Stärka frampartiet, men hur???!!

A

allroundhästarna

Hej allihop,
Jag har tränat AR lite själv, varit på några kurser med mitt sto. Vi har tränat på öppna och slutan i skritt och lite i trav. Vi har kämpat med att sätta bakbenen under sig mot tyngdpunkten, och det funkar bra. Nu till saken, vi hade en djurkommunikatör hos oss i stallet förra veckan. Hon pratade lite med mina hästar, varvid mitt sto talade om för henne att hon kände sig väldigt stark i bakdelen men mycket svagare i frampartiet. Hon kände det som att frampartiet inte hängde med (bakdelen styrde på-känsla) Kan säga att djurkommunikatören hade aldrig träffat oss tidigare, aldrig sett hästen röra sig e.dyl. Nu så här efteråt så funderade jag på om det kan vara den känslan som stoet känner varje gång hon snubblar (en snubbelmaja fram) så min fundering nu är; Hur tränar man frampartiet? klättring upp och ner stärker ju bakpartiet, att köra stärker bakpartiet, öppna och sluta stärker bakpartiet, men vad stärker endast frampartiet?! Tips?!

Sv: Stärka frampartiet, men hur???!!

Trav rakt fram i skogen. Framdelen får ta upp rätt mycket av det bakdelen inte gör. Korta repriser, men rakt fram och inte så mycken skolor och böjning.

Tessan

Om du skrittar på långa tyglar i skogen. Då går hon ju inte i form och kan belasta fram partiet mera.

Jag har fått tipset att rida böjd i "fel" varv. Alltså hästen böjd åt höger på volt åt vänster. Inga långa stunder utan korta och sen böjer man om och då brukar iaf min häst böja sig jättefint.

Hej terwa,
mitt problem är snarare att hon inte orkar bära sig fram. Hon böjer sig och söker nedåt-framåt bra. Jobbar bra med rygen, men det är precis som om hon inte orkar lyfta framdelen. Hon är ganska snubblig av sig, orkar inte med att galoppera fram. Vid hoppning känns det som om hennes framben ska vika sig när hon landar (hon snubblar nästan alltid till vid landningen) Så det är inte böjningen som är problemet, hon är mjuk i kroppen (för att vara fd. travare) Har haft en massör hemma som tyckte att hon hade ej ont någonstans och hon kunde böja fram/bakbenen framåt och bakåt mer än tillräckligt, åt sidan tar hon godis på insidan av bakbenen, mellan frambenen. Jag brukar köra lite sådant som stretching efter ridpass. På ridpassen kan vi trava samlat i små serpentiner med böjning åt båda hållen, utan problem. Men det är själva bärigheten, som saknas.
Hon är ganska kompakt i kroppen, grov och kort, med mycket hals och bog.

För mig låter det helt enkelt som om hon är ordentligt framtung och låser bogarna.
Ett vanligt misstag som jag själv gjort efter att ha varit på rätt många AR kurser. :devil:
Det blir så när man inte lär sig att sitta med hästen, travar utan swung i ryggen och ändå kräver "skolor" och krumelurer.

I detta tillstånd kan ryggen ändå kännas höjd, men hästen är likväl framtung och snubblig.

Mitt tips är att försöka rakrikta din sits och våga rida lite mera framåt i traven. Rid lätt eller stå i lätt sits så att hästen vågar komma upp med ryggen. Se till att hästen söker kontakt med hand och följer dig uppåt och neråt med fortsatt kontakt.

När detta funkar så kanske du försiktigt kan korta upp hästen lite med hjälp av ngn skola.

Det är ren och skär grundskolning tycker jag. Detta bör ju funka innan man börjar på skolor och andra samlande rörelser.

Lycka till :)

Jo, mina har också varit snubbliga då de under perioder kortare eller längre inte burit sig korrekt genom hela ryggen. Har sett exempel på jättebakdelar på AR-hästar som inte har konnection med fram så att hästen lyfts och blir lättare.
Mina har kunnat bli grymt snubbliga och även svåra att styra då de varit mindre bra i ryggarna (bron).

