Starta LB.2 som miljöträning?

lis

Trådstartare
Hade ni startat LB:2 första gången ni ska ut på tävling med er unghäst? Min 5åring gör allt rätt och riktigt hemma men det är dags för tävlingsdebut nu och då vet man ju aldrig vad som kan hända:angel: Han kan vara väldigt valpig och spänd ibland. Och det är så att tävlingarna i närheten går i LB:2 som lägst och jag vill gärna prova på att starta ett par gånger nu innan hösten bara för att se hur han beter sig och för att han ska få lite tävlingsrutin.Vi har ridit några programridningar men inte med riktiga dressyrstaket tyvärr,så det kan bli kul att se hur han beter sig. Kommer jag skämma ut mej så att jag måste flytta om vi bara kommer runt på 40-50%? Min plan är att starta på "riktigt" nästa år.

Sv: Starta LB.2 som miljöträning?

Om allt som ingår i ett LB-program fungerar hemma är det bara att prova, nån gång ska ju vara den första :)

Hade ni startat LB:2 första gången ni ska ut på tävling med er unghäst? Min 5åring gör allt rätt och riktigt hemma men det är dags för tävlingsdebut nu och då vet man ju aldrig vad som kan hända:angel: Han kan vara väldigt valpig och spänd ibland. Och det är så att tävlingarna i närheten går i LB:2 som lägst och jag vill gärna prova på att starta ett par gånger nu innan hösten bara för att se hur han beter sig och för att han ska få lite tävlingsrutin.Vi har ridit några programridningar men inte med riktiga dressyrstaket tyvärr,så det kan bli kul att se hur han beter sig. Kommer jag skämma ut mej så att jag måste flytta om vi bara kommer runt på 40-50%? Min plan är att starta på "riktigt" nästa år.

Det där låter som min plan!! Har också en lite sen femåring som inte debuterat dressyr ännu. :)

Som ngn skrev, funkar det hemma så är det väl bara att testa. LB är dessutom rätt bra att debutera i för unghästar (tycker jag) för det är bättre flyt i de programmen än i LC och dessutom händer det mer vilket brukar vara bra för virriga småglyttar...

JA.Mkt hellre programmen på lång bana med unghästar. Alla unghästkval, championat o kvalitetsbedömning går på 60-bana.

Som ngn skrev, funkar det hemma så är det väl bara att testa. LB är dessutom rätt bra att debutera i för unghästar (tycker jag) för det är bättre flyt i de programmen än i LC och dessutom händer det mer vilket brukar vara bra för virriga småglyttar...

Då tänker jag inte så tokigt alltså... :angel: (Tävlar inte själv.)

LC-programmen verkar vara rena skräcken för mig och min häst. Ju längre och fler de händelselösa "lätta" transportsträckorna blir, desto större är risken att Elvira glömmer att jag öht finns där. :o

Det vi isf skulle få nedslag på är väl kanske att formen inte är tillräckligt stabil för LB, men det skulle nog kännas som att det var värt ändå.

OM vi nu skulle prova någon gång i framtiden. ;)

Formen i LB är inte så mkt högre än i LC, rider du en godkänd LC form så räcker det i regel för LB oxå

Jag hade absolut startat LB:2 som första tävling och ska göra det när min 4-åring är redo. Jag har en unghäst med stort kliv och en 20*40 bana passar inte den hästen. Skillnaden mellan LC programmen är ju inte alls stor och som Frajda sa så är det inte sån extrem skillnad på formen heller.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 980
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 779
Senast: yamyam
·
Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 451
Senast: Emanon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka