starkare bett/ svag ryttare

HH_gullet

Trådstartare
Hej,
Jag skulle behöva lite hjälp eller höra vad ni tycker och tänker, vid nyåret brött jag under armen båda benen var av och en del muskler var oxå av, nu tre månader efter olyckan så får jag börja belasta igen, åh då kommer det självklart ridning ☺
Min häst rids på ett vanligt tre delat bett och fullt jätte bra på de och har gjort i alla år (är 9 år nu) men jag själv orkar inte riktigt med att rida på det bettet känner att det drar lite i min skadade arm och det blir tung även att hästen är ganska lätt riden, ( hästen har varit igång under hela min skada)
Så frågan är kan jag betsla upp men till vad ??? Men vad är bara lite starkare än tre delat som jag kan rida på till jag får upp musklerna i min arm igen, eller är jag dum som betsla upp? Eller hur har ni börja rida igen efter någon liknade skada? Försöker rida 2 gånger i veckan nu men ska få hem han om två veckor och då blir det mer ridning,

Jag hade personligen undvikit att betsla upp, risken finns att hästen blir ännu starkare.
Jag hade nog om jag hade haft din skada, väntat med ridningen tills skadan är helt läkt och jag var återställd, men det är ju jag det. :)
Annars kan man rida när någon longerar hästen eller leder den, så man får lite hjälp på det sättet tills man blir stark nog att klara av det själv. Så går mina spontana tankar.

Skulle inte heller betsla upp, det kommer en punkt då han blir stark även på det starka bettet och vad gör man då?
Kimblewick är rätt mjukt, hackamore, D-ring, pelham på två tyglar om du mäktar med det.

Jag skulle hellre gått med mig själv till en sjukgymnast som kan ge mig övningar på att stärka armen utan ridning.

Egentligen borde ju ingen häst behöva skarpa bett med tanke på hur känsliga dom är i munnen. Problemet sitter nästan alltid någon annanstans. Min häst har varit het.....tills hon fick diagnosticerat en ryggåkomma och efter behandling/rehab är hon inte längre het utan helt normal.
Jag har upptäckt att jag har en väldigt lyhörd häst så min tränare försöker nu banka in i mitt huvud att alla förhållningar sitter i mina magmuskler och inte i tygeln. Och det gör dom ju inser jag när jag använder min kropp rätt...fast det är skitsvårt. :D

Passa på att lära dig lita på sitsen istället :)

Jag har en skada i min ena arm som gjorde den obrukbar i drygt 15 år (nu är den bättre men den lär nog aldrig bli normal). Det den skadan har gjort för mig som ryttare är helt otroligt (även om den var totalt skit på precis alla andra sätt). Jag har alltid ridit mest med sitsen men när jag blev tvungen att faktiskt lita på sitsen så insåg jag att sitsen faktiskt räcker. Jag kunde inte ens hålla i tygeln normalt men löste det med väldigt tunna tyglar med pyttesmå gumminoppor och ihop med noppevantar kunde jag lägga tygeln i handen och hålla kvar den där. Gummi mot gummi. Hästen känner även mikroskopiskt små tygeltag och hårdare tag än så ska ingen häst behöva stå ut med.

Jag tycker alltså inte alls att du ska betsla upp utan lära dig lita på din sits :)

Jag går till sjukgymnast en gång i veckan och tränar, ☺ jag vet att de kanske inte är optimal att betsla upp för min skada men vill börja rida igen, dock vet jag att läkare och sjukgymnast vill att jag ska vänta lite till, men de kan ju ta upp till ett halv år innan jag har muskler

Håller med alla som skriver att man inte ska behöva använda kraft i armarna vid ridning. Men ett alternativ om man nu vill ha en lite kraftigare hand är att lägga på en repgrimma eller kapson tillsammans med vanliga tränset och på så vis få en inverkan över nosryggen som hästen kanske respekterar bättre. Bara att testa.

jag säger betsla upp.... Eller betsla upp vid uteritt eller när han nu blir lite starkare. Kanske ett jaktkandar med dubbla tyglar?
Är hästen normalt sett lättriden på 3-delat ser jag inte problem att du har ett något skarpare bett under tiden du blir återställd och sen återgår till vanligt bett.

Och håll saktare tempo på uteritter så slipper han bli het och villa iväg. Ta långa skrittturer istället. Superbra för er båda två, då borde det funka lika bra att ha lösa tyglar lite omställning bara.

Lycka till och hoppas det blir bättre i armen snart:D

Hästen är ganska lätt i munnen, inte stark eller så het utan helt vanlig men jag tycker bara det är jobbigt att korta upp till skritt och ha kontakt med munnen, det är just de son är jobbigt
Hoppas armen läker fort och får tillbaka styrkan ☺

Hej,
Jag skulle behöva lite hjälp eller höra vad ni tycker och tänker, vid nyåret brött jag under armen båda benen var av och en del muskler var oxå av, nu tre månader efter olyckan så får jag börja belasta igen, åh då kommer det självklart ridning ☺
Min häst rids på ett vanligt tre delat bett och fullt jätte bra på de och har gjort i alla år (är 9 år nu) men jag själv orkar inte riktigt med att rida på det bettet känner att det drar lite i min skadade arm och det blir tung även att hästen är ganska lätt riden, ( hästen har varit igång under hela min skada)
Så frågan är kan jag betsla upp men till vad ??? Men vad är bara lite starkare än tre delat som jag kan rida på till jag får upp musklerna i min arm igen, eller är jag dum som betsla upp? Eller hur har ni börja rida igen efter någon liknade skada? Försöker rida 2 gånger i veckan nu men ska få hem han om två veckor och då blir det mer ridning,
Du efterfrågar vilket bett du ska betsla upp med för att avlasta armen, så jag svarar konkret på din fråga. Rehab efter en sån skada kan vara upp till ett år, och hästmänniskor är inte kloka så jag har förståelse för att du inte kan vänta.

Välj ett bett med hävstång som du kan rida med på enhandsfattning. Stångbett generellt funkar bäst att rida på en hand. Kimblewick, babypelham med delta, hackamore. Tre bett som förstärker din hand. Vilket, är en smaksak mellan häst och ryttare.

Ser du till att du ändå rider hästen aktivt med halvhalter så han inte lägger sig på bettet så ska det inte vara bekymmer att byta åter till tredelat sen när armen pallar.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 396
Senast: Roxy
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama