Starta zooaffär... Kurser?

gul_zebra

Trådstartare
Har tidigare hört att man måste ha gått alla ZOORFs kurser för att få starta zooaffär, utom ekonomi och marknadsföring som var valfri. Nu har jag däremot hört att man inte alls behöver gå kurser. Hur är det egentligen med kurserna, måste man gå kurser och vilka är det isf man måste gå för att få behörighet?

Sv: Starta zooaffär... Kurser?

det måste väll bero på vad för djuraffär man har?
Om man tex inte har djur i den, eller har.. Och vad för djur..
Ingen aning om hur det är, det är bara små funderingar på vad som låter vettigt och logiskt.

Jag pratade med han som har hand om det där i söndags. Om en zooaffär vill sälja djur så måste de gå kurser innan de får börja sälja djuren. Men en lucka i den där lagen är att det är bara en i affären som behöver ha gått kurserna och som jag förstod det så behöver typ inte den personene ens jobba, kan t. ex. bara vara ägare av butiken.. :crazy:

Kravet för utbildning gäller från och med 1:a januari 2002...så alltså..det har varit lag på detta i 2 år redan ;-)..Det är INTE bara Zoorf som har rätt att utföra utbildningarna, MEN Zoorf är de enda som är godkända i alla utbildningar.

Du kan läsa ALLA regler i jordbruksverkets författningar...gå in på länken samt läs kapitel 2 som heter: Bestämelser om utbildning och kunskap för den som driver handel med djur avsedda för sällskap och hobby.

http://www.jordbruksverket.se/download/SJV/Forfattningar/2003/2003-024.pdf

Och här kan du läsa om de olika kurserna

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/jahia/Jahia/lang/sv/pid/104

Senast ändrad:

Ah, då fattar jag bättre. Tackar folk :bow:

Gissar jag rätt nu, eller ska man ha gått grundkurs och de kurser för de djur man ska sälja? var det inte nån speciell kurs man skulle gå för att få behörighet att starta en också?
Får bli kurser sen iaf :bow: And I'm going to work in it :) Och anställda måste inte ha gått kurser men de måste vara grymt kunniga :bow:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
602
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 382
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 537
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar