Stärka f d gaffelbandsskadad.

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Nu är det dags för den nya hästen att börja träna igen. Den har vilat i två månader och är väldigt pigg/fräsch.

Saken är den att han för ett tag sedan hade en gaffelbandsskada som han orsakade själv. Ingen överansträngning eller träningsskada alltså utan orsakat i hagen. Skadan va lätt och läkte fort.

Det jag undrar är hur man tränar gaffelbanshästar? Även om den är helt läkt så finns ju risken att det återkommer antar jag?

Hästen är inriden.

Sv: Stärka f d gaffelbandsskadad.

En gaffelband skada som hästen orsakat själv i hagen beror ofta på ett slag eller liknande och då behöver man inte oroa sig lika mycket för att den ska komma tillbaka . Den farliga sorten av gaffelband skada är när den uppstår i samband med träning/tävling för då uppstår den ofta av ett rejält genomtramp som gör att gaffelbandet tänjs ut och då får dom oftast inte tillbaka samma elasitet i det igen vilket gör att det löper större risk att skadan går upp igen vid träning tävling.
Jag har en häst som oxå orsakade en gaffelbands skada på ett framben nedre fästen utsidan av kotan i hagen förmodligen ett slag. Vi behandlade honom med kortison (stavning?) direkt in i gaffelbandet samt tabletter i 10dgr för att dämpa svullnaden .. Vi kylde 4 ggr per dag och han gick i hagen som vanligt. Han läkte på 2 månader sen satte vi igång som vanligt och vi har inte märkt några konstigheter alls.
Det jag vill säga är att du kan nog sätta igång och träna lite lugnt i början och märker du inga förändringar kan du nog köra på som vanligt efter ett tag.

vi har ett par på jobbet som har varit gaffelbandssadade, det hände för ca ett år sen, de skadade sig typ samtidigt båda under lopp.

Nu tävlar de utan problem igen, den ena har bandage under lopp, den andra bara gamascher.

En nyckelpunkt som vi går efter är att de ska inte starta på lösa banor, behövs hakskor ska hästen inte starta alls.
Under uppträning gick de på mjukt underlag, dvs inga problem för oss eftersom vi har sandträning.

Nu är de precis som de andra träningshästarna, bara att man kollar benen noga på dem efter ansträngning instinktivt.

vi har ett par på jobbet som har varit gaffelbandssadade, det hände för ca ett år sen, de skadade sig typ samtidigt båda under lopp.

Nu tävlar de utan problem igen, den ena har bandage under lopp, den andra bara gamascher.

En nyckelpunkt som vi går efter är att de ska inte starta på lösa banor, behövs hakskor ska hästen inte starta alls.
Under uppträning gick de på mjukt underlag, dvs inga problem för oss eftersom vi har sandträning.

Nu är de precis som de andra träningshästarna, bara att man kollar benen noga på dem efter ansträngning instinktivt.

Det där med att man tränar på mjukt underlag de flesta säger ju att man ska träna på hårt underlag.. Men det är intressant vad du säger för jag har varierat mellan hårt och mjukt.. Jag har en häst under uppträning nu som innan har varit rejält skadad han hade en gaffelbandsskada i övre förgreningen som inte såg rolig ut. Men nu har vi börjat köra lite smått och han blir mjukare för varje dag som går och vi har även lite planer på att klättra honom lite försiktigt i en sandgrop under sadel. Nu menar jag absolut inte branta bakar utan lagom lutning. Men i sandgropen är ju underlaget väldigt mjukt. Det ska bli intressant...

Svar till er båda:

Ja, hårt underlag sägs ju vara bra. Vi kör på variation, skrittas även lite på asfalt.
Veterinären sa precis som du säger Rouge att en självgjord gaffelbandsskada läker fortare och han vilade nog några månader (innan vi tog över honom). Han har gjort några starter efter det också så det är ju läkt. Det jag vill göra är minimera risken och kolla om det finns något som stärker/förhindrar återuppkomst.

Svar till er båda:

Ja, hårt underlag sägs ju vara bra. Vi kör på variation, skrittas även lite på asfalt.
Veterinären sa precis som du säger Rouge att en självgjord gaffelbandsskada läker fortare och han vilade nog några månader (innan vi tog över honom). Han har gjort några starter efter det också så det är ju läkt. Det jag vill göra är minimera risken och kolla om det finns något som stärker/förhindrar återuppkomst.

Jag tror inte att det finns något som förhindrar återuppkomst, men jag tror inte att du behöver oroa dig för det då det hände i hagen. VAd var det för underlag i hagen då det hände och var satt skadan?
Det man kan göra är ju att ha hästen ganska hårt bandagerad då man kör och att man har koll på förändringar varje dag.
Jag lägger våt varmt arnika omslag efter fortkörning (först kyler jag) sen får han stå med det till dagen efter. Då han har gått motion använder jag kyllera med tidningspapper.

Jag vet inte riktigt hur man skall göra rent medicinskt men efter att skadan läkt ut är gångband ett mycket bra alternativ för att träna upp hästen. Det är nog det bästa tipset jag kan ge. BoT är mycket bra men de orsakar lite också de är lite "för" bra. Jag använder dom uteslutande före träning och tävling. Samt om hästarna är tjock i benen på ett eller annat sätt. Var försiktig med BoT bara dom är mycket bra nästan för bra!

Jag håller med Civil Action där att BoT är lite för bra. Min veterinär har sagt att jag inte ska använda dom på gaffelbandshästar. Men jag vet inte ...

Varför är de FÖR bra :confused:? Hur kan det bli så?

Används endast innan träning/tävling och ev natten efter.

Varför är de FÖR bra :confused:? Hur kan det bli så?

Används endast innan träning/tävling och ev natten efter.

De alstrar för mycket värme och det kan ge upphov till gaffelbands skador och andra sen skador.
Precis så som du använder dem idag skall de användas men kom ihåg att kyla först sedan värma med BoT.

Varierat underlag är det absolut bästa i all träning. Från hårt till mjukt, vid rehabilitering av just gaffelbandskada så hade jag inte tränat i för mjukt underlag då det anstränger gaffelbandet mer. Det kan bli om det är riktigt djupt en "sug propps effekt" så att hoven även måste "dras" upp o detta påfrestar väldigt mycket.

Lycka till

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 763
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 264
Senast: ll.96
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 508
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka