Hallonsoda

Trådstartare
Hej!

Jag har haft en häst i snart ett år nu, men har väl aldrig seriöst tränat han från marken. Läst nån bok, (från ryttare till häst), och har försökt komma igång.
Dock har det nog blivit lite vääl många misslyckade försök, för hästen hjäspar mest när jag ska försöka träna med han.

Så, vad ska jag göra för att komma igång?
Vi trivs ganska så bra tillsammans, jag och min häst, även om vi kanske inte har den där "exakta" kontakten.

Han står ut med mig. Jag är nog inte ledaren så... men han gör nästan jämt som jag vill och är rättså tillfreds med det (nej, nej inte alls motsägesefullt)

Jag drömmer om.. en ytterligare dimension mellan oss. Jag vill vara ledaren, och jag vill att hästen ska tycka det är kul när han är med mig. Nu är det mer att han kastar en blick på mig när jag hämtar han i hagen och liiite motvilligt hänger på.

Har ni några tips på hur man kan börja? Skapa ett förtroende.. bra litteratur?

Jag tror jag måste.. markera mig rätt kraftigt. Har misslyckats lite för många gånger för att han ska lyssna på väldigt små signaler.

Kom gärna med tips på trådar, jag är inte så bra på att söka på dom här forumen.

Tack på förhand!

//Sofia

Sv: Starta?

Du har en bra grund att börja med: "Från ryttare till häst"
Jag tycker det är en suverän bok med tydliga instruktioner och lättlästa förklaringar.
Dessutom finns det alltid ett kapitel med idéer "Om det inte fungerar".

Det kan vara svårt/omöjligt att göra övningar direkt från en bok.
Försök lägga in övningarna i den dagliga hanteringen.
Använd gärna ditt "sunda förnuft", men ta stöd från råden i boken.

*lycka till*

"Självlärda" Bengt

Jo..

Det är svårt! Och ibland finns saken som inte fungerar inte med i alternativen.

Jag har mycket tid nu i sommar, tänkte va med han mycket i hagen och så.

Ska inte rida idag, men imorgon ska jag väl försöka testa lite övningar. då få vi se hur de går! Naturligtvis går det inte på en dag.. men nu har jag iaf en tråd där jag kan dela med mig av mina problem :P.

//Sofia

Kom bara att tänka på vad Hempfling skriver i sin bok om paradoxerna mellan häst och människa. Ett stycke i boken tar upp just "Lyd mig älska mig!"

Visst det är ett jätte bra mål men jag kan inte sluta tänka på att det är en rätt högt satt mål.

Man måste ju sträva någonstans...
Det är väl mer en dröm. Det kanske aldrig kommer bli så, men man kan ju alltid försöka träna så att det blir bättre och bättre.
Jag har 2 av hans böcker.. Det mesta i dom känns så krångligt (längesen jag läste men men). Så otrologt radikala förändrgnar man måste göra. Kan ha fel men när jag läste dom kändes det så.
Jag vill mer göra hästen lite lyckligare tillsammans med mig :P, för mycket är ju bra.. Inte förändra allt.

//Sofia

När jag jobbar mina hästar från backen så börjar Jag när dom är små. Jag varierar träningen med allt möjligt jag kan hitta på. Min häst blir alltid glad när hon ser mig för hon har inte en aning om vad som ska hända. Det är ju en travhäst och hon travtränas. Men jag har börjat rida henne nu när hon blev tre, så ibland skrittar jag bara ut barbacka, hoppar eller rider galoppintervaller och ibland blir det bara en promenad för hand eller longering. Men vi travtränar ju för det mesta. Jag tror att det är viktigt att etablera en bra kontakt och vara lyhörd mot hästens signaler för att man ska kunna bygga upp en bra relation med en häst som mår bra. Jag lägger ner otroligt mycket tid på att "bara vara" med henne. Går gärna ut och sätter mig en stund i hagen och umgås lite med flocken. Hon kommer då alltid och ställer sig vid mig. Hon luktar i håret och hon skrapar gärna lite med hoven på mina fötter oxå, :D . Mindre skönt. Ibland tar jag ut cykel´n i hagen och cyklar lite och då springer hon efter :angel: . Det enda problemet jag har haft med henne är att hon är en lite för stark individ ibland som hon gärna visar min hyresvärd som hon inte har någon som helst respekt för :devil: .
Men jag har en underbart stark, positiv och personlig häst står hemma i stallet :love: . Hon ser livet som en fest och jag är hennes festfixare :D . Så det enda rådet jag kan ge dig är att lyssna på din häst, variera dig och bygg upp ett ömsesidigt förtroende så har du en vän för livet.

Jo.. man måste ju våga lyssna till dom.

Idag var min vanligtvis lugna häst stirrig när jag skulle sadla. Gick omkring och tryckte upp sig mot en annan häst som som stog bredvid. Jag vart lite sur och ställde tillbaka han där´jag ville att han skulle stå.
När jag satt upp gick han direkt till en gräsplätt och ställde sig och kissade länge! Så det var därflr han var rastlös..

Så jo, det är viktigt att lyssna till dom :P.

Vad kul att ni gillar varandra så mycket, du och din häst! Du kan vara stolt :love:.
Jag rider ju mest, men försöker variera mig mycket när jag gör det. Intervalltränar, rider dressyr ute i skogen, hoppar osv. Han tycker det är rätt skoj att bli riden.

Hade ju som sagt tänkt att öva lite mer från marken nu, och vara massa i hagen nu när jag har lov! :D.

//Sofia

[QUOTE: Natjan Tabac]Ibland tar jag ut cykel´n i hagen och cyklar lite och då springer hon efter .[/QUOTE]
Fy fan va gó du ä!!! Önskar jag kommit på nå´t sån´t!!! :rofl:
En annan släpper lös i ridhuset och springer och hoppar själv över hindren där. Hon blev mäkta förvånad! (Inte min utan en jag skötte ett tag som inte var så mycket hanterad.) Hon studsade och dansade och jag studsade och dansade. Kul hade vi!!! :) Resultatet blev faktiskt att hon inte gick på mig hela tiden då jag ledde henne...

Senast ändrad av en moderator:

du säger att du vill ha den där kontakten mellan dig och din häst.
som ovanstående så har jag tillbringat mycket,mycket tid med min häst för att uppnå just det.
när jag kommer cyklandes och ropar på honom i hagen ( långt ifrån varann), blir han jätte glad och gnäggar och springer till grinden och väntar på mig :D .
står lös i gången när jag pysslar med honom efter ridning osv.
går dit jag går och kommer gärna fram och lägger huvet i armarna på mig.
Tror att det handlar mycket om att bara vara, och att våga "släppa till ibland" :p genom att pröva nytt och våga testa.

med just övningar från marken kan det vara väldigt viktigt att man själv är helt på det klara med vad det egentligen är man vill ha ut av hästen.
var konsekvent,visa att du är säker i alla sitvationer ( även i ridning), och försök inte få ledarskapet genom mutning! :D
lycka till

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 969
Senast: super
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 853
Senast: Lavinia
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5