C
Chough
Har köpt mig en liten pålla på fem år (fyller 6 på lördag
).
Hon är ganska "grön" inom dressyren. Har inte hoppat henne sen hon kom, men när jag provred henne så märkte man att där har hon kommit mycket längre.
Nu är detta ingen typisk "dressyrhästtyp" utan hon är ganska liten, 162 cm och fullblodstyp.
Galoppen är helt okej, så det är inte den som behöver förbättras i första hand.
I traven blir hon nästan lite som en ponny, korta snabba steg.
hon släpar inte fötterna eftersig eller så, hon lyfter på dem, men det är lixom ingen längd i steget.
Hon är väldigt mjuk och har lätt för skänkelvikning och sådana rörelser.
Så, vilka övningar kan jag använda mig av för att få lite mer längd i steget? (utan att hon bara springer i väg i 190 med korta snabba steg)
Vill så småningom kunna lära henne att samla sig lite i traven och kunna gå med lite större fast långsammare steg.
Det är det där trippandet som jag "vill få bort".
Någon som har tips på övningar?
Hon är ganska "grön" inom dressyren. Har inte hoppat henne sen hon kom, men när jag provred henne så märkte man att där har hon kommit mycket längre.
Nu är detta ingen typisk "dressyrhästtyp" utan hon är ganska liten, 162 cm och fullblodstyp.
Galoppen är helt okej, så det är inte den som behöver förbättras i första hand.
I traven blir hon nästan lite som en ponny, korta snabba steg.
hon släpar inte fötterna eftersig eller så, hon lyfter på dem, men det är lixom ingen längd i steget.
Hon är väldigt mjuk och har lätt för skänkelvikning och sådana rörelser.
Så, vilka övningar kan jag använda mig av för att få lite mer längd i steget? (utan att hon bara springer i väg i 190 med korta snabba steg)
Vill så småningom kunna lära henne att samla sig lite i traven och kunna gå med lite större fast långsammare steg.
Det är det där trippandet som jag "vill få bort".
Någon som har tips på övningar?