Stärka hästs självförtroende?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Min lilla stjärna är vad jag skulle betrakta som en fjolla. När jag är med kan hon vara ganska tuff och ridmässigt finns inga tveksamheter- hon går fram överallt och tvekar aldrig.

Problemet är när hon är själv (och ibland med mej på marken).. Hon är osäker, ranglåg, undflyende och tar sej aldrig ton mot någon..

Finns det nåt jag kan göra för att tuffa till henne? Hon finner sej i att bli jagad, utmobbad, inte få mat, vågar inte dricka ur vattenkoppen eller gå genom köldridån.. Hon är mer som en hund än en häst och gör sej bäst bland människor...

Tips please..

/Lavinia, trött på att se sin häst ha problem med alla andra hästar..

Sv: Stärka hästs självförtroende?

Självklart. Har du någonsin hållt på med trickträning? Det kan både höja och sänka hästens självförtroende. Viktigt att komma ihåg är dock att hästen inte tar kommando över dej! Exempel på en väldigt dominant häst som gärna tar kontroll över ryttaren kan vara bra att lära hästen att buga.
Men nu till dig. Att jobba mycket för att få hästen att känna sig dominant är t.ex. att träna med hästen att gå upp på lastpallar. dels stärker det hästens självförtroende att stå där uppe och få beröm och dels stärker det eran realtion. att träna hästen att stegra kan vara ett sätt att höja självförtroendet. VIKTIGT! Börja inte själv utan försök leta upp någon som har erfarenhet av detta om du inte gjort det förut, annars finns risken att hästen börjar stegra i tid och otid och att hon tror att hon även bestämmer över dig. Lycka till!

Jag upplevde att min häst blev mycket tryggare i sig själv när han fick gå tillsammans med en självklart ranghög häst bara dom två plus att jag tränade mycket med honom så han litade på mig och sen träna att göra massa konstiga saker som presseningar hopphinder och andra läskiga saker. Han blev jättestolt när han klarade nått :)

lycka till

Du har ju en skimmel- vad förväntar du dig:angel:

Ston brukar dock få fördelar- om de nu går med valacker.

Jag skulle lätt sätta ihop den med hästar som är mer på lika vilkor- enbart EN kompis- en verklig sdn om så skulle vara nödvändigt.

Jag lider med många skimmelvalacker som får vara outcast hela livet.. i av människan konstruerade flockar.

Alla hästar mår definitivt inte bra i flockar- bara för att man själv äger hästen som är högst i rang.

tycker mig sällan se verkligt flockliv i annat än de som växer upp tillsammans eller 2.
De flesta är ostimulerade o inte sällan hungriga hästar som inte har annat för sig än att bossa runt andra.

De tolererar varandra, men är sällan som en flock- familj. Där man stöttar o hjälper varandra.

Senast ändrad:

som någon sa så är pallträning och liknande skitbra, annars så skulle jag råda dig att låta hästen lösa problem utan att du lägger dig i, t.ex om hon är fjantig när ni tar en promenad så kan du skicka henne i förväg så hon går snett före dig och på så sätt måste möta sina "faror" på egen hand, när hon då tar sig förbi något läskigt utan att trampa ned dig eller liknande ska hon självklart ha beröm, sådant stärker..

Om hon är rädd för diken, så skicka henne över dem i t.ex longerlina, utan att dra eller tvinga henne på något sätt, och sedan beröm. tänk så med den mesta vardagshanteringen, så lär du henne att bli lite mera självständig och inte förlita sig på att du löser problemen åt henne.

sedan som tidigare sagt, så är det nog ingen dum idé att låta henne gå med EN schysst häst (ranghög el. jämnlik) ett tag, detta gjorde under för min dam, hon var ingen hackkyckling så, utan hon började alla relationer till andra hästar med att spöa på dem..:crazy:

Efter tre månader med en luugn bjässe till vallack så tröttnade hon på att vara förbannad och började lära sig kommunicera med honom istället, blev en tydlig förändring både i ridning och hantering efter det:)

lycka till

Tycker du skall vara glad att hästen funkar ridmässigt, ofta är det tvärt om. Kanske ska du akta dig lite för att träna henne att gå före dig på marken, det handlar trots att om att du är ledare över henne och att hon följer dig. Du vill inte ha en häst som bossar dig när du hanterar den. Vissa hästar mår faktiskt bättre ensamma i hagen, men med andra i närheten.

Hej alla!

Mitt stora problem är alltså inte i hanteringen med henne- där går det mesta bra. När jag är med och nån annan häst står inne vågar hon tom nafsa lite på sina kompisar..

I hagen däremot är hon så mesig att det är löjligt. Jag hade gärna haft henne med en snäll kompis bara i hagen, tyvärr finns inte så många såna stall i närheten (och dom som finns har alldeles för lite utevistelse- och med hennes känsliga luftrör är det ingen bra idé att låta henne stå uppstallad länge). Nu går hon med 2 andra ston och en ranghög men väldigt rättvis valack. För valacken får hon oftast vara med (hon är verkligen inget hot alls!) men stona kan i perioder vara rätt elaka och jaga omkring henne om hon är för nära.

Jag kan skicka henne över diken, knata över pressenningar, vi jobbar på att gå genom köldridå (den är ju i hagen- då är det av nån orsak mycket värre).. Hon går även gärna först när vi är ute och promenerar (matte går alldeles för långsamt).

Min fråga är mer vad jag kan göra för att få henne att tuffa till sej i hagen.. Hon går bäst med valacker har det visat sej, men då har hon än så länge blivit betäckt istället- ston verkar ta henne som en förolämpning- något skoj att jaga..*suck*

Och hon vågar inte dricka ur vattenkoppen, stannar aldrig kvar och tar striden utan kastar sej iväg (så har hon varit sen jag köpte henne), om hon blir inträngd i en hörna flyr hon för livet (hon har sprungit över folk för att komma undan andra hästar)..

Att låta henne lösa det själv har än så länge inneburit att hon får minst mat och alltid är lite utanför.. Hopplösa arab-skimmel.. *suck*

/Lavinia

Min häst var också sådär i början, men han har börjat tuffa till sig utav sig själv..
men iaf, jag tror inte att det finns så mycket att göra, än att kanske ändra om i hagarna. Någon häst måste vara lägst i rang och någon måste vara högst, så är det bara. Tyvärr så blev det din häst som blev lägst i rang.

De hästar som är väldigt rang låga i våra hagar ger vi extra mat under vinter halvåret. Att sprida ut hö-högarna mer och göra fler högar gör ju att hon också får mat.

Men rangen i flocken måste flocken få göra upp själva. Jag lovar att de andra hästarna inte jagar din häst bara för att jaga. Sånt håller inte hästar på med.. antagligen så är hon för "på" dem, de kanske försöker fostra henne? vad vet jag.. det kan också handla om att hästarna är uppväxta på olika sätt. De hästar som levt i storflock under sina unghäst år kan "hästspråket" "bättre" än de som ex. levt med 1-3 individer eller gått med sin mamma väldigt länge.

Hej!

När vi flyttade hit blev hon jagad över ca 6 hektar av en häst, trots att hon stog minst 20 meter bort från de andra. Väl längst bort och efter några varv i hagen lämnades hon ensam- sen blev hon bortjagad så snart hon visade sej. Jag kan inte tycka att det är uppfostran när hon redan står 5 meter bort med sänkt huvud och inte vågar gå närmare att då bli bortjagad med huggtänder och rumpa... Så fort nån av de andra tittar på henne backar hon undan (har alltid gjort) och ändå ska just en av dom andra vara på henne!!

Nu är den elakaste hästen borta, men då har nästa i lågrang tagit över mobbingen. Eftersom det är en lösdrift med fri tillgång på hö(- alla äter ur samma bal!) är uppdelning av mat inte något direkt hållbart alternativ- det finns inte någon som är där och fodrar på bestämda tider- vi rullar in en bal när den tidigare börjar ta slut. Visst kan jag lägga mat nån annanstans 1 gång/dag men det brukar resultera i att någon av de andra går dit och äter. Vi delade högarna på förra stallet- men det resulterade i att fröken blev bortjagad från alla högar när de andra vandrade runt.. Hon är verkligen riktigt fånig- tar aldrig strid om inte matte (och stallvägg/dörr) är att skydda sej bakom.

Ändra om i hagarna går inte heller eftersom det bara är våra som går på lösdriften.

Min har alltid varit en riktigt mes- men problemet har inte varit "akut" förrän nu när hon inte längre kommer in nattetid(förrut fick hon ju mat inne). Jag är tveksam till att hon överhuvudtaget vågar gå in i lösdriften och vattenkoppen vågar hon ju inte heller gå nära (eller dricka ur!).

Nån gång är ju risken att hon kommer behöva dricka ur vattenkoppen (kallt i vinter tex) och när hon inte vågar gå fram till den är det svårt..

/Lavinia, som inte sett så "elaka" hästar på flera år. Den förra så elaka hästen jag träffade ändrade humöret permanent på min förra häst:-(

Men du kan ju inte ha henne på lösdrift om hon varken vågar dricka eller nyttja ligghallen. Då måste ju du göra livet drägligare för henne genom att flytta henne, antingen till en annan lösdrift eller ett kallstall med bra ventilation och mycket utevistelse.

Så kan min häst också vara! Hon vill helst bara vara med mig, hon är en kaxig och självsäker individ men kommer jag så står hon vid staketet och vill helst att vi går en promenad eller gör något annat roligt! :angel: :love:

Hon är också mer som en människa eller hund, fast med en jäkla hästkaraktär ändå! :D;)

/
Lavinia, som inte sett så "elaka" hästar på flera år. Den förra så elaka hästen jag träffade ändrade humöret permanent på min förra häst:-(
Det är skitviktigt att inte se till att hästen får gå med hästar som missbrukar sina roller-
Antingen blir de likadana eller så blir de olyckliga individer resten av livet, som hela tiden får kolla bakom sig-aldrig trygga i flocken.

Nej nog finns det andra alternativ. annan lösdrift eller utebox.
DET!! är våran roll som hästägare- att se till hästen väl o ve. Att vara en god ledare... om man vill.

Senast ändrad:

Ja jag kan absolut hålla med om det.

Eftersom jag letat stallplats sen i vintras innan jag hittade denna så vet jag på ett ungefär hur utbudet ser ut...

Antingen frimärkshage och ingen utevistelse (ok ute mellan 8 och 12) (samt självklart max 10 kg hösilage) eller stor blandflock med fri tillgång på mat och betäckande valacker.. Kallstall finns det inte många av, och de som finns är inomhusmiljön värdelös i(läs: man stänger alla dörrar för att det inte ska frysa).. I allmänhet är det väldigt snålt med grovfoder i mitt område och de stall som är riktigt bra, ja därifrån flyttar ju inte folk i första taget!

Alternativen är ju inte så lockande med andra ord.. Jag letar ständigt vidare efter den perfekta stallplatsen för fröken fjolla..

Vatten får hon än så länge i hinkar, så hon är ju inte utan vatten, hon bara vägrar (vågar inte??) dricka ur vattenkoppen. Jag har testat att leda fram henne flera gånger och visat att här är vatten men nope- det passar sej inte för prinsessor att dricka ur vattenkoppar (vi har alltså inte ens kommit till stadiet försöka få igång vatten"sprutet" för hon vägrar kategoriskt gå nära- då är hon hellre törstig!

Enligt de som står på lösdriften nu har det tagit deras hästar ca 2 månader innan de kommit in i flocken och hon är ju klart mer med nu än när vi flyttade dit.

Det jag misstänker är att oavsett var jag placerar denna häst så kommer hon vara den "mobbade". Det verkar som om andra hästar helt enkelt tycker det är lite "kul" att jaga den som alltid flyr. Därav att jag helst vill se om det går att hjälpa henne, att flytta runt runt runt gör henne knappast tryggare i sej själv- snarare tvärt om. Då tappar hon fotfästet gång på gång.. Inte bra det heller...

/Lavinia, som väl får inse att hon får ge sej ut och visa fröken fjolla att elakingarna inte måste lyssnas på..

Men du kan ju inte ha henne på lösdrift om hon varken vågar dricka eller nyttja ligghallen. Då måste ju du göra livet drägligare för henne genom att flytta henne, antingen till en annan lösdrift eller ett kallstall med bra ventilation och mycket utevistelse.

Hej!

Drickandet handlar enbart om vattenkoppen- hink funkar bra. Och jag VET ju inte om hon är i lösdriften, jag sitter ju inte och stirrar på henne jämt..

/Lavinia

Då måste du ta reda på det. Du får väl be de andra kolla också samt åka förbi och kolla några gånger per dygn. Ser du henne aldrig gå in så vågar hon antagligen inte nyttja den och då har inte hästen tillgång till en varm och skyddad sovplats och bör inte gå ute dygnet runt.

Är det dåligt med grovfoder på något ställe får du väl köpa till själv eller betala högre pris och få mer foder. Angående vatten bör hon få dricka sig otörstig minst 2 ggr per dygn, gärna mer.

Hej!

Vatten får hon som sagt ur en stor vattenbalja på 65 liter, no problem där. (Utöver att vissa inte gillar att fylla vatten i den).

Jag har oavsett tid jag varit där inte sett någon häst inne lösdriften om vi inte lett in dom..

Och köpa till hö är inte heller så vanligt att man får, finns ingen plats att förvara extra hö.. Jag har som sagt kollat runt ganska mycket redan och jag har lärt mej den hårda vägen att "klart man får köpa till extra hö" innebär max 1 kg extra och många sura miner (förra vintern betalade jag 4 kr/kg för extra hö, vilket hennes hagkompisar ändå åt upp..).

/Lavinia, som insett att svaret på min fråga inte verkar komma här och därmed lägger ner denna tråd.

Jag tror att du behöver byta uppstallningsform helt enkelt! Se till att ha hamna i ett stall där hästarna har i stort sett fri tillgång ute och sen fodras ordentligt inne!
Inte så svårt? :idea:

Nej, jag tror inte du kan ändra din hästs plats i flocken, eller hur hon behandlas av andra hästar. Däremot är det inte säkert att hon lider av det, bara hon får mat/vatten. Det är, vad jag förstår, 4 hästar i hagen, kan de verkligen vakta höbalen så hela tiden?

Har haft ett sto som alltid var lägst i rang, hon blev visserligen aldrig jagad, men tordes aldrig gå in i ligghallen (vi la ut en halmhög åt henne i ligghallsöppningen, där låg hon), sprang undan om någon tittade på henne osv. Trots det verkade hon inte direkt olycklig, gnäggade alltid åt flockledaren om han varit borta, och var i övrigt pigg o glad. Hennes avkommor blev också riktiga mesar i flocken

Jag funderar lite på hur eran lösdrift är uppbyggd? Skulle inte oroa mej så mycket över huruvida hon går in i vindskyddet eller inte. Vissa hästar går helt enkelt aldrig in, även om de är själva i hagen.
Så frågan är, finns dt bara ett ställe för hästarna att dricka? Hur får de foder? Är det en stor hö-hög eller finns det flera olika ställen att äta från?

Hej!

Nu får dom vatten på 2 ställen, men det lär bli svårt att motivera en varmvattentunna för de andra när vi redan har en vattenkopp med värme.. Så vatten får hon just nu, men blir det en smällkall vinter vet jag inte hur det ska lösas.

Hö finns i stora silagebalen vi rullar in, på torr och grusad ätplats. Jag brukar när jag är där ta en stor mängd av det och lägga i en ... åh vad heter det?? höhäck:-) en bit ifrån.

Hon får helt klart äta, hon är rund och fin och verkar må bra i övrigt (dessutom är det ett supersilage, vilket hon verkligen behöver!). Ledarhästen låter henne definitivt äta och den andre i rang också. Ibland har jag sett henne äta även med "den elaka", men är det fler än en häst vid balen blir hon bortjagad av 2 och 3.

Jag skulle bara må bättre om hon kunde ta lite mera plats, och om jag visste att hon var i lösdriften eller snarare fick/ville vara där. Lösdriften har 2 avdelningar, och 2 öppningar (den ena med köldridå (monster!! kan INTE gå igenom där- då dööör man!) Hon har dock studsat igenom ett par gånger med lite påtryckningar).

Jaja.. jag får väl inse att hon är en ranglåg fjolla och alltid kommer vara det.. Svårt när förra var den som bestämde överallt..

/Lavinia

Liknande trådar

Träning Hej! Visste inte riktigt var jag ska lägga denna tråd, men misstänker att jag får bäst hjälp här.. Vad gör man med en ranghög häst...
Svar
2
· Visningar
1 314
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama