Stationen har utan lov bytt hingst...

Sv: Stationen har utan lov bytt hingst...

Var det Stonefire ?

Som sagt förut, det är ju inte bara här det händer. Danmark har ju sin resa just nu med Sezuan och nån annan som hade annan pappa än det man trodde från början

Fast det beror ju på hur stor stationen är. Vi som har kanske 15 externa ston per säsong känner ju alla ston så märkning är ganska onödigt...

Som sagt förut, det är ju inte bara här det händer. Danmark har ju sin resa just nu med Sezuan och nån annan som hade annan pappa än det man trodde från början

Fast där visade det ju sig att stoet hade betäckts med Zack medvetet i samma brunst som hon betäcktes med Romanov.

En seminstation i närheten där jag bor lyckades också med bedriften att seminera med fel hingst för några år sedan. Vilket inte upptäcktes förrän hingsten i fråga skulle godkännas för avel. Där var det hoppblod som korsades med dressyrblod, men tydligen blev ju slutresultatet allafall bra. Men jävlaremej vad misstaget tystades ner! :D

Stonefirehistorian är känd i allra högsta grad;). Sen ett antal år DNA-typas alla föl i samband med registrering. Så det finns ingen risk att det blir en ny Stonefireaffär i SWB. I Danmark DNA-typas det inte förrän vid bruks (som här förr i tiden) och det blev ju fel med både Sezuan och Believe Me.

Så du menar att de flesta stoägare skulle köra stoet till en hingst, och sen kräva skadestånd för att hingsthållaren inte är tankeläsare och kan se i kaffesumpen vilken hingst de egentligen vill ha??

Men det låter väl toppen, jag kan komma med 4 ston nästa år, skriva en lapp med hingstvalen (vi kan ge den till Naffa) och gissar du rätt på vilka hingstar jag vill ha till dem är det ju toppen, gissar du fel, kan du ju stå för allt och sen är det helt ok med mig om du står som uppfödare ;)

Nu jobbar jag mest med travston, så där har man frysmärkning som back-up. Men namnbrickor sätts på så gott som alla.

Sen har det faktiskt också hänt att stoägare kört hit ston, och när vi sen dubbelkollat frysmärkningen, har det inte varit det sto de uppgett. ;)

Fast det beror ju på hur stor stationen är. Vi som har kanske 15 externa ston per säsong känner ju alla ston så märkning är ganska onödigt...

Tänkte på om de märktes med vilken hingst de ska demonernas med alltså, inte så mycket stoets namn. Men det är ju alltså om man har mottagarstation för semin - annars är det ju ganska onödigt ;)

Demonera gör vi inte med så många, men ;)

De flesta hos oss är ju SWB och där finns hingstvalet i Språngrulla. De övriga (som i år var två islänningar, en kallblodstravare och två varmblodsdito) kommer man faktiskt ihåg i huvudet :).

Tänkte på om stonas namnbrickor märks med vilken hingst de ska ha med? :)

Ibland. Men när jag seminerar har jag alltid stalljournalen bredvid mig, uppslagen, så jag ser ju där att det är rätt doser jag har i handen.

Ja så var det ju. Men ändå rätt oproffsigt att chansa på vilken som var pappa när man visste att hon var seminerad med två olika

Då bara måste jag berätta en historia som jag vet är sann. Den kommer från en väninna till mig vars släkting har en godkänd shetlkandshingst. För några år sedan hade denna hingasthållare två ston, ganska lika i färg och tecken, hos sig för betäckning. När stona var färdigbetäckta kom det ena stoets ägare och hämtade hem sin häst. Till saken hör att hingsthållaeren inte var hemma vid detta tillfälle utan ägarna tog själva sin häst i hagen, lastade och åkte hem. En tid senare kom ägarna till det andra stoet och hämtade sin häst.
Hela vintern gick och till våren fölade båda stona. Sto nr 1 skulle då blodtypas för stamboksföring och det visade sig då att stammen inte stämde! Efter mycket om och men uppdagades det att de båda stona hade förväxlats och ingen av hästägarna hade under mer än ett års tid upptäckt att de haft fel häst!! Detta trots att de både ridit och kört hästarna (och den hästen som hamnade hos familjen som körde var aldrig körd tidigare).
Alltså är det mer än semindoser som kan förväxlas på en hingststation!!
Och ja, hästarna byttes tillbaka igen...
Tror att den hingstägaren lärde sig att märka hästarna till säsongen efter! Men det konstigaste av allt är väl ändå att inte stoägarna hade koll! Nog sjutton känner man igen sin egen häst! :eek:

Nej det gör man inte, en sann historia där en travhästägare hämtar sin häst på klinik och tar hem den och börjar köra och tycker att den går så jäkla långsamt. Då har han tagit hem en helt otränad häst. :eek:
Å jo han sa till den som jobbade på kliniken att jag vet var min häst står. Till saken hör att det var kliniken som upptäckte felet och åkte med rätt häst och bytte.

Demonera gör vi inte med så många, men ;)

De flesta hos oss är ju SWB och där finns hingstvalet i Språngrulla. De övriga (som i år var två islänningar, en kallblodstravare och två varmblodsdito) kommer man faktiskt ihåg i huvudet :).

Jag vet inte ens vad demonera är - men min mobil vet tydligen det, men inte vad inseminera är ;)

Tack för svar - SWB betäcktes ju min med också (hon var arab, betäcktes med hblhingst och fölingen hade ju blivit SWB den med), men där tror jag de märkte alla.

Var som sagt mest bara nyfiken, alla sätt som fungerar är ju lika bra, och med tanke på hur många hästar som insemineras varje säsong så är det ju otroligt få som blir fel.

Fast spelar det någon roll? Det handlar ju om principen att stationen ska sköta det avtal som ingåtts med stoägaren och respektera dennes val.

Nej du har självklart rätt jag var mest som jag skrev, nyfiken. Funderade på hur jag själv skulle reagera... Men man får kanske vara glad att det i alla fall blev en hingst av samma ras ;-)

Knapplån.

Är ju lite som den där isabellfärgade travaren. Den köptes in från Danmark och skulle vara efter ngn fransk hingst. Palominoaveln är ju populär i Danmark och naturligtvis så hette ju den franska hingsten och palominohingsten samma sak. Gissa vad som hände i DNA-typningen... Dock hade det ju vart lätt, med grundläggande färggenetik, att slippa köpa in den till Sverige för en redig peng som lovande travare...

Själv skullle jag bli jätteförbannad oavsett vilken hingst det blev bytt till. Jag gör mina val för att jag tror på dem och andra ska inte lägga sig i dem. T ex om jag väljer Bellman och får Floricello så skulle de flesta tycka att jag gjorde en vinst medan det i min värld är ett nerköp (för jag gillar gamla svenska stostammar).

Fast nu var det ju inte så att TS bekant fick hingsten utbytt med flit, utan att det skedde en miss om vilken hingst som var bokad.

Trodde det.
Finns det nån som skulle tycka det var helt okey att få sin valda hingst utbytt till nåt som stationsägaren gillar bättre, utan att få reda på det.

Nej. Där är vi nog alla ense. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka