Starta företag/ hobby verksamhet

F

fiffigt

Vi har tänkt att starta verksamhet med våra hästar, trav och avel + hunduppfödning. Vi har försökt läsa oss till regler, avdrag och annat men det är ju så svårt. Om man har näringsverksamhet får man ju dra av allt + momsen, men förstår vi det rätt får man inte dra av moms i hobby verksamhet och bara göra avdrag om hobbyn ger vinst.

Vad är smartast? Är det dumt att ha hunduppfödningen med i HB?

Om vi har handelsbolag och hästarna tränas/ tävlas för trav, vad gäller vid vinst och förlust i bolaget?

Behöver massvis med tips och info! Vi ska eventuellt sälja häst och hundsaker i verksamheten, men vet ej om vi får tillstånd till det på landet....

Tacksam för svar! :)

Sv: Starta företag/ hobby verksamhet

Lägg ner innan du har börjat. Det finns tusentals regler för att driva något i det här landet, så du kommer garanterat att tröttna.

Lev livet o ha kul istället.

Det finns för mycket avundsjuka o anonyma anmälare i detta land.

Lägg ner innan du har börjat. Det finns tusentals regler för att driva något i det här landet, så du kommer garanterat att tröttna.

Lev livet o ha kul istället.

Det finns för mycket avundsjuka o anonyma anmälare i detta land.

Vi hade tänkt att satsa både seriöst och lagligt. Det är ju så:devil: dyrt att ha hästar utan att kunna dra av ett öre för alla kostnader vi har.

Jo, kan hända att vi tröttnar men det får vi ta då och ja det är ju inte lätt att starta något i detta land.

Vi tänkte leva livet ändå, som vi gör nu fast vi har djur "upp över öronen"

Vad menar du med anonyma anmälare? De får väl anmäla som de vill, har man rent mjöl i påsen, spelar det ju ingen roll!!! avundet syns överallt, precis som du säger.

Är du bitter på ngt?Ts vill nog ha mer ingående fakta än så:smirk:

Vi hade tänkt att satsa både seriöst och lagligt. Det är ju så:devil: dyrt att ha hästar utan att kunna dra av ett öre för alla kostnader vi har.
Nu tänker du lite fel här. Om du går med vinst så betalar du in moms och skatter till skatteverket! Du får inte bara avdrag. Så hur hästarna blir billigare i företaget förstår jag inte.

Och om du räknar med att få tillbaka mer moms än du betalar in så går du med förlust och då är det egentligen ingen näringsverksamhet.

Behöver massvis med tips och info! Vi ska eventuellt sälja häst och hundsaker i verksamheten, men vet ej om vi får tillstånd till det på landet....

Tacksam för svar! :)

Det behövs såvitt jag vet inga speciella tillstånd för att sälja häst och hundprylar i Sverige.

Nu tänker du lite fel här. Om du går med vinst så betalar du in moms och skatter till skatteverket! Du får inte bara avdrag. Så hur hästarna blir billigare i företaget förstår jag inte.

Och om du räknar med att få tillbaka mer moms än du betalar in så går du med förlust och då är det egentligen ingen näringsverksamhet.

Är det lönlöst att ha företag menar du då?

Är det alltså bättre att ha travhästar som privat person?

De flesta har ju HB när de håller på med travet...

Nej, vi räknar givetvis att gå med vinst, annars är det ju ingen ide att starta verksamhet, jag vet ju att man betalar sisådär 60% i skatt när man har eget! (med egenavgifter)

Vi hade hoppats på positiva svar och råd, inte alla negativa bitar. De har vi redan gått igenom, annars hade vi inte bestämt oss för att satsa....

Är det lönlöst att ha företag menar du då?

Är det alltså bättre att ha travhästar som privat person?

De flesta har ju HB när de håller på med travet...

Nej, vi räknar givetvis att gå med vinst, annars är det ju ingen ide att starta verksamhet, jag vet ju att man betalar sisådär 60% i skatt när man har eget! (med egenavgifter)

Ofta har du ju inget val utan skatteverket säger att du måste starta företag om du bedriver verksamhet med viss omfattning som genererar vinst.

Men varför har de flesta HB och inte bara enskild firma egentligen? Om man är många om det så förstår jag att det måste vara HB men inte annars.

Ofta har du ju inget val utan skatteverket säger att du måste starta företag om du bedriver verksamhet med viss omfattning som genererar vinst.

Men varför har de flesta HB och inte bara enskild firma egentligen? Om man är många om det så förstår jag att det måste vara HB men inte annars.

Hobby: Självständig och varaktig verksamhet
Företag: Självständig, varaktig verksamhet med vinstintresse

Skattemyndigheterna i landet resonerar litet olika, borde inte vara så men tolkningar skiljer litet mellan skattekontoren. I huvudsak kan man säga att går du med vinst eller har en realistiskt affärsplan som visar att du kommer att gå med vinst inom rimlig tid och du räknar med mer än 30 000 kronor i vinst per år så kan du driva det som företag annars ser man att det bör hanteras som hobby.

Att HB är så populärt bland travfolk beror nog på historiska skäl. HB har samma bokföringskrav som AB men det finns inget krav på revisor. Många HB skulle må bra av stödet en revisor kan ge men det är en annan fråga.

Egentligen borde ett AB vara att föredra, speciellt om ägarna har olika engagemang i företaget. Då står ägarna för riskpengarna (aktiekapitalet) och de som jobbar i företaget är "bara" anställda.

Är det så att man är gift eller sambo och vill driva verksamhet ihop så är två enskilda företag som driver ett enkelt bolag ett trevligt alternativ. Man sköter bokföring och momsredovisning tillsammans men redovisar vinst/förlust var för sig i deklarationen på samma sätt som i ett HB.

Liknande trådar

D
Hästmänniskan Hej hej! I natt fick jag mitt första föl.. men det är inte de den här tråden handlar om utan att just nu står mitt sto på min mammas...
Svar
10
· Visningar
1 256
Senast: Masse
·
J
Hästmänniskan Hej, Har ju regat företag och anmält mig för moms. Jag blev helt tagen på sängen imorse då de ringde från skattemyndigheten :o Jag...
Svar
14
· Visningar
2 727
Senast: mnementh
·
S
Hästmänniskan Hoppas att någon kan hjälpa mig hitta information om detta. Jag har köpt en jordbruksfastighet med tax.kod 120, finns boningshus o ett...
Svar
8
· Visningar
4 829
Senast: jolly_jumper
·
Hästmänniskan Jag har fått ytterligare ett avslag på en omprövning på avdragen på deklarationen för 2004.... dom räknar delar av min verksamhet som...
Svar
14
· Visningar
1 638
Senast: Rolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama