Stärkelsefritt foder

feel

Trådstartare
Jag behöver stärkelsefritt foder till min häst. Har kollat på Eggersmanns Revital Cubes, men tycker att det är snordyrt och för mig svårt att få tag på.

Vad kan man fodra med istället? Just nu äter han bara hö, men nu ska han i tävlingsform och behöver lite att bygga muskler av. Läste att man kan ge lucern och linfrö, men han får inte äta socker heller ska man då köpa lucernhack för pelleterat kan väl innehålla melass?
 
Sv: Stärkelsefritt foder

Inte alla lusernpellets innehåller melass.
Sen har du Kvarnbyfoders Derby som är lågt i stärkelse.
// Linda
 
Sv: Stärkelsefritt foder

Många hästar som är känsliga för stärkelse och socker tål inte lusern heller...

Betfor är bra, antigen utan melass, eller med melassen bortsköljd. Lite extra jobb att skölja men det är helt stärkelsefritt, väldigt lågt sockerinnehåll och massa nyttiga fibrer som ger långsam energi. Jag har inte hittat något som är bättre än betfor hittils.

Revital cubes gav jag tidigare, men det är inte så stärkelse och sockerfritt som man kunde önska.... och dyrt som sagt. Det samma gäller tex Happy hoof och andra sk fångfoder, när man väl läser innehållsförteckningen är det bara en blanding av kli, lusern, melass och majs....

Linfrö (krossade) är bra att ge en liten mängd, innehåller mkt protein och omega 3.

En annan sak att tänka på er höets sockerinnehåll, om du blötlägger det och lakar av en del socker eller ger ett hö med lågt sockerinnehåll så reducerar du det totala sockerinnehållet kraftigt, eftersom höet ju utgör en sån stor del av maten.
 
Sv: Stärkelsefritt foder

Jag har ingen erfarenhet av stärkelsefritt foder själv men en jag känner fodrar sin häst med Dodson och Horrells ERS pellets. Kan tänka mig att det är dyrt men det kan ju vara värt att räkna på ändå.
 
Sv: Stärkelsefritt foder

Hur mycket protein behöver du tillsätta?

Jag har -när höet inte räckt till- fodrat min fånghäst med Krafft Protein (Muskel heter väl motsvarande nuförtiden) som ju innehåller potatisprotein.

Iom den höga proteinhalten i fodret behöver man inte ge så stora mängder av det, och då blir ju inte tillförseln av oönskad stärkelse och socker så hög. (Om det nu ens innehåller så mycket sådant, minns inte!) Ofta räcker det ju med ett par hekto per dygn.
 
Sv: Stärkelsefritt foder

*kl*

Jag försöker undvika både stärkelse och socker och fodrar med lusern, melassfri betfiber och linfrökaka, utöver hö/hösilage/halm. Potatisprotein har fungerat utmärkt som extra proteinfoder vid behov. Hästen tar sig direkt om han börjar tappa lite muskler.

Färdigfoder med låg stärkelse/socker som marknadsförs som fångvänligt osv tycker jag mest är lurendrejeri. Det innehåller betfiber, hö och sådant men med ett mycket högre kilopris än om man fodrar direkt med de ingående råvarorna.
 
Senast ändrad:
Sv: Stärkelsefritt foder

Soja innehåller ju mycket protein. Kanske kan det vara ett alternativ? Det är ju väldigt billigt om man jämför med färdigfoder och man behöver inte ge särskilt mycket. Linfrökaka är också bra, det ger bra förutsättningar för mag-tarmfloran så att de kan tillgodogöra sig fodret optimalt och innehåller också ganska mycket protein.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 581
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
366
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 847
Senast: Roheryn
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp