Nominous
Trådstartare
Vilket bakben ska naturligt arbeta/belastas mest vid galopp på rakt spår i snabbt tempo? Alltså det handlar inte om att bära sig utan mest om påskjut. Har en häst som är svag i höger bak (av naturliga orsaker som nu är åtgärdade och nu behöver stärkas) och jag har börjar rida mycket galoppintervaller för att få hästen att arbeta i nytt rörelsemönster och inte på gammalt muskelminne (travhäst). Han arbetar varannan intervall i höger galopp och varannan intervall i vänster galopp då jag vill att han ska arbeta jämnt med hela kroppen. Men just nu är vi uppe i 5 intervaller så en galopp går ju i tre intervaller och en i två och jag tänkte då låta han arbeta tre intervaller i den galopp där höger bak arbetar mest.
I arbetsgalopp är det ju inner bak som belastas/bär mest. Men på rakt spår i högre tempo där det är mer påskjut än bärkraft, ändras belastningen då? Eller är det höger galopp som gäller för att komma åt höger bak lite mer? Eller har de mer samma belastning i det högre tempot?
I arbetsgalopp är det ju inner bak som belastas/bär mest. Men på rakt spår i högre tempo där det är mer påskjut än bärkraft, ändras belastningen då? Eller är det höger galopp som gäller för att komma åt höger bak lite mer? Eller har de mer samma belastning i det högre tempot?