Stationen har utan lov bytt hingst...

Sv: Stationen har utan lov bytt hingst...

Jag har råkat ut för att man rört ihop skicken på stationen. I mitt fall var det ett av mina halvblodsston som blev seminerat med en travhingst och ett travsto som blev seminerat med "min" halvblodshingst.
Men jag blev omgående uppringd av en mycket beklagande veterinär. Misstänker att han ringt travstoägaren först och att den inte tog det på samma sätt som jag gjorde, med tanke på hur han ursäktade sig.

I det här fallet stod stationen för alla kostnader som uppkom och stona sprutades och blev seminerade med rätt hingst nästa brunst.

Hjälp. Mina öron trillar av.

Fast jag tycker man kan göra som med när man seminerar suggor för att producera smågrisar.
Man tappar alla galtar på stationen, blandar ihop i samma gryta, och skickar iväg.
Det vore nåt för Menhammar att göra. "Johans blandning", och sen får man betala 30 tusen i fölavgift.
Sen får typningen på fölet visa vilken hingst man fick. Har man tur blev nån riktigt dyring pappa. :)

Tycker att det är en helt strålande ide!! :D:rofl:

I stressituation kan jag mycket väl tänka mig att seminering av fel sto sker faktiskt.

Men vissa kan ju bli riktigt förbannade vet jag.

Stort stuteri har fått en skadeståndskrav på 180 tusen för att man blandat hej vilt.
Seminerat en bred kallblodsbak med en fin travarhingst av varmblodssort med välmärkt seminspruta..
Kallblodstravarmärra var en fin och välmeriterad sak som skulle ha sitt sista föl..och så blir det så himla fel visade de sig ett år senare även om fölungen var av lite ädlare typ än vad dom tänkt sig...

AM

Just inom travet är det ju dessutom skyhöga avgifter, så det blir ju om möjligt ännu känsligare än hos ridhästarna (utan att för den skull på något sätt förminska den tid, engagemang och ekonomi ridhästuppfödare lägger på sin avel!!)

Jag är nyfiken.

Är hingstarna likvärdiga??? Menar är någon bättre än den andra? (Klart man hade en tanke med hingsten man valde) men om man har ett super sto och tänkt sig en super hingst men istället får "skit" kanske det är jobbigare än om man får en "bättre" hingst än den som var bokad. självklart måste ju den nya hingsten passa stoet extriörtmässigt/stammässigt annars hjälper det ju inte att den kanske har "bättre" resultat än den första bokade...

Jag är nyfiken.

Är hingstarna likvärdiga??? Menar är någon bättre än den andra? (Klart man hade en tanke med hingsten man valde) men om man har ett super sto och tänkt sig en super hingst men istället får "skit" kanske det är jobbigare än om man får en "bättre" hingst än den som var bokad. självklart måste ju den nya hingsten passa stoet extriörtmässigt/stammässigt annars hjälper det ju inte att den kanske har "bättre" resultat än den första bokade...

Den "lycklige fadern" är oprövad, men tack och lov stammässigt hyfsat ok. Den är lite dyrare, men om det är motiverat vet jag väl inte riktigt. Det är inte så stor skillnad som mellan topp och skräp, förhoppningsvis något sånär likvärdiga, även om jag nog håller med stoägaren om att det valda alternativet på pappret känns intressantare.

Får man vara nyfiken och höra vilka hingstar det gäller?

Och om 5 år så kanske ingen ångrar det minsta att det blev fel, om fölet blir en årgångsloppsvinnare. :)

Av respekt för alla inblandade och för att jag enbart står som utomstående i ärendet så vill jag helst avstå från att nämna några namn. Världen är lite för liten ibland. Förhoppningsvis ångrar sig ingen om 5 år, förutom stuteriet som förhoppningsvis fortfarande lärt sig läxan och förbättrat sina rutiner, och då kan man kanske skratta åt eländet istället.

Fast spelar det någon roll? Det handlar ju om principen att stationen ska sköta det avtal som ingåtts med stoägaren och respektera dennes val.

Senast ändrad:

Det har ju framkommit att rubriken "stationen har bytt hingst utan lov" är rätt vilseledande.

Det som hänt är ju att nån har klantat sig, och både lyckats beställa och sen seminera med fel hingst.

Det anser jag ändå vara nåt som går under "mänsklig faktor".
Hade stationen däremot på eget bevåg bytt hingst av nån orsak utan att kontakta stoägare, så är det ju ett uppsåtligt fel.

Har viss betydelse över hur man går vidare.

Jag är helt säker på att han inte nämnt det med ett ord, men vi löste det så båda blev nöjda.
Jag kommer inte ihåg exakt hur det blev, men jag tror att vi bjöd på fölavgiften mot att vi var uppfödare, eller nåt sånt.
Ansåg stoägaren att det var han som hade missat att tala om vilken hingst han ville använda? För annars var det en väldigt konstig uppgörelse ni gjorde tycker jag, att ni "bjöd" på hingstavgiften mot att ni skulle stå som uppfödare. Smart affärsidé för er, ta ett bra sto som en kund ställer upp hos er och betäck med er hingst. Ni tar betalt för uppstallning, seminering osv och får sen stå som uppfödare :idea: :angel:
Jag hade definitivt begärt att ni skulle stå för samtliga kostnader för stoet under dräktighet och laktationstid och inte hade jag låtit er stå som uppfödare för det :grin: De flesta seriösa seminstationer har ju en journal där stoägaren ska fylla i stoets uppgifter samt vilken hingst som skall användas, så era rutiner måste ju brustit när stoet lämnades på stationen.

Detta var första året vi hade vår egna hingst på semin, och var inte ens mottagarstation.

Så de papper som fylldes i handlade aldrig om nåt hingstval, eftersom vi bara hade en hingst tillgänglig.

Så nej, VÅRA rutiner brast inte...:mad:

Ok, men rutinerna i sig alternativt informationen hade vissa brister tydligen... Tur att kunden var snäll (eller lite dum kanske?) för jag tror inte att många stoägare hade gått med på de premisserna. Fast om stoägaren "erkände" att det var han som hade missat att säga vilken hingst han skulle ha så var det ju inget konstigt med att han inte ville få ersättning (men den frågan svarade du inte på). Tycker dock fortfarande att det var ganska fräckt av er att begära att få stå som uppfödare för att han skulle slippa betala hingstavgiften :crazy:

Jag vill inte diskutera mina kunders intelligens offentligt.
Men visst insåg h*n att h*n naturligtvis inte kunde köra stoet till en hingst, och tro att jag skulle seminera med en skickhingst utan att säga det.

Att du tycker vår deal var fräck struntar jag i. Vi som var inblandade var båda nöjda.

Hade han sagt vilken hingst han skulle ha så skulle jag bett honom ställa stoet där istället. Jag hade ju inte mottagarstation.:grin:

Att du tycker vår deal var fräck struntar jag i. Vi som var inblandade var båda nöjda.
Ja, precis, huvudsaken var ju att han & ni blev nöjda, men som jag skrev tidigare så hade nog långt ifrån alla stoägare blivit det. Tur för er att det blev som det blev.

*KL*

Lite nyfiken, men den enda gången jag lämnat häst för semin, så när hon avlämnades fick hon en plastbricka på grimman (som var tvungen att klippas bort för att få bort), och innan den sattes fast fick JAG (och det var det himla kinkig med, att jag och bara jag skulle skriva hingstnamnet, antagligen för det aldrig skulle kunna ifrågasättas om jag verkligen beställt den hingsten) texta på brickan vilken hingst hon skulle semineras med. Kändes rätt tryggt faktiskt (sen skrev jag ju på papper med såklart). Visst det kräver ju att någon dubbelkollar och tittar på lappen och skicket innan seminering och inte bara "tydligt minns" att stoet skulle semineras med hingst X. Och rena felskick skyddar det ju inte emot såklart.

Men ni som har seminstation i tråden, har ni något liknande system? *mest bara nyfiken*

Så du menar att de flesta stoägare skulle köra stoet till en hingst, och sen kräva skadestånd för att hingsthållaren inte är tankeläsare och kan se i kaffesumpen vilken hingst de egentligen vill ha??

När folk kommer så får de skriva i stalljournalen alla uppgifter. Sen märker jag stona själv.

Då bara måste jag berätta en historia som jag vet är sann. Den kommer från en väninna till mig vars släkting har en godkänd shetlkandshingst. För några år sedan hade denna hingasthållare två ston, ganska lika i färg och tecken, hos sig för betäckning. När stona var färdigbetäckta kom det ena stoets ägare och hämtade hem sin häst. Till saken hör att hingsthållaeren inte var hemma vid detta tillfälle utan ägarna tog själva sin häst i hagen, lastade och åkte hem. En tid senare kom ägarna till det andra stoet och hämtade sin häst.
Hela vintern gick och till våren fölade båda stona. Sto nr 1 skulle då blodtypas för stamboksföring och det visade sig då att stammen inte stämde! Efter mycket om och men uppdagades det att de båda stona hade förväxlats och ingen av hästägarna hade under mer än ett års tid upptäckt att de haft fel häst!! Detta trots att de både ridit och kört hästarna (och den hästen som hamnade hos familjen som körde var aldrig körd tidigare).
Alltså är det mer än semindoser som kan förväxlas på en hingststation!!
Och ja, hästarna byttes tillbaka igen...
Tror att den hingstägaren lärde sig att märka hästarna till säsongen efter! Men det konstigaste av allt är väl ändå att inte stoägarna hade koll! Nog sjutton känner man igen sin egen häst! :eek:

När folk kommer så får de skriva i stalljournalen alla uppgifter. Sen märker jag stona själv.

Men det är märkning på stona? Det var mest det jag var nyfiken på, vem som skriver är ju inte det viktiga (även om det ju är en trygghet för stationen i händelse av tvist kanske, å andra sidan så om det byts hingst sker ju det bytet troligast på tfn, och då får ju stationen ändå märka om stoet).

Kan ju bli jobbigt om ägarna prompt ska skriva på ställen som har avelsston inackorderade på helsäsong. Ringa ägarna och be dem åka XX mil dit för att skriva på en plastbricka och fästa ¨på sitt stos grimma ;P

En seminstation i närheten där jag bor lyckades också med bedriften att seminera med fel hingst för några år sedan. Vilket inte upptäcktes förrän hingsten i fråga skulle godkännas för avel. Där var det hoppblod som korsades med dressyrblod, men tydligen blev ju slutresultatet allafall bra. Men jävlaremej vad misstaget tystades ner! :D

TS
Verkligen beklagligt det som hänt! :( Hur jag skulle reagera beror ju på hur fel de blivit. Om mitt halvblod tex betäckts med en travhäst, islandshäst eller något som absolut inte passar att korsa med halvblod, då skulle jag spruta bort fostret. Varför avla på något som inte ens har chans att hitta ett vettigt användningsområde?

I övrigt om det i allafall rörde sig om ett halvblod eller fullblod som ju rasmässigt passar halvblod, då skulle jag ju kunna överväga att behålla fostret, lite beroende på vilken hingst det var.

Hoppas det i allafall reder upp sig för TS bekanta!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka