisers 100%, det känns liksom för bra för att vara sant.

Annars förvänar det mig att Tuschinski bara fick 2 ston!

Senast ändrad:

En annan hingst som det förvånar mig fick få ston är Don Primero med endast 19 stycken.

Jag tror att även för Don Primero så var kanske priset avgörande. Han var väl relativt dyr.

Tack! Spännande att Bernstein fått 3 ston, och alla dräktiga! Om jag inte är felunderrättad så är det hans första ston sedan han dog, eller har jag fel? Någon som vet vad det är för ston?
I vissa fall kan jag tycka att fördelningen mellan hingstar och antal ston inte känns så som jag hade velat att det såg ut.. Master fick till exempel väldigt få ston, vilket jag tycker är väldigt synd.. Wladimir använde jag själv i år och tycker att även han borde vara en intressant hingst till fler än 12 ston, å andra sidan är det lite spännande att få vara lite mer unik avkomma nästa år än jag fick i år..

Jag noterade samma sak som du !
Just Master och Wladimir, jag tycker att bägge två *borde* få flera ston, men det är klart att Wladimir har sina mer kända halvbröder Lingh och Krack C som konkurrenter för den som vill åt Flemmingh blodet. Sen kanske det är många som har Florestan och Donnerhall blod i märrarna som undvike alltför hård linjeavel.. kanske.

Varför folk inte väljer Master är en gåta, det är väl bara att passa på så länge som han finns i livet och är fertil. Kanske - antagligen så känns han "gammal"

Kan absolut ha med priset att göra. Tycker att det är tråkigt att det är lite för höga priser på vissa hingstar. Tror att både avel och hingsthållare hade tjänat på lägre priser. I synnerhet för hingstar som inte tävlas.

Fast varken Lingh eller Krack C har fått särskilt många ston. Att Lingh inte får fler ston med sina supermeriter är ett mysterium för mig.

Håller med dig om Master. Hade jag rätt sto skulle jag inte tveka!

Tycker över lag att det är många bra hingstar som fått få ston.

Då kanske inte de svenska stona passar med Flemmingh blodet ?

Jag tycker trots allt att det är bra att det fördelas iallafall litegrann, det är bra att inte en hingst får 400 ston, även om det hade varit en super-duper hingst.

Den här damen tog sig på ett försök med Bernstein http://www.blup.se/sv-SE/horses/16089-balinesca-swb

Fertil gammal dam...roligt!

Jag blev så himla glad när jag läste igenom listan igår och fann att Bernstein fanns med och att alla tre blivit dräktiga. Har själv fantiserat om att använda honom men backat ur då jag var osäker på kvaliten samt att fryssemineringen kostar lite till än TAI. Nu kan man börja tänka om...;)

Någon som vet om hingstarna längst ner i statistiken verkligen inte har fått några ston eller om de bara inte är rapporterade? Isf hoppas jag att LS följer LF´s exempel och sänker priserna på De la Gardie och Ronaldinho. Ingen av dom är dåliga hingstar-i synnerhet inte Ronaldinho som visat fina resultat på relativt få avkommor. Dom är tyvärr rätt bortglömda och marknadsförs uselt.

jag tror att många hingstar är för dyra, speciellt i dessa tider! Jag valde själv connaisseur, ojag tycker han är dyr då han bara är 3 år och man har ingen aning om hur han förärver sig ännu! Vissa hingstar tycker jag bara de e konstigt att de inte fått mer ston! Men de har nog mkt med marknadsföring att göra. Syns man inte så finns man inte!

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
685
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
837
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka