Stärka ett visst bakben

Nominous

Trådstartare
Vilket bakben ska naturligt arbeta/belastas mest vid galopp på rakt spår i snabbt tempo? Alltså det handlar inte om att bära sig utan mest om påskjut. Har en häst som är svag i höger bak (av naturliga orsaker som nu är åtgärdade och nu behöver stärkas) och jag har börjar rida mycket galoppintervaller för att få hästen att arbeta i nytt rörelsemönster och inte på gammalt muskelminne (travhäst). Han arbetar varannan intervall i höger galopp och varannan intervall i vänster galopp då jag vill att han ska arbeta jämnt med hela kroppen. Men just nu är vi uppe i 5 intervaller så en galopp går ju i tre intervaller och en i två och jag tänkte då låta han arbeta tre intervaller i den galopp där höger bak arbetar mest.
I arbetsgalopp är det ju inner bak som belastas/bär mest. Men på rakt spår i högre tempo där det är mer påskjut än bärkraft, ändras belastningen då? Eller är det höger galopp som gäller för att komma åt höger bak lite mer? Eller har de mer samma belastning i det högre tempot?

Varför inte ut och skritta med lite extra vikt på det svaga benet. Dubbla gummiboots eller viktboots?
Jag upplever att det är svårare att ha totalkontroll på balans och genomsläpplighet desto snabbare det går.
Om problemet är åtgärdat och hästen arbetar liksidigt så ser jag inte riktigt syftet med ditt höga tempo. Då kommer ju hästen successivt bli jämnare och jämnare i sidorna om den arbetas korrekt.

Är det inte en onödig skaderisk att utsätta en oliksidig häst med ett svagt ben för den påfrestningen som snabba galoppintervaller ger?

Jag skulle inte heller använda galoppintervaller på en varmblodig travare (om den inte redan kan balansera sig väldigt bra i arbetsgalopp). Att en sida/bakben är svagt är inte ovanligt på "vanliga" ridhästar heller - och en omsorgsfull träning i dressyr är alla gånger bättre än att försöka punktträna. Som svar på din fråga skulle jag säga att det fortfarande är inner bak som belastas mest - men frågan är om det spelar så stor roll? Du ger hästen en bra grundkondition (som den förmodligen redan har iom att den varit travhäst), men i högt tempo är det svårt att reglera om den "spar" ett bakben. Förmodligen springer den på dubbla spår för att avlasta och då kan du tom få motsatt effekt. Ju mer den springer fel desto mer sådana muskler sätter den (och blir ännu starkare i den starka sidan).
Själva galoppfattningen är däremot stärkande - så rid hellre 20 -30 fattningar (och några fler i "den svaga sidan"). Galoppera 6-7 språng, bryt av och gör om. Fatta gärna ur skritt. Kan den sidvärtshjälper - flytta den undan inner skänkel strax innan fattningen för att "placera inner bak" nära ytter fram. Då maximerar du belastningen av inner bak.

Det är ingen ridhäst utan en travhäst som är i full tävlingskondition och som tränas för att starta i trav.
Hästen rids dressyr mellan galoppintervallerna men då väldigt lätt nivå än så länge. Ingen galopp i dressyren ännu.

Hästen arbetar mer och mer lika med båda bak men har sämre spänst i höger bak pga tidigare problem. Han har suttit fast helt i bäcken och höft höger bak när jag köpte honom i början på september. Nu rör han sig nästan helt liksidigt och rakt från att ha rört sig väldigt illa, men som sagt spänsten är lite sämre i höger bak och han måste lära om sitt rörelsemönster lite då han gärna vill röra sig som han gjort under lång tid tidigare. Men med galoppintervallerna tycker jag att jag får honom att röra sig väldigt bra med höger bak då han går i en helt ny gångart som han inte har något gammalt muskelminne i. Han får lära upp sig helt på nytt efter de nya förutsättningarna.

Jag känner själv att höger galopp är den galopp som tappar lite spänst när han blir trött så jag har tyckt att höger bak borde bli mer belastat i den. Jag vet att det är inner bak som belastas mest i ''dressyrgalopp'' men tänkte om det blev någon skillnad om man rider i en galopp med mest bara påskjut istället för bärkraft.Men då lär nog känslan stämma ganska väl.

Meningen med galoppintervallerna är att få hästen att röra sig i nytt rörelsemönster, bygga muskler och samtidigt höja flåset samt sänka mjölksyratröskeln. Och där tycker jag personligen att galoppintervaller är optimalt. :)

En bild på hästen när han kom i början på september och hur han såg ut för två veckor sedan. Jag vet inte om jag håller med om att hästen blivit sämre av att galoppera. Jag tycker jag har en ganska positiv utvecklingskurva på honom. Men det saknas fortfarande mycket muskler men hästen har blivit jämnare i korset och blir jämnare och jämnare hela tiden och rör sig betydligt bättre för varje vecka som går. Och spänstigheten börjar komma.

Klättring ger styrka o inget slitage.
Här har farminghästarna klättrats med sulky vilket förvisso verkar väl jobbigt.

Som flera har skrivit beror det på Hur din häst galopperar.
Tror inte att det är bra på en som är svag i det ena bak o skyfflar som de flesta travarna gör.
Nordsvenskar har en bättre galopp o där är träningen funktionell.

På ridhästar är det
Yttre bak som bär mest o i ett läge bara det.
Inre bak o yttre fram sätts ner samtidigt- tretakten.
Jag skulle galoppera måttligt o satsa på allsidighet o gymnastik hoppning. Det går att hoppa studs ur trav, men framförallt
Klättra.
Det ger en oerhörd styrka på kort tid.

Senast ändrad:
Klättring ger styrka o inget slitage.
Här har farminghästarna klättrats med sulky vilket förvisso verkar väl jobbigt.

Som flera har skrivit beror det på Hur din häst galopperar.
Tror inte att det är bra på en som är svag i det ena bak o skyfflar som de flesta travarna gör.
Nordsvenskar har en bättre galopp o där är träningen funktionell.

På ridhästar är det
Yttre bak som bär mest o i ett läge bara det.
Inre bak o yttre fram sätts ner samtidigt- tretakten.
Jag skulle galoppera måttligt o satsa på allsidighet o gymnastik hoppning. Det går att hoppa studs ur trav, men framförallt
Klättra.
Det ger en oerhörd styrka på kort tid.

Hästen är linjetravare (som de flesta kallblod även är) och breddar inte alls och jag upplever att han har en väldigt bra galopp för att vara travare och rör sig väl genom kroppen. Han är lugn och sansad och går att välja tempo i galoppen väldigt bra.
Min erfarenhet från klättring i den volym jag skulle behöva träna för att få något resultat är att det sliter väldigt mycket på bakknän så det är inget jag vill ägna mig åt då hästen aldrig gått i en backe i hela sitt liv innan han flyttade till norrland. Därför är jag försiktig med branta backar då det tar tid att lära sig röra sig rätt uppför och sen ska kroppen hänga med. Det blir en helt ny belastning på bakkärran än han är van.

Han rids varierat två ggr i veckan och då rider jag antingen dressyr i skogen eller dressyr på bana, tänkte börja lägga in lite bommar snart och sen även lite gymnastikserier. Det är väldigt nytt för honom med ridning på ridplan så jag vill inte kasta på honom allt direkt utan tar det lite lugn framåt där. Så gymnastikhoppning ska vi ta och prova lite framöver. :)

OK, men det är i princip alltid Farten som dödar.
Klättring är som ett gym utan vikter. Det är där vi kör rehab eller ALLA idrottare efter skador.
Man får givetvis börja smått.
Om en häst sparar sitt svaga ben är det lätt att få skador på det andra annat än i skritt

OK, men det är i princip alltid Farten som dödar.
Klättring är som ett gym utan vikter. Det är där vi kör rehab eller ALLA idrottare efter skador.
Man får givetvis börja smått.
Om en häst sparar sitt svaga ben är det lätt att få skador på det andra annat än i skritt

Jag upplever inte att han sparar benet utan att han har lite sämre spänst i det (vilket märks när han börjar bli trött och mjölksyran kommer krypandes), av förklarliga skäl. Första tre veckorna skrittades han enbart i skogen över stock och sten 6 dagar i veckan tillsammans med massage, stretching, ET-jobb och behandling av muskler. Han fick skritta så länge han var så pass sned att han hade oregelbundet rörelsemönster. Men nu är han så mycket jämnare och har börjat använda kroppen liksidigt så jag tycker att han är redo för tyngre jobb. Alltefter en plan upplagd tillsammans med beh veterinär och ET.
Så själva grundrehabben är redan gjord och nu ska han belastas mer och mer för att han måste bygga muskler, och det rejält med muskler. Galopp var ypperligt enligt både veterinär och ET och även enligt mig själv. :)

Jag strävar efter att rida lika mycket i båda galopperna för jag vill jobba honom jämnt. Men när jag kommer i de faser (under ökning av antal intervaller) då han går ojämnt antal intervaller så går han tex 2 i höger och 1 i vänster ena gången, andra gången 1 i höger och 2 i vänster. Och det känns bra och verkar fungera väl för hästen iomed den positiva utvecklingskurvan.
Men det jag funderar över är vilket ben som egentligen ska jobba mest och om jag känner någon skillnad. Som det är nu är det höger galopp som blir lite mer ospänstigt vid mjölksyra (spänsten tappas alltid sista biten i sista intervallen, det är då man bryter och är klar precis när man känner att spänsten börjar gå förlorad) och den har tidigare kommit lite tidigare i höger än i vänster men det börjar bli jämnare och jämnare nu och är nästan ingen skillnad längre. Därav funderingen ang belastningen, iomed att det känns som att höger galopp behöver tränas lite mer och om jag ska låta honom jobba lite med i den galoppen, men inte mycket mer. Tänkte labba lite och se hur det slår ut. Det märks ganska snabbt.

Sen att fart dödar är jag mycket väl medveten om då jag arbetat med travare hela livet. Galoppintervallerna går inte speciellt fort och dessutom i uppförsbacke (backintervaller) så fart behövs absolut inte då backen gör stor del av jobbet, men jag sitter inte och rider arbetsgalopp som går att jämföra med dressyrridning. Men det handlar inte om galopparbete i bärande syfte utan i påskjutande syfte, därav frågan. :) Sen vill man självklart att hästen ska bära sig och vara balanserad i arbetet och det är jag väldigt noga med, men jag ville i ursprungsfrågan poängtera att det inte är samlande bärkraft och belastning jag var ute efter. Fördelen med galopp är att den sliter betydligt mindre än trav vid samma pulsnivå. :)

Jag upplever inte att han sparar benet utan att han har lite sämre spänst i det (vilket märks när han börjar bli trött och mjölksyran kommer krypandes), av förklarliga skäl. Första tre veckorna skrittades han enbart i skogen över stock och sten 6 dagar i veckan tillsammans med massage, stretching, ET-jobb och behandling av muskler. Han fick skritta så länge han var så pass sned att han hade oregelbundet rörelsemönster. Men nu är han så mycket jämnare och har börjat använda kroppen liksidigt så jag tycker att han är redo för tyngre jobb. Alltefter en plan upplagd tillsammans med beh veterinär och ET.
Så själva grundrehabben är redan gjord och nu ska han belastas mer och mer för att han måste bygga muskler, och det rejält med muskler. Galopp var ypperligt enligt både veterinär och ET och även enligt mig själv. :)

Jag strävar efter att rida lika mycket i båda galopperna för jag vill jobba honom jämnt. Men när jag kommer i de faser (under ökning av antal intervaller) då han går ojämnt antal intervaller så går han tex 2 i höger och 1 i vänster ena gången, andra gången 1 i höger och 2 i vänster. Och det känns bra och verkar fungera väl för hästen iomed den positiva utvecklingskurvan.
Men det jag funderar över är vilket ben som egentligen ska jobba mest och om jag känner någon skillnad. Som det är nu är det höger galopp som blir lite mer ospänstigt vid mjölksyra (spänsten tappas alltid sista biten i sista intervallen, det är då man bryter och är klar precis när man känner att spänsten börjar gå förlorad) och den har tidigare kommit lite tidigare i höger än i vänster men det börjar bli jämnare och jämnare nu och är nästan ingen skillnad längre. Därav funderingen ang belastningen, iomed att det känns som att höger galopp behöver tränas lite mer och om jag ska låta honom jobba lite med i den galoppen, men inte mycket mer. Tänkte labba lite och se hur det slår ut. Det märks ganska snabbt.

Sen att fart dödar är jag mycket väl medveten om då jag arbetat med travare hela livet. Galoppintervallerna går inte speciellt fort och dessutom i uppförsbacke (backintervaller) så fart behövs absolut inte då backen gör stor del av jobbet, men jag sitter inte och rider arbetsgalopp som går att jämföra med dressyrridning. Men det handlar inte om galopparbete i bärande syfte utan i påskjutande syfte, därav frågan. :) Sen vill man självklart att hästen ska bära sig och vara balanserad i arbetet och det är jag väldigt noga med, men jag ville i ursprungsfrågan poängtera att det inte är samlande bärkraft och belastning jag var ute efter. Fördelen med galopp är att den sliter betydligt mindre än trav vid samma pulsnivå. :)

Jag tycker ju att det är ytter bak som jobbar mer i galopp. Jag förstår inte alls de som svarat inner bak.

Galopp är ju samma rörelsemönster som i sluta, om man ser till vilket bakben som ska arbeta, dvs ytter bak.
Därför rider man sluta för att förbättra galoppen och öppna(som ger inner bak) för traven/piaff.

Däremot om ytter bak verkligen gör sitt jobb är ju en sak man ofta kan ställa sig frågande till. Galoppen ska ju börja med ytter bak genom att det kliver in och bär. Sen rulla vidare till inner bak och ytter fram innan det blir inner fram och sen upprepas efter sväv.
Men det är inte helt ovanligt att hästar fattar galopp genom att bara ramla in i den och hela tiden eg rulla på i galopp som startar inner fram och då har en framtung känsla där ytter bak sas släpper. Man ser det på islaget i ytter bak och hur det sen lättar ur.
Så om galopp hjälper maximalt beror på HUR de galopperar.
Tänker man lite sluta-tänk, böjd häst där man tänker ytter bak in och inner fram ut och fram mot yttertygeln brukar man få bättra galoppkvalitet om man ser till den gymnasticerande aspekten.

Vill man träna ett bakben i taget är ju skolorna optimalt.
Du kan också rygga en häst på böjda spår om de inte är så komna i utbildningen/eller man själv.

Det finns en del sjukgymnastiska övningar också. Om man får tag i en bra sjukgymnast kan de ha tips och trix, både i form av kompletterna saker man kan göra utöver rid/kör-träningen i sig. Men också hur man kan tex tejpa och trigga muskelreflexer att arbeta bättre/jämare om man inte riktigt grejar att få till det genom dressyr snabbt nog.

Tack @tuaphua !! Skolor har vi börjat nosa på i skritt men än så länge bara på inlärningsfasen för att ta sidförande hjälper och för att kunna renodla hjälperna lite. Han förstår inte riktigt ännu. Men skolor i skritt blir det definitivt fram över och förhoppningsvis kanske även i trav i framtiden. Men dressyrträningen kommer ju ta tid att få det att sjunka in. På töm har vi börjat nosa lite på skolor med och det upplever jag är lättare då han slipper balansera mig, han har fullt upp med sig själv just nu då han är helt oriden i dressyr sedan innan. :)
Det där med sjukgymnast ska jag ta och luska lite i! Tack för tipsen! :)

Tack @tuaphua !! Skolor har vi börjat nosa på i skritt men än så länge bara på inlärningsfasen för att ta sidförande hjälper och för att kunna renodla hjälperna lite. Han förstår inte riktigt ännu. Men skolor i skritt blir det definitivt fram över och förhoppningsvis kanske även i trav i framtiden. Men dressyrträningen kommer ju ta tid att få det att sjunka in. På töm har vi börjat nosa lite på skolor med och det upplever jag är lättare då han slipper balansera mig, han har fullt upp med sig själv just nu då han är helt oriden i dressyr sedan innan. :)
Det där med sjukgymnast ska jag ta och luska lite i! Tack för tipsen! :)

Var i landet finns du? Beroende på det kanske jag vet en bra sjukgymnast.

Liknande trådar

Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 425
Senast: domesticus
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 970
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25