Starkare häst = mera motstånd...

pinky

Trådstartare
Eller?

Kom plötsligt att tänka på en diskussion (eller snarare; hon berättade, jag blev mest konfüs och fundersam...;) ) med en bekant för några år sedan, och tänkte kolla hur ni tänker om den.

Hon: Usch, jag har sån träningsvärk i armarna!
Jag: Jaha, vad har du gjort då?
Hon: Jag red för Tränaren igår, och Hästen börjar gå så bra. Han är verlkligen jättefin nu!
Jag: Jaha, vad kul! Men hur ofta rider du honom nuförtiden? (Hon delade honom med 2 andra) Jag tänkte, eftersom du får sån träningsvärk?
Hon: Åh, jag rider flera gånger i veckan, och för Tränaren varannan vecka. Men han börjar bli så stark av all träning, mera muskler och så, så han blir så tung i handen. Men det är ju jättebra att han blir stark och får muskler, det är ju det som är meningen.
Jag: Jahaaa, jo det är ju klart...

Ja, och där bytte jag raskt samtalsämne, för att diskutera träningsmetoder med just Hon var jag inte så sugen på...:crazy:

Min tanke var/är ju såklart, hur kan en häst som tränas i dressyr, där målet är självbärighet, lösgjordhet och lätthet, bli tyngre och hårdare i munnen vartefter träningen går framåt?

Tankar?

Sv: Starkare häst = mera motstånd...

Det tar längre tid att värma upp/gymnastisera en muskulös häst.

Men att det ska vara som att gå på ett Gym.:confused:

Det blri väl så om man bär hästen i handen - om den och ryttaren inte har lärt sig rätt kontakt med bettet.

Jag är inte så förtjust i det där ordet 'stark' jag.

hm, låter ju jättekonstigt för ju starkare hästen blir ju mer ska den ju bära sig själv:angel:

Tycker inte alls att det där stämmer:crazy:
Ju mer muskler hästen får desto mer egen bärkraft. Satt det kan jag inte alls hålla med om!

Hmm, håller inte med där. Om hästen blir starkare och mer självbärig blir det väl ändå lättare och mindre jobbigt att rida den?

Ju mer hästen bär bak dessto lättare blir den fram!!

Ni kanske har haft lite för bråttom med formen och "lyft" upp den i stället för att låta den komma dit med styrka bakifrån?

Backa några steg och stärk hästen lite till i en lägre form!!

Lycka till!!:banana: :banana: :banana:

En av mina tränare säger alltid "Om du blir trött iarmarna så använd skänklarna" Det är för att han ska jobba bakifrån och inte vara tung i handen, så jag kan inte alls hålla med "Hon" i det där ;)

Jag skulle nog säja att denna häst hittat en väg ut via ryttarens hand för att slippa använda sin bakdel. Att hänga i ryttarens hand skapar ett "femte ben" och gör att hästen kan avlasta sina bakben vad gäller bärkraft.

Missförstå mig rätt nu...starkare häst lättare ridning, helt klart. När jag började rida min häst var det som att köra plogbil för hand!!! Idag kan jag sitta och njuta av ridningen och ha en mycket lätt inverkansridning. Hon arbetar själv, är energisk och lätt i handen. Någonstans känns det som att alla timmar äntligen börjar ge utdelning. Däremot faller vi tillbaka några pinnhåll när jag kräver mer eller ska lära henne något nytt. Då blir det genast jobbigare, hon blir lite "upprörd" samtidigt som hon upplevs som tung. Mera träning, mera genomridning och sen vet jag att det kommer att bli bra.
Just nu har vi lite bekymmer med förvända galoppen, just för att hon tycker den är lite jobbig och testar då genom att försöka bli dragande, men är jag konsekvent, jobbar med uppbalansering och halvhalter så kan det emellanåt bli riktigt bra. Så har man träningsvärk i armarna efter ett pass, så nog är hästen stark men på helt fel sätt!

Det ska ju bli lättare och lättare att rida hästen, ju mer man träna den, håller på med flera unghäster, vet hur jobbigt det är i början innan de få styrkan att bära sig själv och acceptera handen....:smirk: Ju starkare den bli i sina muskler ju lättare bli den att rida..

Glad påsk

Rid gärna med tempovväxlingar o rätt/ motställningar i den förvända oxå.

En felriden häst som tex "hänger i handen" blir helt klart jobbigare att rida ju mer muskler den har.

En häst som är rätt uppbyggd och har mkt muskler är ju också lätt att rida, men den har ju lite att stå emot med om den skulle protestera också :)

Knapplån, svarar alla...

Tack för era synpunkter, då är jag kanske inte helt fel ute i mina filosoferingar.;)

Låter hel konstigt.

Om hästen har blivit muskulösare borde den ju bli lättare i handen :angel:

Eftersom hon rider för tränare borde hon ta upp att den är tung i handen så de inte blir värre för då kommer hon få ta tillbaka dee med att det går bra.

En häst som blir tung i handen ska man inte gen en enda chans att bli tung

Hon rider nog för mkt med handen o för lite med benen, då kan det bli så... Ryttaren ska ju inte hålla hästen i "form", eftergiften ska komma genom att den vinklar bak. Man ska kunna göra en överstrykning utan att hästen trillar ner på framdelen...

Ju starkare man är i handen , dessto starkare blir hästen i munnen. Tanken är väl att man ska kunna rida runt med kycklingar i händerna utan att krama sönder dem ?

Jag kan hålla med om att när hästan blir starkare kan man få mera motstånd men inte så att den blir tyngre i handen. Min häst stod i ungefär ett år och när jag sedan satte igång honom så var han väldigt snäll men inte alltför lösgjord.. inte så konstigt det kanske. Men efter hand när han blev starkare så började han protestera lite mot att behöva arbeta och bli lösgjord. I början så orkade han inte protestera men sedan kom det, nu har han slutat med det så det var bara i en period men det var faktiskt så att när han blev starkare orkade han säga till om att det faktiskt var jobbigt.

Bli inte arg nu!! Detta är bara en tanke och gäller säkert inte i ditt fall!!

Tror att många gånger är hästarna i bättre form vad gäller låsningar och muskelproblem efter en viloperiod och därför protesteras det inte så mycket under igånsättningen och den första tiden efter vilan, eftersom hästarna inte känner av dessa "krämpor" förrän efter en tids ridning igen då de gamla rörelsemönstren och snedheterna hos ryttaren börjar hämma dem igen.

Kan det ligga något i detta?

Liknande trådar

Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 258
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 520
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023