Stärka musklerna runt höftlederna

ghost

Trådstartare
Ja, hur skulle ni göra?

Nya pållan var väldigt sned när hon kom, har rätat ut sig märkbart men givetvis får hon en j-a träningsvärk nu när hon går fortare än någonsin och helt plötsligt i en helt annan form än hon gjort senaste året.

Det jag känner är att hela systemet av muskler som har med höftleden att göra är i mycket varierande skick + att hon blir lit "stampig" bak så fort hon måste gå i tyngre underlag typ högre gräs. På slät mark har hon samma steg som en normal häst.

Jag har tänkt att köra enbart rakbanejobb mellan starterna men sen är det den där viktiga gymnastiken! :idea:

Tips, please...

Som vanligt har jag mina idéer men vill bolla för att se om ni har mera att tillföra.

Sv: Stärka musklerna runt höftlederna

Trampa i skogen där det inga stigar finns, gå slalom mellan träden, gå på skrå både uppför o nerför..+ vanligt uppför o nerför...dom KAN inte fuska nånstans då och samtidigt brukar dom tycka det är skoj ( fast inte dan efter :D )
Det är kanonträning...

Jag skulle nog satsa på skritt i tryckvagn med korta intervaller på fast underlag. ´Du har ju fasta och bra grusvägar som är mil långa:banana:

Skogsridning och/eller bomövningar, höjda från marken & vanliga. Våran äldre herre blir riktigt smidig i hela kroppen av bomövningar och framförallt får de en trevlig balans av bådadera träningspass.

Helt inne på samma sak! Jobbar med travare och inget slår skogen!!!

Fast... även bara gymnastiserat en kille (Silver Pine -stor m stora muskler och en tendens att bli stel vänster sida bak) via vagn. Mycket skritt uppför och nerför. Ryggningar. Volter i skritt och trav utan att fuska (mycket svårt -för honom iaf, särskilt i vänster varv).

Han startade 5 ggr och när vi kollade honom med kiropraktor (motsvarande iaf) var han bättre än någonsin! (ja det kändes BRA).

Ett annat sto har jag bara ridit. Stora problem med höfterna! Fick förmaningen -inget trav i backar. Så skritt och galopp uppför och nerför och trav på slätt. Blivit bättre och bättre. Har en riktig "mördarbacke" som är en skogsstig uppför ett berg. Det är en alternativ intervallträning som ger rejäl puls. Svårt dock att hålla den uppe under nerfärden -vill inte att det ska gå så väldigt fort då.. ;)

Men över lag: SKOGEN kombinerat med lite trav och galopp är helt överlägsen!

Vad har TS för egna tankar? Kul med nya inputs... :laugh:

Förresten...

Ordentlig värmning och även ordentlig "gympa" efter jobben kommer man långt med..

Ex. Skritt uppför en lång backe och tillbaka + lite volter, ryggningar och SAAAAAKTA trav blandat med skritt hem. Stretchning!

Bla bla bla bla bla bla...

Jag har väl ungefär samma tankar som er, även om jag inte kommer att göra så tuffa grejer som att köra på skrå i backarna till att börja med. Vi kommer att köra sidvärtesrörelser på dressyrbanan i stället för jag tror att de är jätteviktiga för höftfunktionen.

Jag testade att rida ett halvt pass för instruktör i går och efter 20 min. började hon jobba som bara den med bakdelen. :idea:
Det blev enbart lösgörande och tempoväxlingar eftersom sidvärtesrörelserna kom senare i passet.

Kroppen kändes någorlunda i dag även om hon behövde lite massage på de värsta punkterna.

Att man går på "sned" upp o nerför backar...som när man åker slalom typ..man åker ju inte rätt ner utan sneddar.

Om min hade varit "ren" rehab-pålla hade jag klockrent använt det nu när jag har möjligheten men nu är hon ju i full gång och startar så jag är lite försiktig då hon får träningsvärk av i princip allt. :o

Ja inte vanliga rakbanejobb längre men allt annat.

Ryggen har släppt jättebra och jag tror att alltihop kommer att ge sig med lite tid.

Det är ju knepigare att bygga om en tävlande häst då man hela tiden måste ta hänsyn till när nästa start. Men DET är roliga problem! :idea:

Tycker oxå att ka man behandla lite själv o töja och massera, så kan ridbanejobb göra en himla stor skillnad!

Om man gör övningar som omväxlar hela tiden så inte det jobbiga läget blir nötande.
Typ vändningar igenom volten, för att då i varvbytesfasen komma åt en svårare balanspunkt, flytta bakdel (från marken, lilla snurren lite i taget) omväxlande med att flytta framdel, för att hitta centreringen bak oxå.

Sidvärts jättebra, men det kan ju kaske tom räcka långt med att de börjar jobba i en bra form. Så bäckenet får en annan position, och då mjuknar hästen kring höfterna av att lårbenet får en annan arbetsvinkel lixom.
Att mjuknandet kommer ifrån att hästen hittar ett ergonomiskt arbetssätt som inte ser ut som det de har haft framför vagnen.

Ja ergonomiskt är det sista man kan säga om den form hon sprungit framför vagn i innan hon kom hit men hon börjar hitta rätt.

Vi har börjat med lite lösgörande och markarbete och det tar rejält kan jag säga. I dag när vi kom hem skakade hon till och med i ena knäet. Det som är riktigt positivt är att hon slutat skaka vid "kors-stretch".

Muskulärt har jag inte så himla mycket mer att göra än att underhålla nu, hon har förbättrats massor trots att jag varit ytterst försiktig pga att hon ska tävla också. Lite småfix så klart men det finns det ju på alla.

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar