Starta 4 gånger på en tävling

Y

Yoyride

Hur kul är det när man ser sin f.d ponny vara anmäld till 4 klasser på samma tävling. Även om det bara är en klubbtävling så startar man väl inte 4 gånger?? Max 3 är det ju ute på "riktiga" tävlingar. Undrar varför inte tränare eller andra mer kunniga inom klubben säger ifrån?? Ledsen blir jag i alla fall och ångrar försäljningen.

Sv: Starta 4 gånger på en tävling

När vi har våra klubbtävlingar så är det inte ovanligt att några av våra ponnyn startar fler än 3 gånger.

Jag tycker att det beror lite på vad det är för klasser. Då det är jag som i vårt stall som har hand om alla tävlingar, så vet jag om att vissa av ponniesarna kommer att starta fler gånger,så anpassar jag klasser efter det, och antal hinder. Och så ser jag till att ryttarna inte får hoppa fram mer än max 3-4 språng.

Vi brukar mest ha lite småtävlingar som alla ska kunna vara med på, och då ligger klasserna på 30 cm (Clear Round) till 70 cm, och banan består av 6-7 hinder + 3 omhoppningshinder. Så det kan ju knappast bli jobbigare för en häst som kanske hoppar 3 klasser 1 1.00-1.30 klasser med 10-11 hinder + 5-6 omhoppningshinder.

Så det beror nog lite på vad det är för klasser anser jag. Däremot så skulle jag inte låta dom vara med fler gånger om klasserna skulle ligga på 70-80 cm eller högre.

Det beror väl på i vilken kondition ponnyn är i, om den klarat det smärtfritt eller vad man säger mm

Och juste klasserna också. Vet inte hur hög ponnyn är men den skulle kunna starta 4 klasser med hinderhöjd på max 70 cm ungefär (beroende på ponnyns storlek). När man tränar hoppar man ju vanligtvis olika banor flera gånger.. Och desutom på högre hinderhöjd..

det beror på vilken kondis hästen är i, hur gammal är den(beror väl säkert på individen men yngre hästar kanske inte "orkar tänka" hur länge som helst?), är det för hästen ansträngade klasser eller lättare, är det lång tid mellan klasserna(t ex för lång tid så hästen måste ridas fram två ggr), tar klasserna lång tid(blir det väldigt lång tid med ryttare på ryggen?) etc..

så länge ponnyn orkar och har kul är det nog ingen fara.
men som alla skrivit tidigare beror det ju på klasser, höjd på ev hinder, mm mm.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 131
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 805
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 235
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar