Stärkelsehalt, växtfiber etc - smältbarhet - korn, majs, havre

A

asahes

Hur är det egentligen med de olika spannmålen korn, majs, havre m a p stärkelse och fibrer, smältbarhet?, och hur påverkas de av olika behandlingar som ångkokning etc?
Har hört att korn och majs är svårare att smälta än havre, men efter att de behandlats (men vilken behandling?) är de mer lättsmälta. Dock ska stärkelsevarianten i havre vara "bättre" än den i korn och majs.
Är viss form av korn, majs bättre än annan?
Ofta är det ju majs och korn i müsli-sorter betyder det att ren havre oftast är mer lättsmält? (sen kan det ju finnas andra fördelar med ingredienser i müslin, men om man nu är ute efter låg stärkelsehalt och att det är lättsmält...)
Är det någon annan ingrediens i müsli man bör undvika?
Och hur påverkar halten växtfiber? Bidrar det lika mkt till graden "lättsmält" som stärkelsehalt?
Kan någon mer om detta... Vore intressant att lära sig mer.

Sv: Stärkelsehalt, växtfiber etc - smältbarhet - korn, majs, havre

Hur är det egentligen med de olika spannmålen korn, majs, havre m a p stärkelse och fibrer, smältbarhet?, och hur påverkas de av olika behandlingar som ångkokning etc?
Har hört att korn och majs är svårare att smälta än havre, men efter att de behandlats (men vilken behandling?) är de mer lättsmälta. Dock ska stärkelsevarianten i havre vara "bättre" än den i korn och majs.
Är viss form av korn, majs bättre än annan?
Ofta är det ju majs och korn i müsli-sorter betyder det att ren havre oftast är mer lättsmält? (sen kan det ju finnas andra fördelar med ingredienser i müslin, men om man nu är ute efter låg stärkelsehalt och att det är lättsmält...)
Är det någon annan ingrediens i müsli man bör undvika?
Och hur påverkar halten växtfiber? Bidrar det lika mkt till graden "lättsmält" som stärkelsehalt?
Kan någon mer om detta... Vore intressant att lära sig mer.

Jag kanske inte kan påstå att jag kan jättemkt men svarar ändå.
Majs och korn är mer svårsmält än havre om det är i icke behandlad form.
Om man värmebehandlar spannmål så bryts en del av bindningarna i fodret och det blir genast mer lättsmät för hästmagarna. Jag har nog förstått det som att det är mest stärkelsen som ändras vilket är viktigt eftersom det inte är bra om den är svårsmält,

Om man menar att ex stärkelse är lättsmält så menar man nog att det tas upp tidigt i systemet. Det har inte ngt med stärkelsehalten att göra utan snare hur stärkelsen är förpackad om den är åtkomlig för nedbrytning.
Om det finns mkt fibrer så blir inte fodret lättsmält utan snarare tvärtom. Jag är osäker på om det finns ngt foder med hög fiberhalt och samtidigt hög stärkelsehalt, det gör det kanske.

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka