stärkelse i värmebehandlat foder

Sv: stärkelse i värmebehandlat foder

Ah, OK. Vem vet om jag förstod fel. Sidan finns inte mer tyvärr så jag kan inte visa dig vart jag läste det.

Det bör vara så att microorganismerna också måste ställa in sig. I fokus på enzymerna så har jag totalt glömt bort dem.

Frågan är, finns enzymer och microorganismer i tunntarmen och bara microorganismer i tjocktarmen? Hur tas provet på tunntarmen? Microorganismerna i tjocktarmen är väl det Colitetrieringtestet påvisar?

Får tacka TS också som tycker vår urspårming är OK :)

Ah, OK. Vem vet om jag förstod fel. Sidan finns inte mer tyvärr så jag kan inte visa dig vart jag läste det.

Frågan är, finns enzymer och microorganismer i tunntarmen och bara microorganismer i tjocktarmen? Hur tas provet på tunntarmen? Microorganismerna i tjocktarmen är väl det Colitetrieringtestet påvisar?

Med det första antar jag du menar fruktanets ev nedbrytning av enzymer? Jag har läst det jag har skrivit tidigare i tråden på flera ställen.
Här kommer en referens från Nutritional physiology of the horse av Andrea D Ellis och Julian Hill utgiven 2006

"Even though fructans are soluble in water , there is little evidence that the molecule is processed by mammalian enzyme systems (Bailey et al.. 2002; Garner et al.. 1975)"

Enzymerna utsöndras vad jag minns från de körtlar som mynnar i tunntarmen. Microorgansimer kan nog finnas på fler ställen än i grovtarmen ex i magsäcken. Men det finns flest i grovtarmen.

Hur man tar prover vet jag inte. Det har jag inte fördjupat mig i alls. Men jag har nog förstått det som att man sätter in ngt i tarmen som man sedan kan ta prover från? Men det var nog inte det du ville veta.

Jag hoppas att ngn annan rättar mig om jag har missuppfattat ngt.

Som jag förstår så har Forrest en fånghäst o har då blivit intresserad av djupgående förklaringar om hela matspjälkningen.:bow:

en annan tar bara det ytligaste;)

Jepp helt rätt.

Tack för förklaringen på microorganismer och enzymer!

Colitetrieringen görs på nytt bajs, det får inte vara äldre än visst antal timmar. Men då kollas microorganismerna i tjocktarmen som jag förstod det av vetrinären. Dock om man vill kolla tunntarmen måste man ju in i själva tarmen där och ta provet. Hmm undrar om det kan göras i sverige?

Tack för alla intressanta svar! :bow:

Jag orkar inte ens läsa:angel:

Jag förstår dig, aningen helsnurrigt!
Du gissar ganska rätt i ditt nästa inlägg.
Jag har alltid varit intresserad av fysiologi, alltså vad som händer i kroppen. Det ingår delvis i mitt jobb att kunna det. Men mest om människor, inte om hästar. Men när min häst fick fång ville jag veta mer.

J
Colitetrieringen görs på nytt bajs, det får inte vara äldre än visst antal timmar. Men då kollas microorganismerna i tjocktarmen som jag förstod det av vetrinären. Dock om man vill kolla tunntarmen måste man ju in i själva tarmen där och ta provet. Hmm undrar om det kan göras i sverige?

Jag har förstått det som att man sätter någonting i tarmen som man sedan kan använda för att ta ut tarmvätska. Men jag vet inte vilken del av tarmsystemet man gör det med, ingen aning. Jag har nog också förstått det som att man i alla fall gör det inom forskningen. Jag vet inte om man gör det när man undersöker hästar.

Vad är det för fel på din häst (om man får fråga)? Du har kanske skrivit det men då har jag missat det. Jag antar att det är därför du undrar om man gör sådana prover i Sverige?

Min häst mår just nu bra. Men det har varit stora problem med fång, kolik och korsförlamning. När jag fick någotsånär ordning på det så fick vi problem med avmagring.

Vi har hittat förhöjda värden mot bandmask, ordnat det och det tog tid. Måste avmaska mot bandmask varje år annars förökar det sig utom kontroll. Hästen måste kollas väldigt ordentligt mot andra maskar också, men vi har kollat upp bandmask flera år i rad och de kommer tillbaka varje vår även om vi får ner dem till hösten.

Lungor, svalg, magsäck är OK. Tarmen känns OK när de gick in och kände på den det som går att känna. Men colitetrieringen visade på rejäl obalans och blodprov visar på svårigheter att ta upp protein.

Men frågan är, finns det problem med tunntarmen också?

Det låter besvärligt med din häst. Hoppas att den inte blir dålig igen.
Du kanske ska starta en egen tråd om din häst. Det kanske inte är alla som läser denna?

Har flera trådar om honom. Denna tråden var intressant eftersom du kunde förklara så mycket om enzymer och microorganismer och sedan spårade jag ur ännu mer...

Just nu njuter jag av att ha en häst jag kan rida, och som jobbar på bra. Håller ögon och öron öppna men ska inte börja felsöka honom nu. Jag har vissa saker som jag alltid måste kolla, ge eller göra och nu mår han bra. Börjar jag kolla för mycket är risken att jag ser honom som sjuk och inte vågar rida på och det är nog att göra oss båda en björntjänst. Vem vet, den förmodade störningen i tunntarmen kanske har läkt ut nu efter två års minituöst avmaskande och vårdande av magen/tarmar?

Han är iaf och jag skriver det jag kommer ihåg vetrinären sa (på ett ungefär): Hästen är så frisk som han kommer att bli nu, rid igång honom nu och njut.

*lever på hoppet*

Var nyfiken om detta med att kolla tunntarmen om du visste något så jag kunde säga till vetirnärerna att kolla detta testet om han blir dålig och jag måste fara in. En del i hålla ögon/öron öppna.

Senast ändrad:

Var nyfiken om detta med att kolla tunntarmen om du visste något så jag kunde säga till vetirnärerna att kolla detta testet om han blir dålig och jag måste fara in. En del i hålla ögon/öron öppna.

Jag förstår vad du menar och hoppas att det går bra med din häst.
Jag kan tyvärr inte svara på din fråga alls. Det är i tunntarmen som bla aminosyrorna från proteinerna tas upp. Men jag har ingen aning om vad som kan vara fel där eller hur man kan testa det.

Värmebehandling: Om man värmebehandlar spannmål så ökas
hållbarheten väsentligt då stärkelsemolekylerna bryts ned till
mindre delar. Dextrin är ett stadium mellan socker och
stärkelse. Detta förenar sig med fett och proteiner och skyddar
spannmålen från inverkan av luftens syre. Smältbarheten ökar
och man eliminerar giftiga faktorer och man får lång
hållbarhet.

Hittade ovanstående text på denna adress

**KL**
Vilka olika metoder finns det för att värmebehandla foder?

Jag vet att jag kokte helt korn hemma i köket till min tidigare häst och det luktade inte alls trevligt. Vet inte om det hjälpte över huvud taget.
Vi kokte också linfrö i något av stallen jag jobbade på, minns inte hur ofta och hur mycket man gav. Men varför koktes det? det geleas ju fint bara med vatten?
/U

Jag puttar upp tråden, och ser om det är någon mer som har något att säga i frågan.:laugh:

Liknande trådar

Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 140
Senast: Lickety
·
Hundhälsa Som rubriken säger, hjälp mig och min problem hund! :D Jag tycks inte hitta NÅGOT foder som inte går att matcha kriterierna. Bryr mig...
2
Svar
30
· Visningar
6 433
Senast: fijja
·
Hundhälsa Vad har man för rättigheter? Som ni säkert minns blev Boss i princip utdömd för snart en månad sedan. Enligt undersökande veterinär...
2
Svar
28
· Visningar
6 338
Senast: Migo
·
Foder & Strö Hej alla foderkloka! På flera fodertillverkares hemsidor står det att deras kraftfoder är behandlat på olika sätt, tex värmebehandlat...
Svar
6
· Visningar
1 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka