Starta en ideell förening

Lillis99

Trådstartare
Hej!:)

Jag skulle vilja starta en ideell förening eftersom det inte finns någonting där jag bor som har med hästar att göra (Jo i stan, men inte i byn lite utanför). Jag har två egna hästar, en c-ponny (som vi gissar är welsh/russ) och en d-ponny (kallblodstravare). Jag har läst på lite om det men fattar inte riktigt allt vad som menas med stadgar och det. Och får man starta förening fast man bara är 14 år? Hur många måste man få med sig i början och hur många måste vilja vara med i föreningen för att det ska bli nåt? Vad gör man när man har startat en ideell förening? Måste det finnas paddock och sådant? Jag bor på en liten gård vi hyr och ett stall på gården som vi hyr. Det är mina två hästar och två andra hästar som hyr in, men som går på lösdrift. (Kanske inte så intressant men.. :grin:) Det finns lite hästfolk här och där som kanske skulle vilja vara med.., men jag är rätt blyg och hoppas inte det spelar någon roll och att jag måste ta en massa ansvar bara för jag startade det..:rofl:
Det finns ett stall lite längre bort, typ 0,3 km elr nått ?:confused: Där jag hyr paddock ibland när jag rider. De blir säkert glada om de kan få lite betalt av fler hästmänniskor:D Sedan hur mycket ska det kosta att bli medlem och ska man typ ha någon hemsida också då? Tacksam för alla svar jag kan få!!!:bow: Förlåt för det blev lite långt..

MVH:)
 
Sv: Starta en ideell förening

Vad är syftet med föreningen?

Stadgar är reglerna kan man säga.
 
Sv: Starta en ideell förening

Jag vet inte.. Får man göra vad man vill i föreningen? Till exempel de som har egen häst kan bli medlem och transportera hästarna ut till gården och göra långritter elr träningar i paddocken och sedan kanske övernattningar, lite småtävlingar och sådant? Kan du svara på lite av de andra frågorna också? :)
 
Sv: Starta en ideell förening

men vad ska du med föreningen TILL ?
Alltså vad hindrar att göra de sakerna nu ?
När det kommer till tävlingar så beror det ju på om det ska vara inofficiella tävlingar, typ du och dina kompisar som gör en tävling. Men ska ni ha "riktiga" tävlingar så krävs ganska mycket mer. Då måste föreningen vara ansluten till risportsförbundet och då ställs det lite högre krav.
 
Sv: Starta en ideell förening

Hej, du får starta en idéell förening om du så önskar, det är fritt fram, men du verkar tänka lite bakvänt. Vad är det egentligen du vill ha utav föreningen? Normalt sett börjar man i andra ändan. Man är ett gäng som har ett gemansamt intresse och vill starta en förening utifrån det. Sedan är det en del som ska till, stadgar och lite möten. Läs exempelvis här:http://sv.wikipedia.org/wiki/Ideell_förening
 
Sv: Starta en ideell förening

Om det ska vara en liten intesseförening med ridsportkaraktär så hör med disriktsridsportförbundet.

Nu är väl de inte jättepigga på att det bli ännu fler småklubbar, men de svarar oftast gärna på frågor i alla fall.

Kanske kan ni i stället bli en liten lokal intressesektion inom nån annan etablerad förening.

Ptr
 
Sv: Starta en ideell förening

Ett litet tips! (i och för sig ingen förening) starta en kamratcirkel ABF`s regi:idea:
Du kan tex ha en bra hästbok och så läser/diskuterar ni runt den.
(är bara ett exempel) En kamratcirkel kan se ut på många olika sätt och ha helt olika mål med cirkelen.

Cirkeln ska vara minst 3 deltagare men gärna några fler.
Ingen deltagaravgift och inget ledararvode.
Det som ABF kräver det är att någon tar ansvar för att fylla i deltaga lista.
Ni behöver så klart en lokal att vara i, men det går bra hemma hos varandra.
Sedan kan ni deltagare fundera på ev gemensamma långritter/träningar/små inofficiella tävlingar osv (behöver man inte vara en förrening för att anordna)
Och ev. om ni har behov av att bilda en förening.
Ring din närmaste ABF kontor och prata med dom så hjälper dom dig med att starta!
Se bara till att du innan du ringer har minst två till som vill vara med (ni måste vara minst 3)
 
Sv: Starta en ideell förening

Men kan syftet vara att man träffas för att göra olika aktiviteter och sådant såsom t.ex klubbtävlingar, videokvällar, gemensamma ritter m.m .. ?
 
Sv: Starta en ideell förening

Då är det nog ridklubb, eller det som tidigare hette stallklubb du är ute efter.

Då blir det ridsportförbundet, de har konsulent som svarar på frågor och hjälper till.

Det är till distriktskansliet du ringer.

Ptr
 
Sv: Starta en ideell förening

Någon större kostnad är det inte men visst är det jobb att driva en ideell förening.
 
Sv: Starta en ideell förening

Att starta en ideell förening är inte så enkelt som folk tror. Jag har själv startat ideell förening, och även suttit i styrelsen ett antal år, så jag vet. Det är mycket jobb, mycket pappersarbete (speciellt i början) och många saker och frågor att hålla reda på.
Bara en sådan sak: du pratar om tävlingar. Ska det vara tävlingar där ni bjuder in ekipage eller bara en tävling för dig och kompisarna? Om ni bjuder in ekipage, ska de betala en anmälnings/startavgift, vad ska ni ha för priser, vem är funktionärer på tävlingarna, var ska ni hålla dem osv.
Den förening jag startade (jag är inte i styrelsen längre) så har varje år en ganska så stor tävling (runt 100-talet ekipage är med varje år) och då en tävling är avslutad, så börjar arbetet för nästa års tävling i princip bara någon månad senare. Däremellan så är det många kurser: dagkurser, helgkurser, veckokurser osv. Det tar massor av tid och hårt arbete!
Allt ska också bokföras och redovisas varje år (in i minsta detalj, inte en krona som går ut eller in får missas!) Ska ni ha priser på tävlingarna, så måste ni endera köpa dem själva, eller jaga sponsorer som "skänker" priser mot att deras namn finns med på tävlingarna på ett eller annat sätt, och det är inte så enkelt det heller, ska jag säga ;)
Ni måste ha en styrelse som ska bestå av: en ordförande, en vice ordförande, en sekreterare, en kassör och även några suppleanter är bra att ha. Vidare är det också att tänka på saker som medlemskap, stadgar, medlemsavgifter, vad ska ni anordna, hur, var, med vilka dragare osv. Ni ska ha årsmöten, och på dessa årsmöten så ska det klart framgå vad ni har för verksamhetsplan inför kommande år, vad ni har genomfört det året som har varit, ni ska presentera bokföringen, ni ska bestämma styrelse (styrelse ska bestämmas varje år eller med några års mellanrum) m.m.m.m.

Så, om jag får rekommendera något, så skulle jag säga att försök skramla ihop ett kompisgäng istället, med samma intresse som dig, och håll det på en kompisnivå istället bara.
 
Sv: Starta en ideell förening

Att starta en ideell förening är inte så enkelt som folk tror. Jag har själv startat ideell förening, och även suttit i styrelsen ett antal år, så jag vet. Det är mycket jobb, mycket pappersarbete (speciellt i början) och många saker och frågor att hålla reda på.
Bara en sådan sak: du pratar om tävlingar. Ska det vara tävlingar där ni bjuder in ekipage eller bara en tävling för dig och kompisarna? Om ni bjuder in ekipage, ska de betala en anmälnings/startavgift, vad ska ni ha för priser, vem är funktionärer på tävlingarna, var ska ni hålla dem osv.
Den förening jag startade (jag är inte i styrelsen längre) så har varje år en ganska så stor tävling (runt 100-talet ekipage är med varje år) och då en tävling är avslutad, så börjar arbetet för nästa års tävling i princip bara någon månad senare. Däremellan så är det många kurser: dagkurser, helgkurser, veckokurser osv. Det tar massor av tid och hårt arbete!
Allt ska också bokföras och redovisas varje år (in i minsta detalj, inte en krona som går ut eller in får missas!) Ska ni ha priser på tävlingarna, så måste ni endera köpa dem själva, eller jaga sponsorer som "skänker" priser mot att deras namn finns med på tävlingarna på ett eller annat sätt, och det är inte så enkelt det heller, ska jag säga ;)
Ni måste ha en styrelse som ska bestå av: en ordförande, en vice ordförande, en sekreterare, en kassör och även några suppleanter är bra att ha. Vidare är det också att tänka på saker som medlemskap, stadgar, medlemsavgifter, vad ska ni anordna, hur, var, med vilka dragare osv. Ni ska ha årsmöten, och på dessa årsmöten så ska det klart framgå vad ni har för verksamhetsplan inför kommande år, vad ni har genomfört det året som har varit, ni ska presentera bokföringen, ni ska bestämma styrelse (styrelse ska bestämmas varje år eller med några års mellanrum) m.m.m.m.

Så, om jag får rekommendera något, så skulle jag säga att försök skramla ihop ett kompisgäng istället, med samma intresse som dig, och håll det på en kompisnivå istället bara.

Jag menar bara småtävlingar med medlemmarna, för skojs skull bara.
 
Sv: Starta en ideell förening

Men fortfarande, varför behövs en förening ?
Det är väl bara att göra alla de grejer du vill utan att det måste finnas en förening
 
Sv: Starta en ideell förening

Hör med ridsportförbundet du!

Visst det kan kosta en del, men det är lite tillbaks med.

Och att fråga kostar ska inte kosta nåt!

Sen om ni ska ha mera rådgivning blir det nåt annat, men allt sånt informerar de om. Likaså så finns där en del utbildningar och träffar som är både bra, soliga och intressanta att åka på. Utnyttjar man alla möjligheter som ingår i priset så blir det inte dyrt.

Ptr

Ptr
 
Sv: Starta en ideell förening

Har du hört med de andra hästmänniskorna i trakten om de är intresserade av en förening? Innan du drar igång något måste du veta om det finns något intresse.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 099
Senast: mamman
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: Smurfoff
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 042
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 858
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp