Stärka sulan till barfotahäst med Keratex

M

Moniq

Någon som provat det?

Använder själv medlet till en häst som vid tappsko lätt bryter sönder nederkanten på hoven - i väntan på att SteelJoint-tillskottet skall göra verkan om X antal månader.

Läste på bruksanvisningen att Keratex även kunde användas till att penslas på sulan och göra den starkare och hårdare på barfotahäst. Apropå diskussionerna vi haft här om barfotahästar och ömhet....

Sv: Stärka sulan till barfotahäst med Keratex

Om Keratex är vad vi kallar barfota lack, så JA, det stärker hoven.
Används flitigt inom travet, det blir som ett lite starkare nagellack.
Men inte vidare hållbart, och sen skall man inte stänga inne hoven för mycket, men att pensla på i slitytorna, (kant o sula) innan ridning kan funka bra.

Det ar det enda som funkar pa mitt fullblod som har enormt skora hovar. Har dessutom bidragit till att hon ar mindre omfotad nu!

Nej, det är inte någon form av lack. Koncistens som vatten och man ser inget på hoven när den torkat.

Kallas för hovstärkare och lägger sig inte på ytan utan förenar sig med hornet, vad jag förstått. Låter hornet fortfarande "andas" och ta åt sig fukt efter behandling. Innehåller olika ingredienser bla en viss mängd formaldehyd som gör de yttersta hornlagren hårdare, mindre benäget att spricka/flisa sönder sig och mer slitstarkt.

Har en häst som ofta trampar av sig skorna under våldsamt lek och bus i hagen. Vi har inte haft pållen så länge och han har ganska dålig hornkvalitet än så länge. Hornbitar följer med tappskon och kanten bryts lätt sönder. Har använt detta Keratex i snart 3 mån och både hovis och jag tycker vi börjar se effekt.

När jag läste genom bruksanvisningen igen, noterade jag att tillverkaren rekommenderade medlet även till själva sulan (ej strålen) på barfotahästar och andra som kanske hade tunna eller känsliga sulor. Eftersom jag tänker prova att låta nästa unghäst jag rider in, gå barfota och bara ridas med tofflor vid behov, blev jag nyfiken på om någon testat just Keratex på barfotahäst.

Sunshine skrev:
Det ar det enda som funkar pa mitt fullblod som har enormt skora hovar. Har dessutom bidragit till att hon ar mindre omfotad nu!
Roligt att det fungerar på din häst.
Hur länge har du använt medlet och hur ofta penslar du på?
Går din häst skodd eller barfota?

Ser att du bor i England, det kanske inte är så många i Sverige som känner till detta medel.

Senast ändrad av en moderator:

Förutom en bra magstatus och en väl verkad hov som gör att hästen inte självverkar sig eller sliter upp sin hovar vid barfota eller tappskor så är bad eller skrubbning ngr. gånger per vecka med utspädd josopax det absolut bästa tycker jag.

Av någon anledning som ingen verkar veta,(fler har provat) kanske p.g.a. att jodopaxen tar död på alla bakterier så hoven blir friskt så blir sulan mkt. hård efter en stund och kvalitén på hoven helt annan.

MVH/

Är det så ovanligt att använda Keratex i Sverige?

*Puttar upp* tråden i hopp om att någon mer har efarenheter av medlet.

Man kan alltså skrubba hovarna med jod (utspätt, antar jag), för att få sulorna hårdare?

/Jossan

Ja, en gammal beprövad metod som fungerar bra. mkt. bättre än allsköns nymodiheter likaså vad det gäller röta och annat.

MVH/

Var köper ni Keratex?

Rek. riktpris på Keratex?
Finns det andra alternativ?

Jag är ju som du kanske förstått ute och flyger i alla möjliga riktningar, vad gäller att få unghästen frisk och fräsch.
Hovslagaren (hon är inte skodd, men han hjälpte mig att känna på henne) tyckte att hon var öm i sulorna, men inte så öm att det skulle vara tal om hovbölder.
Det hon reagerade mest på var när man med visitertången tryckte ihop hoven från sidorna, från trakterna inåt strålen.
FATTAR inte vad som är fel på denna häst!
ATG såg ingen hälta (just den dagen), men hon GÅR inte rent!
Ska kanske testa att försöka stärka sulorna.....

/confused

Vågar ju inte sia om Keratex kan hjälpa din häst. Det jag kan se på de två av våra hästar där vi testar att pensla Keratex, är att hovväggen, dvs utsidan av hoven blivit starkare och inte lika benägen att spricka sönder eller lossna bitar nertill och vid sömhålen.

Sulan har vi inte testat att pensla på någon häst än. Det var ju det jag gärna ville veta om någon gjort när jag startade tråden ;)

Minns inte exakt men runt 450:- gav jag för en flaska inkl pensel. Den räcker dock länge, skulle gissa närmare ett halvår till en häst. Man penslar några ggr i veckan i början och sen 1 g/v.

Själv har jag köpt Keratex av en hovslagare här i Skåne.

HÄR kan du läsa mer om Keratex. Det jag använder heter "Keratex hoof hardener".

Jag har använt Keratex hovstärkare under två sommrar i rad och det är det enda som fungerat då min häst fått sköra hovar i slutet av sommaren. När han trampat av sig skorna så har bitar av hovväggen följt med. Min häst tappar/trampar normalt sett inte av sig skor men just under sensommrarna så verkar han få dålig hornkvalitet och om olyckan då är framme så lossar skorna väldigt lätt.
Keratex har verkligen varit räddaren i nöden! :bow:

Nästa vår/sommar skall jag prova att regelbundet pensla på hov-gel för att se om det gör att hans hovar blir bättre rustade för den kritiska period då hovarna tidigare blivit dåliga. Någon här som har erfarenhet av gelén?

Mvh
Madeleine

Är det någon som vet ifall man kan köpa Keratex i Stockholm eller är det bara postorder som gäller?

Jag vet inte om det finns att köpa i Stockholm men du kan ju alltid kontakta http://www.mthovslageri.nu och höra med hovslagaren där vart närmaste inköpsställe finns. Om det ej finns någonstans i närheten av dig så kan du beställa direkt via honom.

Mvh
Madeleine

Moniq skrev:
Minns inte exakt men runt 450:- gav jag för en flaska inkl pensel.
Rättelse - ägnade mig lite åt gårdens bokföring idag och då såg jag kvittot på Keratex. 350:-/flaska var det jag gav.

Jag har inte provat gelen, jag visste inte ens om att den fanns. Vi är beoende av hovstärkaren för att klara tävlingssäsongen.
Lasse

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring

Hästrelaterat

Tillbaka