Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som sagt förut, det är ju inte bara här det händer. Danmark har ju sin resa just nu med Sezuan och nån annan som hade annan pappa än det man trodde från början
En seminstation i närheten där jag bor lyckades också med bedriften att seminera med fel hingst för några år sedan. Vilket inte upptäcktes förrän hingsten i fråga skulle godkännas för avel. Där var det hoppblod som korsades med dressyrblod, men tydligen blev ju slutresultatet allafall bra. Men jävlaremej vad misstaget tystades ner!
Så du menar att de flesta stoägare skulle köra stoet till en hingst, och sen kräva skadestånd för att hingsthållaren inte är tankeläsare och kan se i kaffesumpen vilken hingst de egentligen vill ha??
Fast det beror ju på hur stor stationen är. Vi som har kanske 15 externa ston per säsong känner ju alla ston så märkning är ganska onödigt...
Tänkte på om stonas namnbrickor märks med vilken hingst de ska ha med?
Då bara måste jag berätta en historia som jag vet är sann. Den kommer från en väninna till mig vars släkting har en godkänd shetlkandshingst. För några år sedan hade denna hingasthållare två ston, ganska lika i färg och tecken, hos sig för betäckning. När stona var färdigbetäckta kom det ena stoets ägare och hämtade hem sin häst. Till saken hör att hingsthållaeren inte var hemma vid detta tillfälle utan ägarna tog själva sin häst i hagen, lastade och åkte hem. En tid senare kom ägarna till det andra stoet och hämtade sin häst.
Hela vintern gick och till våren fölade båda stona. Sto nr 1 skulle då blodtypas för stamboksföring och det visade sig då att stammen inte stämde! Efter mycket om och men uppdagades det att de båda stona hade förväxlats och ingen av hästägarna hade under mer än ett års tid upptäckt att de haft fel häst!! Detta trots att de både ridit och kört hästarna (och den hästen som hamnade hos familjen som körde var aldrig körd tidigare).
Alltså är det mer än semindoser som kan förväxlas på en hingststation!!
Och ja, hästarna byttes tillbaka igen...
Tror att den hingstägaren lärde sig att märka hästarna till säsongen efter! Men det konstigaste av allt är väl ändå att inte stoägarna hade koll! Nog sjutton känner man igen sin egen häst!
Demonera gör vi inte med så många, men
De flesta hos oss är ju SWB och där finns hingstvalet i Språngrulla. De övriga (som i år var två islänningar, en kallblodstravare och två varmblodsdito) kommer man faktiskt ihåg i huvudet .
Fast spelar det någon roll? Det handlar ju om principen att stationen ska sköta det avtal som ingåtts med stoägaren och respektera dennes val.