starkare ben?

tindra

Trådstartare
just vader eller vad man ska säga?

jag har problem med sendrag verkar det som (har fått kramp i sängen av att sträcka benen) så jag förmodar att det är detta som spökar när jag rider.. för jag kan få en fruktansvärd kramp i vaden när jag tex rider på en volt och måste "trycka" ut hästen.. jag tar förmodligen inte ens i mycket innan jag får kramp..

ni kan ju tänka er, högröd, dyngsvettig jag som sitter och jobbar häcken av mig att få ut hästen medans instruktören skriker (läs: ryter) "inner skänkel innerskänkel, på med innerskänkeln!" ahhhh, jag föööörsööker! och så kramp.

jag är svag. jag behöver vara inte svag :) jag behöver fixa mina dumma vader - vad är bäst för detta?

finns det redan en tråd - så snälla, hänvisa så tar jag det i den istället :) hittade inget när jag kollade lite snabbt (men som sagt, jag kikade snabbt och inte särskilt noga).

fixa mig, snälla? :angel:

Sv: starkare ben?

jag tror inte du får inte kramp för att du är svag i dina vader utan för att du spänner dig för mkt helt enkelt, du jobbar för mkt med dina vader. försök att slappna av ist o läng ut dina ben. om du behöver lägga på mer innerskänkel så sitt inte o tryck hela tiden! därför får du nog kramp. utan då tycker jag att du ska "knacka" lite snabbt med skänkeln om hästen inte lyssnar på innerskänkeln/behöver formas mer. sedan "släpper du efter" direkt när du får igenom det du skulle. :) (självklart ska du fortfarande ha skänkeln an mot hästen)

Lite tips för att få starkare/smidigare vadmuskel/fotled:
* stå på ett trappsteg med fotbladet på kanten, så att större delen av foten är "utanför". antingen jobbar du med båda vaderna/fotlederna eller var för sig, det sista är lite jobbigare. gå upp på tå och sedan går du sakta ner tillbaka. du kan börja med att göra 20 *2 och sedan öka på allt eftersom.
* sträcka ut vadmuskeln kan du göra på lite olika sätt. Glöm inte bort att stretcha! många tänker inte på det men det är faktiskt viktigt, o du behöver inte pressa så att det gör jätteont utan gör det försiktigt!
- sätta händerna mot en vägg o ta ett kliv bakåt med ena benet (benet ska vara rakt!). benet fram kan vara lite böjt. viktigt är att du ska tänka att det bakre benets häl ska sträva i att nudda golvet.
- göra det på golvet ist genom att stödja händerna på golvet o ta ett ben i taget, sträva efter att ha hälen i golvet.
- stå mot en vägg (ganska nära), vinkla upp foten mot väggen o pressa så att det känns bra. rakt ben.
- sedan kan man sitta ner också men det känner jag att jag måste visa för att du ska ha en möjlighet att förstå :p

Efter varje ridpass kan du ju tänka på att sträcka ut vadmusklen, och även resten av benet. :D

Blev ett långt inlägg, men hoppas du fick lite tips ny iaf! Fråga om ngt var oklart, jag är mest van att visa sånt här. faktiskt svårt att försöka beskriva med bara ord. :o

Lycka till!

Jag skulle vilja be dig se lite längre än enbart till dina vader, se över hela din kropp. De du beskriver har en djupare bakomliggande orsak som förmodligen ligger i bäcken, försök att få hjälp med hela din kropp så är jag säker på att vaderna slutar spöka för dig.

mycket möjligt att det är så.. jag kan ibland uppleva mig som något "sne" när jag rider med.. stidlädret på höger kan vara längre än det på vänster och ändå kännas kortare....

tack, ska försöka tänka på det så gott det går!

jo stretcha måste jag annars kan jag knappt röra mig dagarna efter :angel: fast det börjar bli bättre nu när jag vart igång ett tag till.

om du upplever att du är sne kan du gå till en naprapat, som kan se om du är sne o var o sedan fixa till det.

jag gick till naprapat för ca en månad sedan o jag var sne i bäckenet + hade en massa andra spänningar. inte konstigt att jag känt att jag haft problem med min sits på senaste tiden :o skulle eg ha gått till naprapat för 3 år sedan då jag fick en rejäl smäll på hö höft då jag ramlade av en häst. det är där jag misstänker att snedheten började o sedan fortsatte o spridas genom kroppen.

kan vara värt att kolla upp iaf! :)

Kanske du behover lite mer salt i maten?
Jag brukade fa kramp i mina vader pa nätterna det visade sig att jag behovde lite mer salt i dieten.

det låter ju så läskigt med naprapat :o (har aldrig vart hos en). Men det låter absolut som att det skulle kunna vara bra att våga sig på :)

Hur mycket vätska får du i dig per dag?

Jag får samma problem som du med sendrag när jag druckit för lite.

jag brukar dricka ganska mycket vatten/dag. har en halvliters flaska som jag fyller på iaf 4-5 ggr/dag . fast på senaste tiden kanske det har blivit lite dåligt med vatten intag..

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Jag lyckades stuka min fotled för ca 2 månader sedan, foten vek sig inåt och det sa långsamt kraasch, tyvärr inte i pinnen som jag...
Svar
8
· Visningar
2 136
Senast: Zaga
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 745
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 564
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25