starta försäljningsstall?

A

annizz

Någon här som har startat ett försäljningsstall och kan ge mig råd?
Vad ska man tänka på?

Sv: starta försäljningsstall?

Det viktigaste är att du kan rida och att du är tuff. Försäljningsstall är ingenting för mesar, eftersom det innebär att du behöver kunna rida och visa alla hästar ordentligt för kund. Det innebär också att du behöver kunna hoppa alla typer av hästar etc.

Så god hästvana och bra ridning.

Sen måste man kunna se potentialen i hästar. Att köpa en häst som just då ser så bra ut den kan och som rids så bra den kan tjänar man inga pengar på. Den hästen har redan nått sin högsta potential och då också sitt högsta pris.

Sen får man lära sig av sina misstag. Det är en lång väg att gå att bli en bra hästhandlare.

Att ha ordentlig ekonomisk planering så det går att dra i nödbromsen innan konkursen är ett faktum. Mycket pengar läcker ut i hästbranschen, det vill till att man har järnkoll på likviditet och budget.

Meriterad ridkunskap. Detta krävs för att kunna visa hästarna, jag är inte intresserad av att åka och titta på en häst som inte kan visas p g a ryttaren rider så illa att det skämmer hästen.

Ordentliga försäkringar. Bra kontaktnät vad gäller veterinärer, ET, hovslagare etc. Bra förutsättningar för att visa hästar och ägare vad de köper. D v s en vettig anläggning med ändamålsenliga faciliteter.

god hästvana och ridning har jag, har även jobbat flera stall och då visat olika hästar för köpare..
Håller på att räkna ut en budget nu och vilka försäkringar man ska ha.
Men tycker ni att man kan börja på hobby basis för att se om det funkar?
Risken är kanske att folk inte tycker man är seriös om man inte har F-skatt sedel?

Ska du ha det som heltidssyssla går det ju inte att köra som hobbyverksamhet - för det är det ju inte.

Sedan hade jag personligen inte köpt av någon med verksamhet men som inte har en firma bakom. Och hur gör man med försäkringar om man inte har firma?

ne jag menade bara i början för att se om det funkar, absolut inte sedan..
Vilka försäkringar tycker du man ska ha?

Ansvarsförsäkring är för mig A & O. Ingen ansvarsförsäkring är i min värld oseriöst företagande.

Skulle jag lämna min häst till ett försäljningsstall så vill jag se refferenser från kända ryttare och tävlingsresultat i både dressyr och hoppning.
Är det inriktat på hoppning så tycker jag ryttaren ska rida i de högsta klasserna, annars har man ingen chans i världen att få en insikt i vad som krävs av de hästarna och hur man lägger upp jobbet.

Sen lär man ha sponsorer och kunna dra in pengar på tävlingar. Att ta fram en unghäst 4-5 år kostar ca 100.000kr om året.

Man måste kunna se hästar som varor, visserligen värdefulla, men ändå. Säljer man enstaka hästar kan man välja bort kunder som inte känns bra, men som handlare gäller att den som vill köpa och har pengar får det.

Man måste kunna se hästar som varor, visserligen värdefulla, men ändå. Säljer man enstaka hästar kan man välja bort kunder som inte känns bra, men som handlare gäller att den som vill köpa och har pengar får det.
Jag har försörjt mig som hästhandlare i många år och jag har nekat massor med köpare för att de inte passar.

Man är ju inte helt respektlös bara för att man handlar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 703
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Vi sitter och tittar på mark där vi gärna skulle starta upp en hästverksamhet. Det kluriga är att veta vad man kan räkna med för... 2
Svar
21
· Visningar
2 036
Senast: Magnum
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
953
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag undrar hur man gör för att starta enenkel stiftelse/fond. Tänk typen som kan ge små (storleksordning kanske 1000-5000 kr) stipendier...
Svar
1
· Visningar
310
Senast: glittra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny på Buke
  • WE-tråden