Vissa hästar har jag tyckt se ut att ha problem med karpallederna eller hela "stå-apparaten" låsningen i leden alltså, och kan "släppa" onaturligt ofta då hästen trampar minsta lilla fel eller underlaget är ojämnt. Det ser ut som om de stigit ner i ett hål och knäar till. De brukar vara lite rädd att kliva ut och kortar sitt framsteg.
Kan bli starka bak för att kompensera instabiliteten i frambenen.
Det kan synas redan vid stillastående att ena eller båda lederna inte är tillbaka i sitt bakersta läge utan hålls raka med muskelkraft.

Jag var inne på samma tänkande som dig med svaga karpaler...men har en häst som gör det ibland och det beror inte på detta...med henne beror det på växtvärk samt att hon är lite valpig.

HUr gammal är din häst?

Min häst är 13 år.
Känner att det som nitus säger stämmer ganska bra. Hon snubblar och "knäar" lite nu och då. Det är som att hon är okoncentrerad på vart hon sätter fötterna, vi har tränat mycket fritt i skogen så att hon ska lära sig att sätta fötterna "på rätt ställe" (före eller efter en stock och inte på) Vad kan man göra för att få bort det? Träna bort? Isåfall, hur?

hejhej!!! kan relatera mkt till de du beskriver som problem. Rider för instruktör i en grupp med islännignar. Dessa har samtliga samma problem, framdelen lixom släpas med, tränaren han låter oss gå mkt över bommar i trav, slalom o "sidepass" med bomm under hästen. Tror de e för att frigöra bogarna o för att hästen ska länga sitt steg i bak-kärran. Han rekomenderar att göra precis så som du gör, rid i terräng med stockar o sånt, låt hästen ta de lungt o gå över själv, i egen form. Han säger även att man kan öva på att rygga, de ska tydligen frigöra bogarna med. bommar i rakt spår o bommar på spår i en sväng osv. ja de e vad vi gör för att stärka bogarna o få lite schwung i våra islandshästar. Vet att travare kan ofta ha samma bekymmer som en dåligt riden islandshäst, de lixom islännignarna har pushats mkt fram o nästan inget annat.
Lycka till ;)

Hej Nitus,
Kan du se på en häst om den har problem med karpallederna? Undrar eftersom att jag också bor i Ö-vik. Här är bilder på hästen i fråga.
bild.jpg
Framtung.jpg

(det är samma häst, vänstra kortet taget bara ett ½ år efter det högra, men hingsthalsen finns kvar även om den inte riktigt syns på kortet)
Hon är bara 152 cm hög, kort i kroppen (135 i täcke) väger ca 500 kg, har en "hingsthals" och är bred över bogarna.

Är långt ifrån bra på sån´t här, men om du säger att hon är mycket bred över bogarna, kommer frågan hur sadeln påverkar hennes bogfrihet? Jag märker direkt på min (jättebreda) pålle när en sadel minskar hans bogfrihet, med ungefär samma effekt på ridningen. Därmed inte sagt att det är fel på din sadel, och inget annat, men ändå.... Det är ju lätt att utesluta sadelproblem, om du rider barbacka några ggr och ser om hon har samma tendenser ändå.

1. kolla fysiken, att inga låsningar finns (särskilt i bakre halskotorna, och i framdelen öht)
2. Rid gärna i backar, både upp och ner, och TERRÄNG. backar tränar även framdelen, och terrängen koordinationen, gärna cavaletti också.
3. Det hon menade kan ha varit att hästen har för mycket skjutkraft så hästen inte hänger med - korta upp "mellanlinjen" mellan fram och bakdelen, och jobba mot att höja framdelen och bära med bakbenen (vilket du säkert redan gör). Du kanske tillockmed får bromsa upp frambenen med tyglarna om de drar iväg.

Eftersom att hon är så bred (både manke och bogar) så har jag haft sadelprovare som har fått inse att Olympic Jessica X-wide är för trång. Därför köpte jag en bomlös till henne och hela hon rör sig annorlunda (positivt). Hon kan ta ut steget fram utan att det tar emot. Hon tar ganska korta steg i traven. (Känns som att rida en ponny) trots att hon varit travtränad.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 431
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 234
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
362
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har en häst som har varit skadad länge, och nu upplever jag att det ev. påverkar igångsättningen på ett speciellt sätt. Ska försöka...
2
Svar
25
· Visningar
3 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka