Wembley
Trådstartare
Min häst har om man tittar på honom exteriört en något "underdimensionerad" bakkärra i förhållande till övriga kroppen Han är 6 år gammal, inriden som 4-åring. Under de två år jag ägt honom har han haft uppehåll i ridningen p g a skador hos honom och mig. Han har alltså inte kommit igång någon längre sammanhängande period. I höstas när vi äntligen kommit igång upptäcker vi att han tappar ena bakbenet när han hoppar. Åker då till klinik med honom för utredning. Det visar sig att han har knäledsinflammation av lindrigare slag på ena bak. Han medicineras med Equioxx ett par veckor, vila från arbete och skrittas på plant underlag 30-45 min per dag under nära 2 månader (på veterinärs rådgivning). Vi gör återbesök till kliniken och han friskförklaras. Ber dem även att ultraljuda knälederna för att ytterligare kunna utesluta fel och de ser inte några avvikelser där. Han sätts igång igen enligt veterinärs igångsättningsförslag. Ganska snart råkar han dock ut för två olika skador (sticksår med lymfangit på ett framben och senare ett slag med överben som följd) som innebär ytterligare 1 mån vila. Vi sätter igång igen. Under de senaste två veckorna har jag bett en duktig tjej utbilda honom några pass och idag när vi pratas vid så är hon fundersam över bakbenen. Vi tror och även veterinärkliniken att hästen är "unghästsvag" i sin bakdel. Den måste kort och gott stärkas upp ordentligt. Dessutom är han något gallig i båda knälederna. Har ni liknande erfarenheter av stora unghästar? Vilka är era bästa styrketips? Finns det något stärkande tillskott man kan ge dem? Jag orkar inte med fler motgångar nu, det är alldeles tillräckligt med 11,5 mån uppehåll p g a skador I dagsläget varierar vi träningen med bommar, tömkörning, uteritter, dressyrarbete och lättare hoppträning en gång varannan vecka.