Starkhäst vid uteritter

Diamant

Trådstartare
Hej, jag har ett litet dilemma.
Min häst som jag haft i 6 månade har blivit på tok för stark för mig när vi rider ut, de är knappt att jag kan hålla henne.
Tränade idag på att ligga bakom en annan häst vilket knappt var möjligt i trav å galopp jag tog i så hårt jag kunde i munnen men hon lyssnade knappt , själv så hatar jag att vara hård i handen.
När jag gjorde halvhalter för att hålla en kort trav och så fort hon fick sina eftergifter så ökade hon takten, kändes som jag bara drog och drog i henne och fick knappt någon kontakt.

Vi tränar NH mellan varven, vilket ligger på schemat i morgon.

Tänkte om de finns någon utrustning som hjälper mig att hålla henne bättre?
Just nu rids hon med ett tunt tredelat bett med lösa ringar och ett pullarträns

Rid på bana och för tränare till du har hittat knapparna. Att dra en häst i munnen så är oftast kontraproduktivt, hästen försöker komma ifrån smärtan du orsakar och springer ännu fortare eller så tar hen bettet mellan tänderna för att skydda sig och förstör dem istället. Rid med sitsen och lär din häst att sakta av på så vis.

Att sätta skarpare utrustning på hästen är ingen lösning. Lösningen är att rida för tränare. Din häst lyssnar uppenbarligen inte på handen alls och då är det träning som behövs, inte skarpare bett.

Hej, jag har ett litet dilemma.
Min häst som jag haft i 6 månade har blivit på tok för stark för mig när vi rider ut, de är knappt att jag kan hålla henne.
Tränade idag på att ligga bakom en annan häst vilket knappt var möjligt i trav å galopp jag tog i så hårt jag kunde i munnen men hon lyssnade knappt , själv så hatar jag att vara hård i handen.
När jag gjorde halvhalter för att hålla en kort trav och så fort hon fick sina eftergifter så ökade hon takten, kändes som jag bara drog och drog i henne och fick knappt någon kontakt.

Vi tränar NH mellan varven, vilket ligger på schemat i morgon.

Tänkte om de finns någon utrustning som hjälper mig att hålla henne bättre?
Just nu rids hon med ett tunt tredelat bett med lösa ringar och ett pullarträns

Är hon van att ridas ute? Ofta blir de taggade om de rids mycket på bana, då blir det extraspännande att få komma ut. Är det så, då kan du ex ta med henne som handhäst, tömkör ute, promenera ute.

Är hon van men olydig så träna lydnad - först på bana, sedan ute. Rid inte snabbare än att du har kontroll. Vissa hästar blir lugnare av att få gå först, då triggas hon inte att springa ikapp/springa om. Men hon måste vara så pass disciplinerad att du får stopp. Rid sidvärts om hon blir tung i handen, hon kan inte dra iväg om hon korsar bakbenen.

I vissa fall kan man behöva betsla upp ute. Tex babypelham med dubbla tyglar. Så länge hästen sköter sig rider man på den övre tygeln, respekterar den inte det, då plockar man upp den andra. Fick göra så med min en period, nu hänger jag på en graman om hon har vilat och vi ska ut i skogen. Rider på vanligt tredelat. 8/10 gånger är gramanen helt lös, men blir hon lite för taggad kan jag plocka upp den och få mer ordning på henne. Av 5-6 uteritter på en vecka kan jag behöva graman 1-2 gånger.

lyder hon dig i paddocken? öva samma lydnad ute och rid inte i högre gångarter än att du har kontroll på henne. Konsekvens, tålamod och ihärdighet - gör att hon lär sig tillslut. En fördel är att kunna ha långa sträckor att trava/galoppera på - då får de ur sig en del energi och när de inser att de får "rulla på" brukar de lugna ner sig. håller med de andra - prova att låta din häst först och öva lydnaden, sen kan ni börja alternera och låta henne gå sist. jag har märkt att det är stor skillnad på vilka hästar man rider ut med - en del hästar "triggar" varandra och skapar mer tävlingsinstinkt än andra.

Hästen jag rider är gammal travare och har tävlingshuvudet kvar. Han är lugnare om han får gå först. Gå bakom funkar bäst på smala stigar, med en häst framför som inte sparkar så man kan ligga bakom rumpan.
Jag betslar upp ute om vi rider i sällskap med andra, mest för att slippa slita och dra. Jag rider en del med unga tjejer och då vill jag ha kontroll så de inte blir rädda.
Rider vi ensamma gör jag små volter, rider bland träden, travar inte förrän han lugnar ner sig och lyssnar. Mycket hjärngympa. Då har jag vanligt bett.

Hur fungerar lydnaden på bana?
Är hästen uppmärksam och lyssnar på små hjälper?
Rid inte fortare än att du har kontroll, övergångar, tempoväxlingar och flytta för skänkeln. Sätt hästen i arbete.

När jag rider min stora är han jättelydig och uppmärksam, när min sambo rider så är det ganska mycket latjo lajban och bromsen slutar fungera för det mesta :p

Med såna hästar tycker jag att det funkar bäst att öva in ett lugnt tempo ute genom att rida utan sällskap. Så fort det går för snabbt i traven så väntar en förhållning till skritt, eller halt. Gör jättemånga övergångar och rid inte snabbare än att du har kontroll på hastigheten. Det kommer troligen att bli mycket skritt i början.

Du skriver att hästen har blivit för stark för dig, du har haft den ett halvår. Var det så här när du fick hem hästen eller är det något som kommit efterhand?

Vad händer om du driver framåt när hästen blir för stark?

Jag upplever att det är lättare att ta en förhållning på en häst som drar eller blir stark ute efter att man drivit på. När en häst blir stark mot förhållning har man ju redan "förlorat" det önskade svaret och dessutom har man med största sannolikhet en betydlig del av hästens vikt i handen redan. Det är liksom en dragkamp man aldrig kan vinna. Och reflexen man har är ju att dra i tygeln och säga "stopp", men ofta är man redan tvåa på bollen där. De flesta hästar som är taggade ute har redan gått ifrån sin ryttare när man lämnar stallplanen.

Driver du istället på och sen tar förhållning har du större chans att lyckas och det är du som äger både förhållning och frammåtdrivande istället för tvärtom. Det kräver dock att du har utrymme att kunna rida på ordentligt framåt, inte är rädd och har sällskap som är med på noterna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 357
Ridning Hej! Har ett KWPN sto jag rider. Hon kan vara väldigt fin och avslappad i både skritt, trav och galopp. Men just våran "problem" ligger...
Svar
5
· Visningar
1 905
Senast: Theamade
·
Träning Okej, så jag har en unghäst på 3,5 år jag red in i höstas. Allt gick så jävla bra, vi tog det i våran takt och red för tränare givetvis...
Svar
7
· Visningar
1 474
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka