Stationen har utan lov bytt hingst...

anhe

Trådstartare
... på ett sto jag känner. Hur skulle ni agera i en sån situation?

Historien är att det genom en oväntad faktura från "fel" hingst visade sig att stationen strukit den bokade hingsten och betäckt med en helt annan hingst, som inte är bokad av eller överenskommen med ägaren. Som tur var är hingsten av rätt ras i alla fall, så den går åtminstone att registrera. Antar att språngrullan går att korrigera i efterhand eftersom säsongen inte är stängd än. Men vad gör man när man står där med en fölunge man egentligen inte vill ha, för det var inte det man beställde? Då menar jag framförallt hur man ska resonera om ekonomisk kompensation.

Sv: Stationen har utan lov bytt hingst...

Det verkar otroligt.
Är du säker på att det är sant?

Jag är extremt säker på att det är sant. Stuteriet där stoet betäckts samt stationerna för hingstarna (de står inte på samma station) har även bekräftat detta. Stoet är betäckt på endast ett skick, och det är från fel hingst (där stoet inte ens står på bokningslistan). Den rätta hingsten har inte skickat något alls till stuteriet där stoet betäcktes. Någon har på stuteriet strukit över den bokade hingsten och ersatt det med fel hingst. Det står kvar i journalen. Dock inte varför, och absolut inte på stoägarens begäran.

Mycket ska man höra innan öronen trillar av... *nyfiken på vilken ras*

Jag skulle se det som att jag som stoägare inte ingått något avtal med ägaren till den felaktiga hingsten och ifrågasatt att jag ska betala. Dessutom skulle jag när fölet är fött och DNA-test visar vem som är dess far anmäla stationen och göra en rättssak av det.

Vill man registrera måste ju alla avgifter vara betalda. Nu har stuteriet där stoet stod helt tagit på sig skulden, och erbjuder sig utan minsta krångel att ersätta mellanskillnaden för fölavgiften och att betala den nya bokningsavgiften på den hingsten som stoet är dräktig med. Men jag kan se dessa avgifter som självklarheter att betala för de skyldiga. Frågan är väl egentligen, skulle man begära att de skyldiga står för alla fölavgifter (alltså hela fölavgiften, inte bara mellanskillnaden mellan rätt och fel hingst)? Registreringsavgifter? DNA på avkomman tas ju alltid, men inte förrän kring ett års ålder i normala fall. I detta fall bör man kanske göra det direkt (och i så fall på stuteriets bekostnad självklart)? Stuteriet hävdar dock att det tyvärr inte råder några tveksamheter om att stoet är betäckt en gång, och det med fel hingst. Frågan är väl också hur man värderar övriga omkostnader? Vad är skäligt skadestånd i ett sånt här ärende?

Jag gjorde en "felseminering" en gång.
En stoägare kom hit och undrade om vi hade möjlighet att ta emot hans högdräktiga sto för fölbevakning. Han ville seminera på fölbrunsten, så det var ju bra att stoet var på plats osv.
Vi hade det året bara en hingst, och det var aldrig tal om annat än att stoet skulle semineras med vår hingst.

När stoet sen var dräktig så kom det fram att han (utan att säga det) menat att jag skulle åkt till ett närliggande stuteri och hämtat semin från den hingsten.

Jag är helt säker på att han inte nämnt det med ett ord, men vi löste det så båda blev nöjda.
Jag kommer inte ihåg exakt hur det blev, men jag tror att vi bjöd på fölavgiften mot att vi var uppfödare, eller nåt sånt.

Men i TS fall vore det kul att veta hur de tänkte när de ändrade i journalerna, från en hingst till en annan...

Nyfiken. När och hur upptäcktes felet?

Det upptäcktes genom att stationen som har hingsten som stoet tydligen är betäckt med, skickade en faktura till stoägaren på skicket, stoägaren reagerade då på att fakturan var från fel stuteri, och bestred den fakturan, och på den vägen är det.

Skall vi slå vad om att stationen har ytterligare ett sto som blivit seminerad med fel hingst. Precis detta höll på att hända en vän till mig men tack vare att den som skulle beställa simmare reagerade på hingstvalet det blivit ändrat till uppdagades misstaget (hoppsto som plötsligt skulle semineras med dressyrhingst trots hoppuppfödare). I det fallet handlade det om att en stoägare ringt till stationen och i sista stund velat byta hingst till sitt sto det som hände dock var att det blev fel sto som fick ändrad hingst i sina papper. Ingen aning om de hade lika namn eller om det blev heltokigt när det skrevs in. Kan ju mkt möjligt handla om samma sak här med skillnad att ingen reagerade och dubbelkollade det. Om det är så lär det ju finnas ytterligare ett sto det blivit fel på den som faktiskt skulle byta hingst.

Precis min tanke, någon har klantat sig. Det är mänskligt att fela men det är tråkigt när man inte är tydlig med det och berättar med en gång om misstaget.

Det ska tydligen vara dubbelkollat, för det var en teori vi också hade, men det verkar faktiskt som att övriga seminerats med rätt hingst. Det fanns bara några få ston som bytt hingst under sommaren, och de andra skulle vara korrekta enligt stuteriet.

Vill man registrera måste ju alla avgifter vara betalda. Nu har stuteriet där stoet stod helt tagit på sig skulden, och erbjuder sig utan minsta krångel att ersätta mellanskillnaden för fölavgiften och att betala den nya bokningsavgiften på den hingsten som stoet är dräktig med. Men jag kan se dessa avgifter som självklarheter att betala för de skyldiga. Frågan är väl egentligen, skulle man begära att de skyldiga står för alla fölavgifter (alltså hela fölavgiften, inte bara mellanskillnaden mellan rätt och fel hingst)? Registreringsavgifter? DNA på avkomman tas ju alltid, men inte förrän kring ett års ålder i normala fall. I detta fall bör man kanske göra det direkt (och i så fall på stuteriets bekostnad självklart)? Stuteriet hävdar dock att det tyvärr inte råder några tveksamheter om att stoet är betäckt en gång, och det med fel hingst. Frågan är väl också hur man värderar övriga omkostnader? Vad är skäligt skadestånd i ett sånt här ärende?

Knepigt. Om det hade varit mitt sto hade mycket hängt på vilken hingst det handlade om. Jag hade nog gjort lite skillnad om det var en hingst jag trodde passade stoet och jag själv hade kunnat tänka mig att använda.

Det ska tydligen vara dubbelkollat, för det var en teori vi också hade, men det verkar faktiskt som att övriga seminerats med rätt hingst. Det fanns bara några få ston som bytt hingst under sommaren, och de andra skulle vara korrekta enligt stuteriet.

Om det är någon annan som skulle bytt hingst och inte fått det inskrivet så syns det ju inte, då lär det ju stå ursprungshingsten i dennas papper och den blev mkt riktigt seminerad med ursprungshingsten och allt ser ju då korrekt ut på pappret dock skulle den ju egentligen ha bytt hingst.

Enda sättet de kan kontrollera det är ju att kontakta alla de stona som blev seminerade i samma veva och fråga om någon av dem ringt för att byta hingst (om nu inte denna också hör av sig när det dimper ner en faktura från "fel" hingst)

Det verkar otroligt.
Är du säker på att det är sant?

Exakt så har hänt med två olika ägare hemma.

Den ena fick sin hingst utbytt då stationsägaren inte tyckte den valda passade.
Ägaren visste inget utan satt i vårt kök och bara undrade om hingsthållaren verkligen får byta utan att fråga.

Den andra fick veta bytet då märra fölade...

Och det var inga misstag utan bara ett tyckande hos stationen där man tog saker i egna händer och körde över ägaren.

Skulle tro att här handlar det om samma sak.

Sånt här gör mig heligt förbannad.
För om så ägarna väljer en trebent jäkel som enbart kan springa baklänges så är ändå valet stoägarens..Ingen som hingsthållaren skall lägga sig i.
Utan bara seminera och se glad ut.

Visst. Man kan råda men inte köra över.
AM

Hjälp. Mina öron trillar av.

Fast jag tycker man kan göra som med när man seminerar suggor för att producera smågrisar.
Man tappar alla galtar på stationen, blandar ihop i samma gryta, och skickar iväg.
Det vore nåt för Menhammar att göra. "Johans blandning", och sen får man betala 30 tusen i fölavgift.
Sen får typningen på fölet visa vilken hingst man fick. Har man tur blev nån riktigt dyring pappa. :)

... på ett sto jag känner. Hur skulle ni agera i en sån situation?

Historien är att det genom en oväntad faktura från "fel" hingst visade sig att stationen strukit den bokade hingsten och betäckt med en helt annan hingst, som inte är bokad av eller överenskommen med ägaren. Som tur var är hingsten av rätt ras i alla fall, så den går åtminstone att registrera. Antar att språngrullan går att korrigera i efterhand eftersom säsongen inte är stängd än. Men vad gör man när man står där med en fölunge man egentligen inte vill ha, för det var inte det man beställde? Då menar jag framförallt hur man ska resonera om ekonomisk kompensation.

Jag skulle ha blivit skitförbannad.:mad:

Har det framkommit om det är en "olycka"?
Eller är det ett övertramp som Nafayette beskriver? Nyfiken bara... Då vill vi nog alla ha ett PM om vilken station det är, så vi kan undvika den i fortsättningen.:devil:

Om fölet är en ren katastrof sett ur matchning skulle jag nog ha gått vidare och krävt skadestånd. Om inte kanske enligt CK:s uppgörelse.

Det är dyrt att få en häst man inte vill ha. Men eftersom de blivit erbjudna att få mellanskillnaden betald, antar jag att det rör sig om en dyrare hingst än första valet, och då kanske den är säljbar?

Exakt så har hänt med två olika ägare hemma.

Den ena fick sin hingst utbytt då stationsägaren inte tyckte den valda passade.
Ägaren visste inget utan satt i vårt kök och bara undrade om hingsthållaren verkligen får byta utan att fråga.

Den andra fick veta bytet då märra fölade...

Och det var inga misstag utan bara ett tyckande hos stationen där man tog saker i egna händer och körde över ägaren.

Skulle tro att här handlar det om samma sak.

Sånt här gör mig heligt förbannad.
För om så ägarna väljer en trebent jäkel som enbart kan springa baklänges så är ändå valet stoägarens..Ingen som hingsthållaren skall lägga sig i.
Utan bara seminera och se glad ut.

Visst. Man kan råda men inte köra över.
AM

Jag tvivlar på den teorin faktiskt, har varit kunder hos stationen i fråga i flera år, känner till dem rätt bra personligen. De skämdes rätt så duktigt och menade att detta aldrig någonsin hänt tidigare. Det får vi verkligen hoppas...

Hjälp. Mina öron trillar av.

Fast jag tycker man kan göra som med när man seminerar suggor för att producera smågrisar.
Man tappar alla galtar på stationen, blandar ihop i samma gryta, och skickar iväg.
Det vore nåt för Menhammar att göra. "Johans blandning", och sen får man betala 30 tusen i fölavgift.
Sen får typningen på fölet visa vilken hingst man fick. Har man tur blev nån riktigt dyring pappa. :)

:rofl::rofl::rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka