Starta eller ej?

cactuspower

Trådstartare
Den 17:e April har min klubb en lokal dressyr med div. III Omg. 1.
Programmen är m.a.o LC:2 och LB:1, funderar nu på om jag ska våga anmäla mig och starta LC:n i alla fall...

På min egna häst är det dock rätt uteslutet eftersom hon håller på och skrittas i gång efter vårvilan, dessutom är hon bara fyra år och jag tycker helt enkelt hon känns för grön som det är just nu.
Ska försöka komma ut med henne i slutet av året, eller så blir det till nästa vår.

Hade tänkt fråga om jag fick rida min fd. sköthäst, startade honom på en inbjudningstävlingar (där 4 klubbar bjuder in varandra), vi hade
runt 65% i LC:2, men han är en sånn gentleman med. Ställer alltid upp och är utb. och startad upp till MSV dressyr (dock inga placeringar i MSV) men i höstas fick han placeringar i alla starter upp t.o.m LA:5 med sin ägare. Nu blev han dock halt, så det gick inte det heller.

Funderar nu på att låna en lektionshäst och vara med, om jag vågar :o. Hästen ifråga red jag lite i början när han kom, men han är bara ca 153 i mkh men viktbärande (jag är ca 175 lång, 80-85 kg tung). Det kanske ser opropitionerligt ut..?
Sedan så är han rätt svårt att rida ihop och har inte några vidare bra förutsättningar för dressyren, för han är Väldigt lång i kroppen.
Men emellertid kan han dock gå riktigt bra för mig, ibland mindre bra.. för då acepterar han knappt bettet och bara går i väg..
Men han rör sig väl ok (alltså normalbra) i skritt o trav, har en stooor galopp för att vara så liten själv i formatet...

Ska jag starta tycker ni..? Tänk om det går åt pipsvägen... :o :crazy:

Kan tillägga att denna kusen ofta är lite skraj, har skenat ett antal gånger med flera ryttare, bl.a. med mig i somras, sen har skenat pga. cd-spelaren repat sig osv. :smirk:

Har bara ridit honom en gång nu (på flera månader) och detta var förra helgen, hinner rida honom precis 3 ggr före tävlingen i sånna fall.. ska man våga chansa o vara med? Eller är det bara att skämma ut sig om man är med..? :crazy:

Sv: Starta eller ej?

Var med om du känner för det! Jag ska vara med i LC'n med min lilla kuse, han är bara 1.50 så du kommer inte ha minsta hästen i alla fall ;)

M.

Äsch. Strunta i om det går dåligt och ta det som en lärdom istället.
Jag kom sist i LB med 39 (!!!) % sist ja startade.. :p

Men det gör väl aldrig nått att försöka! :)

Visst ska du starta!!

Själv är jag lite "wild and crazy" och ska tävla på söndag på en klubbtävling! Har aldrig varit på ridskolan förut...och har aldrig sett hästarna förut... Vet inte ens vilken häst jag ska rida än! Det får jag veta när jag kommer dit!
Det kommer blir vääääldigt intressant! :p
Men jag tar det för vad det är - en roligt grej!
(Med det säger jag inte att inte är nervös... :eek: )
På något sätt kommer jag alltid runt banan! :d

Lycka till!

Jag tycker att du ska vara med om du känner för det!
Lyssna på dammåttan ;)
Elin

Fin häst du har!
Men vem är du då (namn), tävlar för klubb..?
Ska du rida med i Div. III laget eller, startar du ändå?

Jag tror jag anmäler mig ändå, i värsta fall får jag väll lov att stryka mig om det är så.
Har ju allting klart; både vita ridbyxor och cremefärgade, en marinblå kavaj, vita handskar, nummerlapp osv..

Tyvärr har jag ju inte möjlighet att rida hästen ifråga någonting förens innan lördag.
Så det är lite dumt, men jag startar nog ändå som sagt och får väll hoppas på det bästa :smirk:. Känns det alldeles tokigt så får jag väll lov och stryka mig, eller strunta i och starta..

klart du ska vara med. sitter och funderar på om jag också ska det, min dressyrtränare tyckte det. kan ju vara bra att ha nån som kommer sist :angel: nämligen jag...eller så ska vi till karlskoga o hoppa...

Åh, klart att du ska komma till oss och rida dressyr :)
Du har aldrig varit i Ågrena (LxRK) och tävlat förut, eller?
Fast vi har visserligen inte haft så många tävlingar där, eller ja - inte lokala i af..

Kommer du till Nyhammar något och hoppar då?
Vi har tävlingar idag :)

aha, det är på Ågrena..Där har jag aldrig varit..Jag har bara varit i Nyhammar o tävlat hoppning.
Vart ligger Ågrena??

Men jag ska inte dit idag, har hoppträning här hemma + att jag ska tävla i Filipstad på Söndag o pappa slutar sent så han kan inte skjutsa..Men nästa hoptävling i Laxå åker vi ev. på! har ju tagit körkort idag så jag får väll åka själv :banana:

Tycker du ska starta, man blir alltid en erfarenhet rikare! :) Oberoende på hur det går!

Ska själv vara med och min häst är också liten (152) så vi är väl tydligen ett gäng med små hästar som ska va med! ;)

Kul att så många ska starta hos oss i alla fall! :)
Det var länge sedan vi hade en lokaltävling, eller i alla fall vid ridskolan, i Ågrena där.
Kanske var två år sedan och då var det väll lokaldressyr då med har jag för mig.

Vad är det för häst du har då? :) Vilken klubb tävlar du för? Vilka klasser ska du rida?

Grattis till körkortet! :bump:
Åh, vad jag längtar - vill också ha körkort!!

Men det är inte så svårt att hitta till Ågrena heller. Man åker mot Svartå-Karlskoga hållet där, man svänger in till höger precis innan
macken (OK). Och sedan är det bara att åka på vägen, 205:an.

Ganska mysig anläggning faktiskt :).
Vi har ett ridhus där tävlingen ska vara, detta är 20 x 40 m, sedan är ett ridtält. Skulle behöva vattnas där inne dock för det var rätt dammigt när jag var där inne här om dagen. Sedan så finns det en Stoor ridbana och en lite mindre.

Sedan finns ridskolestallet, ridlekisstallet med alla söta shettisar :), privatstallet 12:an samt ett 3 stycken hästar i det lilla stallet som är på andra sidan vägen (hör dock egentligen till våran anläggning.)

Fast idag ska du i alla fall vara glad för att du inte var med och hoppade hos oss. Vädret var för jäkligt, men det blev en del starter i alla fall, vi vet ju aldrig hur många det blir eftersom det är anmälning på plats. Men det var väll runt 25 starter inkl. omstarterna i clearrounden.

Banan var jätteäcklig, hal och dan. Så det var ingen höjdare.
Själv var jag funktionär så jag var flaggvakt i bägge klasserna.
Väldans roligt var det, jag var genom blöt från topp till tå i princip och det vart jätte kall. :crazy:

Hoppas vädret är bättre tills nästa tävling!

Tackar! :bow:
Jag rider för ÖFK och jag ska vara med i div3 laget :crazy: Eftersom jag är med bäbis i 30e veckan nu så har jag lite problem med kläderna :angel: Får ta ett par bruna ridbyxor, de enda jag kan knäppa... Kavajen har jag inte ens vågat prova :o

M.

cactuspower skrev:
Kul att så många ska starta hos oss i alla fall! :)
Det var länge sedan vi hade en lokaltävling, eller i alla fall vid ridskolan, i Ågrena där.
Kanske var två år sedan och då var det väll lokaldressyr då med har jag för mig.

Vad är det för häst du har då? :) Vilken klubb tävlar du för? Vilka klasser ska du rida?

Rider för Degerfors rid o körsällskap och har en liten brun val! Korsning mellan vbl och new forest. Vi är med i bägge klasserna, men känner just nu att det inte går alls bra med träningen så egentligen skulle jag vilja vänta med tävling en månad. Men å andra sidan anser jag att man alltid lär sig nåt oavsett om det går åt skogen, då vet man ju också vad man måste träna på mer!
Skulle vart med o hoppat i tors förresten, men hann inte, slutar jobbet halv fyra och ville inte stressa iväg. Kanske tur i oturen om banan var så hal och dann!
Men men såg att det kommer fler tävlingar i Nyhammar, så jag kommer säkert dyka upp på nån av dom!

Vilken/vilka klass ska du rida nu då? Och vad var det för häst du skulle ha?

Nu är jag anmäld! Ska bara rida LC:2:an, med tanke på att det är pållans första riktiga dressyrtävling och att det tar sån f*rbannat lång tid på dressyrtävlingar. Nu återstår det bara att lära sig programmet!

Hur blev det för dig nu då, ska du tävla?

Jag ska som sagt tävla (som jag skrev i PM:et.) eller ja, förhoppningsvis i alla fall :p
Anmäld är jag i alla fall.. hehe.. :)

Okej :)

Jag ska tävla med Max, en ridskolehäst. Han är lite skvätten och så av sig, har fått mig några skenturer på honom.. :smirk: Men men, ska i alla fall försöka vara med och hoppas på det bästa. Struntar nog i om jag kommer sist och sådär, men hoppas på att jag klarar av programmet något sånär i af :p

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 483
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 346
Senast: Boj
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 653
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar