Starter innan - rida fram?

Sv: Starter innan - rida fram?

Ponnyn longerar jag ca 15 min, rider 10 och sedan hoppar fram ett par skutt, annars blir hon för taggad och då finns det ingen broms^^

Storhästen däremot, behöver minst 30 min skritt och trav för att kunna slappna av(lite kortare om det är inne i ridhus) sedan 7-10 min galopparbete, med avsaktningar och så, sedan lite skritt och avslappning innan det är dax att rida fram.

Så Ponnyn; 25 min innan hoppa fram och hästen; 40 min innan

10, om det är A0/A0. Lite beroende på hur långt det är mellan framridning/framhoppning/ och banan.

Är det bed A kanske 13-15 beroende på hur snabb banan är. Brukar inte rida fram så mycket och ofta är man ju max 5-6 på framhoppningen.

typ 20-30 min är lagom uppvärmning till första klassen, något kortare till andra.
Brukar Hoppa fram 5-10 ekipage innan, beror på vad det är för klass. Jag vill kunna andas lite mellan framhoppning och start, kunna kolla ett ekipage och checka banan en sista gång!

Jag brukar räkna 2 min/ekipage, och börjar skritta fram 20 ekipage före = 40 min framridning inkl framhoppning :)

Ganska många. Min ena behöver ganska lång tid för att komma igång, den andra får det inte bli för stressigt med.

Hästarna brukar gå ut ur boxarna (transporten) 31 ekipage innan. Då promeneras dom i 7 ekipage, jag rider fram 12 ekipage och sen hoppar jag fram 9 ekipage. Dom sista 4 ekipagen går ut till att hålla sig beredd/skritta runt/ta ett sista språng.

Jag gillar överlag inte att få det stressigt. Dock beror det på hur snabbt det går. Dom här siffrorna gäller för en snabb tävlingsplats där dom håller 1,5 min/ekipage. Går det långsammare tar jag ut senare.

Det är ju olika från häst till häst kan jag tycka. En del hästar behöver mer framridning och en del mindre. Jag har en het ponny som aldrig får slut på energi men jag kan endast rida fram ca 20 ekipage innan mig, annars blir hon heltokig och blir jättestark. Så det är från häst till häst.

Ca 6 starter innan sitter jag upp, han ska då ha promenerat en stund så han är uppvärmd i skritt. Travar och galopperar några varv, hoppar några språng och sen är jag klar.

Är det första klassen för dagen så ser jag till att ha ute henne i god tid. Vill gärna skritta henne/leda henne i ca 20 minuter innan jag börjar att jogga fram henne. Rider sedan fram ca 10-15 ekipage och går in på framhoppning när det är ca 8 kvar. Min häst behöver inte hoppas fram så mycket, blir för stressad då... utan vi hoppar mest lite lägre hinder, checkar gas och broms osv.

Räknar 1,5-2 minuter per ekipage beronde på vilken bedömning det är.

Jag tävlar mestadels lokalt, och det brukar ta ca 2min/start.

På unghästen lastar jag ut ca 20 ekipage innan, så det blir ca 30-35 min framridning/framhoppning (brukar vara rätt snabb med att göra iordning hästen).

Med den äldre vill jag gärna hinna rida lite längre så (om jag hinner vill säga, oftast har jag med mig båda hästarna på tävling och då kan det ibland bli tajt med tiden emellan), så ca 25 startar innan min. Så då hinner jag rida/hoppa fram i 40-45 min :)

Liknande trådar

Samhälle Nu är den snart här, en av årets bästa veckor. Musikhjälpen börjar på måndag! Antar att det finns några till här som ser fram emot...
2
Svar
39
· Visningar
2 025
Senast: Lilla
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I eftermiddag blir det världscuphoppning i Lyon med två svenskar till start, en tidigt i startfältet och en exakt mitt i. Här finns allt...
Svar
0
· Visningar
53
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
684
Senast: Snurrfia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När Matilda Blomdahl insåg att det enda hennes dotter ville göra var att rida tog hon saken i egna händer. Tillsammans med andra...
Svar
0
· Visningar
55
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka