Starta igång.

Diabetikern

Trådstartare
Har ni några råd på hur jag bäst ska starta igång min häst?

Bakgrundsfakta:
Vilat nu i lite över 6 månader pga muskelinflammation i ryggen. Detta orsakades av sadeln.

Har tappat alla muskler. Fick rådet av vet att ta ut akupunktör/laser för att öka upp cirkulationen. Samt longera lång och lågt.

Startade igång henne i förrgår. Longerade med en lång gummisnodd för att få henne gå lågt. Longerade henne i ca 30 min (skritt enbart)

Har nu tänkt longera och ut och gå med henne varje dag i ca 4 veckors tid.
Lägga på sadel ngn gång ibland för att få henne att slappna av med den.
Därefter skritt i ca 3v med mig uppsutten. sedan 1 vecka som jag blandar in lite trav och veckan därpå in lite galopp och så får det rulla på sakta men säkert.

Tycker ni detta låter ok? Hur skulle ni gjort?

Har ju byggt upp henne från schratch förut så jag betvivlar inte att jag ska få igång henne ordentligt musklad igen. Men jag har aldrig startad igång en häst efter så lång vila.

Cavaletti och klättra när hon kommit igång lite för att få de rätta ryggmusklerna tills du ska rida henne
annars tycker jag att du har en bra plan och att ta det långsamt är bäst för då håller dom och läkningen får en extra tid.

Lycka till

mysko som ska sätta igång sin efter 3 månader med bara promenader för hand och lite barbacka ridning :D

Förutom att det låter lite snabbt att bara trava en vecka innan du lägger in galopp så tycker jag att det låter bra. Själv hade jag nog väntat ytterligare några veckor innan jag började galoppera, speciellt om hästen har tappat mkt muskler. Kanske kan det t om vara bättre att bara skritta och lägga in mer och mer klättring t ex under en längre period för att stärka musklerna på hästen innan det är dags att börja med de snabbare gångarterna.

Tänk på att det är viktigt att hästen går i form när du rider den om den har haft problem med ryggen. Har den inga muskler så kommer den inte att orka gå i form några längre stunder i början (kanske max någon/några minuter) så börja försiktigt och börja inte med för långa uppsuttna pass för snabbt.

Tömkörning ut i skogen och över cavalettibommar är något jag själv har väldigt bra erfarenheter av när det gäller att stärka en häst som har tappat mkt muskler, det kan jag definitivt rekommendera!

Till sist, tänk framför allt på att skynda långsamt. När man sätter igång en häst efter en skada så är det ofta bra att ta som riktlinje att igångsättningen skall ta lika lång tid som hästen har vilat. Skyndar man på det så är det istället risk att hästen blir dålig igen och då får man börja om från början igen...

skritta i lite över 6 månader tänker jag väl inte göra direkt :smirk:

när jag köpte henne så såg hon ut som hon gör nu = inga muskler. Men precis innan skadan var hon i toppkondition.
Hade musklat ur sig sadeln efter bara 3 månader.

Hon kommer inte enbart skrittas i 4 veckor och sedan ytterligare 3 veckor med mig på utan kommer även lägga in lite korta travsträckor.

Detta är en häst som arbetar med ryggen helt naturligt. Hennes bakbens aktivitet och rygg är ngt utöver det vanliga.
därför har jag nu börjat med lös gummisnodd vid longering och promenader ute i skogen. Hon söker sig naturligt nedåt. :)

Hennes absolut bästa och lättaste för henne själv är hennes galopp.

Men tack för råden :D

Varför blev h*n sjuk av sadeln?
Är det samma sadel som du tänkt lägga på för att få hästen att slappna av med?
Jag kan ha missat nåt i ditt inlägg blir bara så undrande.. :confused:

Tanken är inte att man skall skritta lika länge som hästen har vilat utan att hela igångsättningen skall ta lika lång tid som vilan har varat. Alltså om hästen var i toppkondition innan vilan (typ gick 120 hoppningar eller nåt sånt) så skall hästen vara tillbaka på den nivån och alltså kunna gå en 120 hoppning, efter en igångsättning på lika lång tid som vilan har varat. Hänger du med på vad jag menar?

Att din häst har en bakbensaktivitet och rygg som är utöver det vanliga är ju bara att gratulera till, önskar att jag vore lika lyckligt lottad själv. :D Tyvärr är det nog motsatt i mitt fall...

Om det är så att det är galoppen som är mest naturlig för henne så borde hon ju kunna bära sig hyfsat i lugn galopp även om konditionen osv inte är helt på topp och i så fall skull det ju inte vara nåt problem att börja med galopp så snart som du beskriver. Sånt är ju väldigt olika från fall till fall. Anledningen till mitt svar är nog mest att jag har sett alldeles för många som "sätter igång" sina hästar genom att först skritta en period (kanske upp till en månad) och sen verkar de tröttna och så går resten av igångsättningen (från skritt till full träning) på bara ett par veckor. Inte helt optimalt... :crazy: Antagligen har du mer vett än så för det verkar som om du känner din häst rätt så väl. :)

Lycka till med igångsättningen!

Promenader och tömmkörning i en månad, sedan skritt uppsutten en månad. Man ska INTE underskatta skrittarbetet, det är konditionshöjande. Sedan 2 månader med skritt och trav, trav korta bitar för att sakta men säkert öka travperioderna. Månad 5 kan du börja med galoppen och efter 6 mån bör hästen vara tillbaka där den befann sig i kondition innan konvalecentperioden.

Det är som en annan skrev. Lika lång tid som vilan varit, lika lång tid tar det innan man är tillbaka där hästen befann sig innan skadan. Efter så lång period av vila, så tar det faktiskt tid att jobba upp hästen igen. Har den dessutom haft muskelinflammation så är promenader och tömmkörning av yttersta vikt.

Lycka till med din häst :)

/Lizzie

Ha ha nej det är inte samma sadel jag ska lägga på ;) :D

Tror inte sadeln varit riktigt rätt från början. Köpte en ny sadel när jag köpte hästen. Provade ut en som verkade riktigt bra. (hade folk ute som gjorde detta)

En med ställbar bom så att hon kunde muskla upp sig lite.
Grejen var att hon musklade sig så snabbt.

Hon hann få ont utav den innan jag hann vidga den ordentligt. Vila sedan igångsättning, verkade funka kanon Hon kunde inte gå bättre.
Sedan en liten tid efter pang. Hästen kunde knappt gå pga av detta.
Irritation och felaktigt tryck orsakade en inflammation. Har gjort 2 igångsättningsförsök och tyvärr så var hon inte riktigt utläkt än så det blossade ju upp. Hade vet ute som kontrollerade innan igångsättning. Nu har hon gått på bete hela sommaren och den sista värmeböljan har gjort unerverk på hennes rygg :)

Visat sig att trots att vi vidgat sadeln rejäjt (3 bomvidder) så hade hon helt enkelt musklat sig ur sadelns passform och storlek.

Har nu haft ute en grymt duktig sadelutprovare/makare som hållt på med detta större delen av sitt liv och har nu hittat en sadel som passar. Får ha padd under nu i början innan musklerna har byggts upp igen men det är en perfekt sadel för hennes rygg.

Tack vare den dåliga sadeln så fick hon en rejäl låsning i höger bog. Hon gick och drog upp den för att underlätta sadeln.

Känns hemskt att det gick så långt. Men jag rådfrågade folk till kors och tvärs inklusive min tränare och ingen kunde se att sadeln var så fel. Inte förrens det var riktigt illa :(

Har nu haft ute kiropraktor, varit inne på ATG-Kliniken, röntgart hela hästen (för säkerhets skull) och nu har jag även haft ute en Akupunktör som även har laser och fått en massa råd om hur jag ska få igång cirkulationen mm mm vid ryggen. :)
Kiropraktorn ska komma ut en gång till innan jag sitter upp bara för att försäkra sig om att låsningen är borta.

Var ute och gick med henne i skogen idag. Med gummusnodd. Fick skutta över 2 oförväntade diken som jag inte trodde skulle vara där men allt gick kanon.

Min häst har mycket humör så hon är inte den lättaste i världen att hålla på med. Väldigt tuff dam som har väldigt lätt för sig. :)

Nu ser jag verkligen en ljusning för oss att hon verkligen kommer att bli bra. :)

Ska lägga på sadeln om några veckor när jag är ute och går bara för att hon ska kunna slappna av ordentligt . Hon spänner sig när man bara kägger på ett shabrak men det har redan börjat släppa efter 3 dagar så det finns ju ingen anledning till varför hon inte ska kunna slappna av och glömma att sadeln har gjort ont.

Usch vad okunnig man är ibland :crazy:

Ok då fattade jag. Trodde du menade att jag skulle skritta henne lika länge som hon vilat :D

När jag köpte henne hade hon kondition men inga muskler och nu har hon ju inget :(

Som sagt hon har välödigt lätt för sig och en sjujäkla galopp. Så lugn galopp i korta sträckor tror jag kommer bli det bästa för uppbyggnad igen. Men det får man ju känna av.

Tänker inte riskera något hur fräsch hon än känns.

Tack för alla råd och lyckönskning :D

Här ser du en som inte underskattar skrittarbetet ;) :D

Hade långa skritt turer ute även när hon var i full kondition. :D

tack för hjälpen :)

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 520
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 887
Hästvård Hej, min blev halt för ca 4-5veckor sedan. Det var för att hon var felskodd och för lång i tån så det blev stor belastning på kotan. Hon...
Svar
13
· Visningar
1 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka