Stärka min mammas händer?

Aliche

Trådstartare
Min mamma fyllde 67 i år och är väldigt pigg och alert, har egen häst och rider skogsmulleridning flera dagar i veckan, mockar och grejjer. Men hon har blivit svag i händerna märker hon, tappar lättare saker som t.ex. sin mobil som hon nu spräckt för 2:a gången på 3 månader; dyrt och irriterande! Öppna burkar och liknande är svårt och gör ont. Hon är speciellt svag i tumgreppet så jag undrar om det finns någon här som äter något tillskott, gör några övningar, speciella handskar eller handskydd som hjälper?
Vill kunna hjälpa mamma för det drar ner hennes humör när hon är i övrigt är så himla pigg och glad..

Någon med bra tips??
 
Sv: Stärka min mammas händer?

Min mamma har besvär med händerna och får dels hjälp av läkaren. Sedan använder hon ett handskydd som håller tummen på plats på ena handen, tar nypontillskott, har tyglar med öglor när hon rider för att få bättre grepp. Det är det jag kan komma på direkt. Men hjälpmedel finns väl i alla dess former i bla internetbutiker? Sitter på mobil så kan inte spontangoogla just nu.
 
Sv: Stärka min mammas händer?

be henne boka tid hos en arbetsterapeut, finns via vc här i allafall. De kan hjälpa till med handträningsprogram och komma med bra tips om hjälpmedel. Inne i sthockholm finns en stor hjälpmedelsbutik också, varsam, med duktig personal. Finns en hel del som kan underlätta vardagen :)
 
Sv: Stärka min mammas händer?

Jag har nedsatt styrka i händerna, har handledsstöd med skenor och en speciell "skumgummi bit" som jag sitter och kramar, typ som ett "stresshjärta" som går att köpa lite varstans.
Har också en lättare tyngd i handen och lägger armen på ett bord med handen utanför och vickar på handleden.
Fått råden av arbetsterapeut.

Varsam har jättemycket bra saker som öppnare mm. Till och med pennor som man inte behöver tumgrepp på! Rekommenderas varmt!!
 
Senast ändrad:
Sv: Stärka min mammas händer?

KL
Tack gör alla bra tipsen, fortsätt gärna! Ni som använder handledsstöd och liknande är det nån speciell sort typ BackOnTrack? Ska be henne gå till nån sån arbetsterapeut eller liknande eftersom det verkar finnas så mycket bra lvningar och tillbehör :)
 
Sv: Stärka min mammas händer?

Jag skulle rekommendera henne att gå till vårdcentralen för att kolla vad som ligger bakom svagheten :)! Det kan vara behandlingsbart, och de kan även ordna med sjukgymnastik och arbetsterapeut.
 
Sv: Stärka min mammas händer?

Mina handledsstöd är utskrivna.
Arbetsterapeut och sjukgymnast behöver man inte gå till vårdcentralen först för att träffa, det är bara att ringa direkt.

Bot saker är väl bäst om man har smärta? Har inte använt deras människoprodukter.
 
Sv: Stärka min mammas händer?

be henne boka tid hos en arbetsterapeut, finns via vc här i allafall. De kan hjälpa till med handträningsprogram och komma med bra tips om hjälpmedel. Inne i sthockholm finns en stor hjälpmedelsbutik också, varsam, med duktig personal. Finns en hel del som kan underlätta vardagen :)
Håller med! Arbetsterapeut rekommenderas varmt!
De gör då även en mätning av handstyrkan och kan utifrån det rekommendera rätt väg att gå.
KL
Tack gör alla bra tipsen, fortsätt gärna! Ni som använder handledsstöd och liknande är det nån speciell sort typ BackOnTrack? Ska be henne gå till nån sån arbetsterapeut eller liknande eftersom det verkar finnas så mycket bra lvningar och tillbehör :)
Jag skulle snarare avråda från handledsstöd för de bygger inte upp någon styrka utan snarare tvärt om. Skulle misstänka att arbetsterapeuten har samma åsikt - de jag har träffat har nämligen varit noga med att poängtera att det är bättre att bygga upp styrkan i handleder och händer genom ett träningsprogram (ofta med såna skumgummikuddar som "Tender" nämnde).
 
Sv: Stärka min mammas händer?

Fast har man som jag instabilitet i handleden som gör att nerver å sånt kläms så kan det vara bra att ha stöd till hjälp. Iofs har jag problem med stickningar, domningar mm.
 
Sv: Stärka min mammas händer?

jag har "order" om att använda mina ortoser så fort jag gör något som belastar handlederna. Märker tydligt att jag blir svagare (utöver att jag får betydligt mer ont!) om jag slarvar med dem. Min handstyrka bibehålls bättre när jag använder dem.
 
Sv: Stärka min mammas händer?

Fast har man som jag instabilitet i handleden som gör att nerver å sånt kläms så kan det vara bra att ha stöd till hjälp. Iofs har jag problem med stickningar, domningar mm.
Mja, det där är en definitionsfråga.
Jag har karpaltunnelsyndromdär händerna domnar och jag har stödskenor på nätterna. Men jag har också order om att inte använda dem på dagarna, just för att inte bli svagare i händer och handleder.
Sen kan jag inte se att ts skrivit någonstans att hennes mamma är instabil utan bara att hon blivit svagare.
jag har "order" om att använda mina ortoser så fort jag gör något som belastar handlederna. Märker tydligt att jag blir svagare (utöver att jag får betydligt mer ont!) om jag slarvar med dem. Min handstyrka bibehålls bättre när jag använder dem.
Överrörlig?
(i övrigt bekräftar det du skriver det jag också nämnt...)
 
Sv: Stärka min mammas händer?

Överrörlig?
(i övrigt bekräftar det du skriver det jag också nämnt...)

Nope. Inflammationer i senor/senskidor. Men vi är rätt eniga om arbetsterapeut, så ts mamma får hjälp med sina specifika problem :)
 
Sv: Stärka min mammas händer?

Jag har också problem med händer och handleder, och bra handledsskydd som sitter om tummen är fantastiskt bra. Be husläkaren remittera till arbetsterapeut, som kan passa ut till henne.

MSM är även fantastiskt bra och man märker skillnad i hela kroppen. Googla, så hittar du billiga nätbutiker där du kan köpa detta.
Värme för händerna är även bra.

Hoppas det blir bättre för henne.
 
Sv: Stärka min mammas händer?

Efter att jag gjort mina karpaltunnelsoperationer fick jag låna en powerball från FHV, gav otroligt snabb återhämtning!

På den tiden kostade dom multum, men numer är de billiga ;-)
 
Sv: Stärka min mammas händer?

Powerball, vad är det? Är det en sån lite man ska sitta och krama som stressboll?
Agaton_Sax: MSM, det är väl det man brukar ge till hästar med lite knackiga leder? Min mamma ger nämligen sin lite äldre dam nyponpulver just nu som har gett jätteskillnad, kanske värt att testa själv då också? Nån som vet om man kan köra hästversionen på sig själv?
 
Sv: Stärka min mammas händer?

Agaton_Sax: MSM, det är väl det man brukar ge till hästar med lite knackiga leder? Min mamma ger nämligen sin lite äldre dam nyponpulver just nu som har gett jätteskillnad, kanske värt att testa själv då också? Nån som vet om man kan köra hästversionen på sig själv?

Nyponpulver kan man köra samma som man ger till hästen, googla upp hur mycket man ska äta bara. =)

MSM vet jag faktiskt inte om man kan äta samma som man ger till hästen, det är nog frågan om hästversionen har andra mineraler etc, annars torde det vara samma sak. Min bästa vän har köpt "människo-msm" från en webshop, och det har fungerat jättebra för hela hennes kropp. =)
 
Sv: Stärka min mammas händer?

Vet hon varför hon blivit svagare i händerna :)? Är rätt övertygad om att vårdcentralen tar nytillkomna sådana symtom på allvar och som sagt, det kan ju vara en behandlingsbar sjukdom som ligger bakom det.
 
Sv: Stärka min mammas händer?

Nej så nytt är det inte, har väl kommit gradvis under de senaste kanske 7 åren men blivit mer påtagliga nu, tror det har att göra med att hon är utomhus så mycket med hästarna å skånes fuktkalla klimat också :) Hon bor i ett hus som inte är superbra isolerat så trots jättebra täljstenskamin som värmer ordentligt så blir ju luften ändå inte helt torr eller vad man ska säga och leder brukar ju inte bli bättre av den typen av luft heller.
 
Sv: Stärka min mammas händer?

Nej det var som en boll med en kula i som man skulle rotera så att det började låta... Man får alltså rotera hela handen rätt rejält för att få fart på kulan inuti.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp